انتشار این مقاله


آیا سکته مغزی در کودکان هم رخ می‌دهد؟

سکته مغزی در کودکان نیز رخ می‌دهد و پزشکان اغلب آن را نادیده می‌گیرند.

سکته مغزی در کودکان نیز رخ می‌دهد و پزشکان اغلب آن را نادیده می‌گیرند. این بیماری، جزو ده علت شایع مرگ و میر در کودکی است و بیش از نیمی از کودکان نجات یافته از آن، مبتلا به نواقص مادام العمر می‌شوند. این نواقص می‌توانند شامل صرع، ناتوانی‌های جسمی و اختلالات گفتاری و یادگیری باشند.

سیستم‌های تشخیص سریع و درمان سکته مغزی در افراد بزرگسال بسیار کارآمد هستند. در مقابل، تشخیص سکته مغزی در کودکان ممکن است بیش از یک روز طول بکشد. درنتیجه، این کودکان زمان مفید برای انجام شدن مداخلات سرنوشت ساز را از دست می‌دهند. از جمله این مداخلات بازگرداندن جریان خون به مغز به منظور به حداقل رساندن صدمات بافتی است.

علل و نشانه‌های سکته مغزی در کودکان

سکته مغزی به دو گروه عمده تقسیم بندی می‌شود. سکته مغزی ایسکمیک زمانی به وجود می‌آید که یک پلاک یا لخته خون مسیر رگ را ببندد. سکته مغزی هموراژیک هم در اثر پارگی عروق مغزی ایجاد می‌شود. هر دو نوع سکته مغزی در کودکان رخ می‌دهند، اما سکته هموراژیک شایع‌تر است.


مقاله مرتبط: سکته‌ی مغزی


همه ساله در استرالیا سکته مغزی در ۳۰۰ کودک تشخیص داده می‌شود. یک چهارم این موارد در نوزادان تازه متولد شده، یک سوم در کودکان زیر یک سال و نیمی از موارد در کودکان زیر پنج سال رخ می‌دهد.

علل سکته مغزی در کودکان متفاوت با بزرگسالان است. تقریبا نصف کودکانی که به سکته مغزی مبتلا می‌شوند، ناهنجاری‌هایی در عروق مغزی خود دارند. یک چهارم آن‌ها از نواقص قلبی مادرزادی مانند وجود سوراخ در قلب رنج می‌برند. علت بیماری در برخی از موارد ناشناخته است.

برخی علائم سکته مغزی در کودکان مشابه با بزرگسالان است. این علائم می‌توانند شامل ضعف در عضلات صورت، دست‌ها یا پاها، اختلالات تکلم و سردردهای شدید باشند. احتمال بروز تشنج و بیهوش شدن در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. در صورتیکه والدین هر یک از علائم ضعف ناگهانی در صورت، دست‌ها و پاها، تشنج طولانی و بیهوشی را در کودک خود مشاهده کنند، باید سریعا با اورژانس تماس بگیرند.

دستورالعمل‌های درمانی

به منظور تشخیص دقیق، استفاده از MRI اضطراری با تکنیک‌های مخصوص تصویربرداری کودکان می‌تواند مفید باشد. با استفاده از این روش می‌توان کودکانی را که به درمان‌های اضطراری مانند داروهایی برای حل کردن لخته‌ها یا جراحی نیاز دارند، سریعا مشخص کرد.

ما می‌دانیم بزرگسالانی که در بیمارستان‌ها با تیمی از متخصصان سکته مغزی تحت درمان قرار می‌گیرند، بهبودی خوبی حاصل می‌کنند. اعمال همین روش در کودکان نیز می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد. پیاده‌سازی روش‌های استاندارد تشخیص و مدیریت بیماری باعث خواهد شد که کودکان از مراقبت‌های سکته مغزی باز نمانند. اعمال این روش‌ها در بزرگسالان نتایج خوبی داشته است.

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید