انتشار این مقاله


راز داشتن استخوان‌های سالم و قوی‌تر

برای داشتن استخوان‌های سالم و محکم و جلوگیری از پوکی استخوان چه باید کرد؟!

اگر شما مبتلا به استئوپنی هستید، مواد معدنی استخوان‌های شما کمتر از مقدار نرمال است. اما آنقدر هم کم نیست که بشود گفت شما مبتلا به پوکی استخوان هستید. پوکی استخوان، اختلالی است که باعث می‌شود استخوان‌های شما در برابر شکستگی مقاومت کمتری داشته باشند. برخلاف پوکی استخوان که ۱۰ میلیون زن و مرد آمریکایی را گرفتار کرده است، استئوپنی یک بیماری نیست؛ بلکه علامتی است که نشان می‌دهد ممکن است در آینده پوکی استخوان بروز کند.

زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به استئوپنی قرار دارند؛ زیرا در جریان تغییرات هورمونی در یائسگی سرعت استخوان‌خواری در بدن بالا می‌رود. در هر دو جنس، پس از آغاز میانسالی سرعت تخریب استخوان از ساخت آن بیشتر می‌شود. تخمین زده می‌شود که  بیش از ۵۰ درصد زنان و یک سوم مردان آمریکایی بالای ۵۰ سال به استئوپنی مبتلا هستند.


مقاله مرتبط: ۱۰ چیز که برای سلامت استخوان هایتان مضر است!


استئوپنی هیچ علامتی ندارد و ممکن است در نتیجه بیماری‌های دیگر یا مصرف داروها ایجاد شود. شناسایی و در نتیجه درمان استئوپنی سخت است. پیشنهاد می‌شود که زنان بالای ۶۰ سال که در خطر ابتلا به استئوپنی قرار دارند از پزشک خود درخواست انجام تصویربرداری تراکم استخوانی بکنند که شامل تصویربرداری با اشعه ایکس از استخوان لگن و ستون مهره‌ها است (DEXA یا DEX Scan). انجام این آزمایش‌ها برای زنان جوان‌تر هم درصورتی که پزشک مشکوک به احتمال بروز باشد، عاقلانه است. ریسک فاکتورهای این اختلال عبارتند از:

  • سابقه ی خانوادگی پوکی استخوان
  • عدم تحرک
  • پرکاری تیروئید
  • مصرف زیاد الکل
  • سابقه شیمی درمانی
  • جثه لاغر
  • سابقه‌ی پرتودرمانی

بعضی از داروها از جمله: کورتیکوستروئیدها، فنی‌توئین و مهارکننده‌های پمپ پروتونی از دست دادن استخوان را تشدید می‌کنند.


مقاله مرتبط: درمان پوكی استخوان بوسيله داروی گیاهی چینی


امروزه بسیاری از پزشکان استئوپنی را با داروهای قدرتمندی که برای پوکی استخوان مصرف می‌شوند، درمان می‌کنند. داروهایی همچون:

  • بیس‌فسفونات خوراکی
  • آلندرونات (Fosamax)
  • ایباندرونات
  • ریزدرونات (Actonal)

نسخه‌ی تزریقی (داخل وریدی) بیس فسفونات که با نام (Aoledronic Acid (Reclast شناخته می‌شود نیز برای درمان به کار می‌رود. ولی استفاده از دارو برای شخص مبتلا به استوپنی تا زمانی که خطر شکستگی استخوان در او مورد بررسی قرار نگرفته، پیشنهاد نمی‌شود. در بسیاری از موارد، استئوپنی به مرحله‌ی پوکی استخوان نمی‌رسد، پس استفاده از دارو هیچ ضرورتی ندارد. پزشک شما می‌تواند احتمال ابتلای شما را با استفاده از یک ابزار آزمایشی به نام درجه‌بندی FRAX – که می‌تواند فاکتورهای مختلفی علاوه بر تراکم استخوانی را ارزیابی کند – تعیین کند. درمان دارویی پیشگیری‌کننده فقط در مورد کسانی توصیه می‌شود که درجه ی FRAX بالا یا سابقه ی شکستگی استخوان دارند.

انتخاب سبک زندگی درست می‌تواند از تبدیل استئوپنی به پوکی استخوان جلوگیری کند. انتخاب رژیم غذایی سالم و مصرف کمتر الکل و کافئین بعلاوه‎ی انجام فعالیت هایی مانند قدم زدن و تمرین های استقامتی می‌توانند در طولانی مدت قدرت استخوان های شما را حفظ کنند.


مقاله مرتبط: درمانی جدید برای پوکی استخوان و پیشگیری از شکستگی


۳ راه برای جلوگیری از بروز استئوپنی:

  1. رژیم غذایی ضدالتهاب داشته باشید، شامل سبزیجات، میوه ها، مواد غذایی با پروتئین بالا که منبعی غنی از منیزیم، ویتامین C ،K و فسفر است.
  2. اگر شما روزانه حداقل سه وعده مواد غنی از کلسیم مانند سبزیجات برگی، محصولات لبنی و غذاهای غنی شده مصرف نمی‌کنید، از مکمل های کلسیم استفاده کنید (حداکثر ۷۰۰ میلی‌گرم روزانه).
  3. برای اطمینان از این که بدن‌تان کلسیم را جذب می‌کند، می‌توانید روزانه ۲۰۰۰ واحد ویتامین D3 (کوله‌کلسیفرول) استفاده کنید.
آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید