انتشار این مقاله


كشف استروژن افق‌های روشنی در حل مشکلات باروری ترسیم کرد

استروژن با تنظیم غلظت سایر هورمون‌ها، نقش به سزایی در تخمک گذاری دارد.

بنا به گفته‌ی محققان دانشگاه  Wisconsin-Madison، استروژن تولید شده در مغز برای تخمک گذاری در میمون‌ها ضروری است. استروژن باعث راه اندازى آبشار‌های هورمونی و در نهایت رها‌سازی تخمک از تخمدان‌ها می‌شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله‌ی Proceedings of the National Academy of Science منتشر شد. با تکیه بر این یافته‌ها دلیل برخی از مشکلات نا‌باروری قابل تشخیص خواهد بود. طی دهه‌ها دانشمندان متوجه شده‌اند گروهی از نورون‌های مغزی در هیپوتالاموس و غده‌ی هیپوفیز چرخه‌ی قاعدگی (menstrual cycle) را کنترل می‌کنند. مغز هیپوفیز را تحریک می‌کند. در نتیجه‌ی این تحریک هورمون‌های هیپوفیزی ترشح می‌شوند که با اثر بر روی تخمدان‌ها در آغاز چرخه‌ی قاعدگی، باعث تولید استروژن (به طور خاص استرادیول) می‌شوند.

استرادیول، بیش‌ترین هورمون جنسی استروژنی در انسان. هم‌چنین کاربرد دارویی گسترده‌ای دارد.

مقالۀ مرتبط: اولین شواهد مبنی بر تولید تخمک‌های جدید در تخمدان‌های زنان!


بالا رفتن غلظت استرادیول در جریان خون موجب افزایش هورمون‌های هیپوتالاموس و هیپوفیز می‌شود. مانند هورمون لوتینی کننده (LH) که باعث رها‌سازی تخمک از تخمدان می‌شود.

Ei Terasawa، متخصص اطفال و استاد دانشکده پزشکی UW-Madison، می‌گوید:

این چرخه‌ای فیدبکی است. در گذشته دانشمندان تمام این وقایع را مربوط به استروژن تخمدان می‌دانستند. ما در سال ۲۰۱۳ کشف کردیم هیپوتالاموس هورمون استرادیول را ترشح می‌کند.

در حال حاضر Terasawa و همکارانش بر روی مغز میمون‌های رسوس مطالعه می‌کنند که تخمدان‌های این حیوانات قبلا برداشته شده است. آن‌ها کپسول‌هایی در زیر پوست میمون‌ها وارد کردند که استرادیول ترشح می‌کرد، به این ترتیب مغز فریب می‌خورد که تخمدان‌ها در حال رها‌سازی تخمک هستند. هم‌چنین محققان از کار‌کرد آنزیم‌ها و آروماتاز‌هایی که موجب تولید استروژن می‌شدند، جلوگیری کردند. با حذف ترشح استرادیول در میمون‌ها، ترشح LH افزایش یافت. در مقایسه با حیواناتی که تولید استروژن در آن‌ها سرکوب نشده بود، پیک هورمون LH که برای تخمک گذاری حائز اهمیت است، کاهش یافت. محققان ترشح هورمون‌های هیپوتالاموس (هورمون‌های گنادوتروپین و کیس پپتین) را بررسی کردند.  این هورمون‌ها در نورون‌های اصلی افزایش می‌یابند تا از صعود مقدار LH جلوگیری کنند.


مقالۀ مرتبط: آیا جایگزین های طبیعی استروژن بی خطر هستند؟


در مورد این میمون‌ها، ترشح هر سه هورمون تخمک گذاری کاهش یافت که نشان می‌دهد استرادیول مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استروژن تخمدانی آغاز‌گر چرخه‌ی هورمون‌هاست اما استروژن مغزی موجب ادامه‌ی چرخه می‌شود. با توقف در تولید استروژن مغزی، مشکلی در شروع چرخه پیش نیامد اما پیک مقدار هورمون کم شد.

بر اساس این مطالعه، استروژن مغزی عامل بسیار مهمی در تخمک گذاری است و نقش به سزایی در باروری دارد. با افزایش اطلاعات در خصوص هورمون‌های موثر در تخمک گذاری می‌توان به اقدامات کلینیکی موثری رسید. پزشکان می‌توانند با استفاده از این روش، گام‌های بزرگی در درمان ناباروری‌ بردارند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید