انتشار این مقاله


فعالیت مغز در زمان استراحت سرنخی راجع به هوش به دست می دهد!

محققان دریافتند که توانایی یک فرد بالغ برای یادگیری و انجام تست‌های شناختی مستقیما با چگونگی فعالیت مغز در زمان استراحتش در ارتباط است.

محققان UNSW دریافتند که توانایی یک فرد بالغ برای یادگیری و انجام تست‌های شناختی مستقیما با چگونگی فعالیت مغز در زمان استراحتش در ارتباط است.

این مطالعه، که در مجله‌ی داوری همتای Brain Imaging and Behaviour منتشر شده، نشان داد که چگونگی فعالیت یک فرد بالغ در به یاداوری کلماتو ازمون‌های عملکرد اجرایی حافظه به طور مستقیم با فعالیت مغز در جریانحین حالت استراحت، یا حالت انجام ندادن هیچ فعالیت خاصی، مرتبط است.


مقاله مرتبط: تحریک مغز به حافظه بزرگسالان جوان، نه پیر، کمک میکند


محققان مرکز پیری سالم مغز (CHeBA) در UNSW سیدنی، تصویرهای MRI تهیه شده از مغز ۶۷ فرد بزرگسال با سلامت روانی و رده سنی ۷۳ تا ۹۰ سال، را مورد استفاده قرار دادند. تصاویر MRI از فعالیت تمام مغز در حین استراحت (زمانی که شرکت‌کنندگان به موضوع خاصی فکر نمی‌کردند و چشم‌هایشان بسته بود) تهیه شد. توانایی شرکت‌کنندگان هم‌چنین در مورد انجام ازمون‌های روانشناسی، توسط فارغ التحصیلان روانشناسی مورد ارزیابی قرار گرفت.

پروفسور پرمیندر ساچدو، یکی از مدیران  CHeBA، می‌گوید:

ما متوجه شدیم که مغز انسان خود به گونه‌ای از پیش، در مورد فعالیت خوب یا ضعیف در ازمون، خود را تنطیم می‌کند. مغزها با یکدیگر در فعالیت در وضعیت استراحت متفاوت‌اند. اگر در بعضی از شبکه‌های مغزی در هنگامی که مغز هیچ کاری انجام نمی‌دهد، فعالیت وجود داشته باشد، بنابراین این فرد در فعالیت‌های مربوط به آن شبکه ها بهتر خواهد کرد.

درگذشته، مطالعه‌ای مشابه بر روی بخش‌هایی خاصی از مغز متمرکز شده بود، هرچند این مطالعه تصاویر “voxel” سه بعدی تمام مغز را بررسی کرد، با این وجود نتایج را به آنچه از قبل می‌دانستند، محدود نکردند. این نتایج نشان دادند که چگونکی فعالیت یک فرد در ازمون‌های حرف زدن و عملکردهای اجرایی به ارتباط کاری در جریان استراحت در قشر پیشانی و گیجگاهی مرتبط است. برای بازیابی حافظه، فعالیت شدید در حالت استراحت در قشر پیشانی تحتانی حضور داشت.


مقاله مرتبط: تفاوت بین آلزایمر و زوال عقل چیست؟


پروفسور ساچدو می‌گوید:

قدم بعدی در مطالعه‌ی ما این است که ببینیم ایا می‌توان فعالیت حالت استراحت مغز را از طریق تمرین کردن بهبود بخشید. یک احتمال وجود دارد که با تمرین کردن می‌توان شبکه‌های داخلی مغز و فعالیت کلی ذهن را بهتر کرد و احتمالا از کاهش ادراک و حتی زوال عقل جلوگیری کرد.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید