انتشار این مقاله


شاهدانه با ایجاد علائم بیماری دو قطبی در جوانان مرتبط است

بر اساس مطالعه‌ای جدید، مصرف گل شاهدانه توسط جوانان باعث بروز نشانه‌های دو قطبی در آن‌ها می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای جدید که توسط دانشگاه Warwick به انجام رسیده، مصرف گل شاهدانه توسط جوانان باعث بروز نشانه‌های دو قطبی در آن‌ها می‌شود (از مشتقات این گیاه می‌توان تخم شاهدانه، ماری‌جوانا و حشیش را نام برد).

محققان دانشگاه پزشکی وارویک دریافتند که مصرف گل شاهدانه در نوجوانان، فاکتور ریسک مستقل برای ایجاد بیماری هایپومانیا (Hypomania) در آینده می‌باشد. بیماری هایپومانیا باعث ایجاد دوره‌های سرمستی، فعالیت بیش از حد و حالات هیجانی و کاهش نیاز به خواب می‌شود که به عنوان بخشی از بیماری دوقطبی تجربه شده و تاثیر زیادی در زندگی روزانه دارد.


مقاله مرتبط: مطالعات نشان می‌دهند شاهدانه دید در شب را تقویت می‌کند


طی یک مطالعه جدید، دکتر استیون ماهاوا، روانپزشک، به آنالیز داده‌های حاصل از یک مطالعه‌ی طولانی‌مدت بر روی والدین و فرزندان در ایوان انگلستان پرداخت و متوجه شد که مصرف گل شاهدانه به میزان ۲ تا ۳ بار در هفته، به طور مستقیم با تجربه‌ی نشانه‌های هیپومانیا در سال‌های آینده در ارتباط است.

میزان دوز مصرفی با شدت بیماری مرتبط بوده و در هر حال مصرف این ماده حتی به مقدار کم احتمال بروز بیماری را افزایش می‌دهد؛ اما با شدت کمتر.

تحقیق این دانشگاه اولین مطالعه‌ای بود که به بررسی ارتباط آینده‌نگر میان مصرف شاهدانه در نوجوانان و بروز بیماری هایپومانیا در جوانی پرداخته بود. این مطالعه به شکل هم‌زمان، به کنترل عوامل مهم دیگری که بتواند این ارتباط را توجیه کند (مانند علائم بیماری روانی) نیز پرداخته است.

مصرف شاهدانه همچنین به عنوان میانجی در سوء استفاده‌ی جنسی کودکان با هایپومانیا و جنس مرد با هایپومانیا شناخته شده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که باید به مبارزه با مصرف شاهدانه در دوران نوجوانی، به عنوان عامل خطر در ایجاد بیماری دو قطبی در جوانان، پرداخت.

دکتر مارواها می‌گوید:

مصرف شاهدانه در میان نوجوانان معمول بوده و با بیماری‌های روانی در ارتباط است. اما ندرتا رابطه‌ی آینده‌نگر میان مصرف شاهدانه و بیماری دو قطبی مورد بررسی قرار گرفته است.


مقاله مرتبط: اعتیاد و تاثیر آن بر مغز


مصرف شاهدانه در دوران نوجوانی یک ریسک فاکتور مستقل برای بروز بیماری هایپومانیا در آینده است. طبیعت این ارتباط نشان‌دهنده‌ی یک رابطه‌ی بالقوه‌ی علتی است و به خودی خود می‌تواند هدفی مفید برای پیشگیری از بیماری هایپومانیا باشد.

شاهدانه یکی از پرمصرف‌ترین مواد مخدر غیرقانونی در کشور‌های غربی می‌باشد. میزان مصرف مشکل‌زای آن در میان عموم مردم آمریکا تا حدود ۹/۵ درصد فراوان است، در حالی که گزارش شده که در جمعیت کشور انگلستان در سال گذشته ۲/۶ درصد مردم به شاهدانه اعتیاد داشته‌اند.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید