انتشار این مقاله


میتل اشمرز یا درد تخمک گذاری چیست؟

میتل اشمرز دردی یک طرفه در پایین شکم و همراه با تخمک گذاری است که در اواسط چرخه قاعدگی، حدود ۱۴ روز قبل از دوره قاعدگی بعدی، رخ می‌دهد.

میتل اشمرز دردی یک طرفه در پایین شکم است که همراه با تخمک گذاری است. میتل اشمرز لغتی آلمانی برای “درد میان دوره ای” است. میتل اشمرز در اواسط چرخه قاعدگی، حدود ۱۴ روز قبل از دوره قاعدگی بعدی، رخ می‌دهد.

در بیشتر موارد، میتل اشمرز نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. برای ناراحتی ناشی از میتل اشمرز، داروهای مسکن بدون نسخه و داروهای خانگی اغلب مؤثر هستند. اگر درد تخمک گذاری برای شما مشکل آفرین است، پزشک ممکن است برای متوقف کردن تخمک گذاری و جلوگیری از درد میان چرخه قاعدگی، یک داروی ضد بارداری خوراکی تجویز کند.

علائم درد تخمک گذاری چیست

درد تخمک گذاری معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد، اما ممکن است به مدت یک یا دو روز ادامه یابد. درد ناشی از میتل اشمرز یک طرفه و در پایین شکم است. سایر علایم آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کسل کننده و مانند احساس گرفتگی در شکم.
  • تیز و ناگهانی.
  • همراه با خونریزی یا ترشحات خفیف واژن.
  • به ندرت ممکن است شدید شود.

درد میتل اشمرز در طرفی از تخمدان که تخمک را آزاد می‌کند(تخمک گذاری)، رخ می‌دهد. محل این درد ممکن است هر ماه تغییر کند، یا ممکن است چندین ماه در یک طرف احساس درد کنید. چرخه قاعدگی خود را برای مدت چند ماه زیر نظر بگیرید و هنگامی که احساس درد در پایین شکم می‌کنید، توجه داشته باشید. اگر درد میان دوره ای بوده و بدون درمان از بین برود، به احتمال زیاد میتل اشمرز است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

میتل اشمرز بندرت نیاز به مداخله پزشکی دارد. با این حال، اگر درد لگن شدید شود و یا در صورت ادامه درد، تب یا تهوع نیز وجود داشته باشد، هر یک از این موارد می‌تواند نشان دهد که شما یک بیماری جدی تر مانند آپاندیسیت، بیماری التهابی لگن یا حتی حاملگی خارج رحمی دارید.

علل میتل اشمرز

میتل اشمرز به هنگام تخمک گذاری، هنگامی که فولیکول پاره می‌شود و تخمک آن آزاد می‌شود، رخ می‌دهد. برخی از خانم‌ها هر ماه تخمک گذاری دردناک دارند. بعضی اوقات فقط در بعضی از ماه‌ها این درد ایجاد می‌شود. علت دقیق میتل اشمرز ناشناخته است، اما دلایل احتمالی درد شامل موارد زیر است:

  • درست قبل از آزاد شدن تخمک در تخمک گذاری، رشد فولیکول، سطح تخمدان شما را کشیده و باعث ایجاد درد می‌شود.
  • خون یا مایعی که از فولیکول پاره شده آزاد می‌شود، باعث تحریک شکم (صفاق) شده و منجر به درد می‌شود.

درد در هر نقطه دیگر از چرخه قاعدگی، به غیر از درد هنگام تخمک گذاری، مربوط به میتل اشمرز  نیست. ممکن است در طول دوره شما دچار ناراحتی قاعدگی (دیسمنوره) شوید یا ممکن است از مشکلات دیگر شکم یا لگن باشد. اگر درد شدید دارید، به پزشک مراجعه کنید.

علل دیگر درد تخمک گذاری چیست

چندین دلیل دیگر که ممکن است در طول چرخه خود دچار درد شوید وجود دارد. سعی کنید این که چه زمانی و کجا احساس ناراحتی می‌کنید و مدت زمان ماندن درد و سایر علائم مرتبط را در نظر بگیرید. ثبت سابقه شما می‌تواند به شما و پزشکتان کمک کند تا علت اصلی را دریابد. اگر درد میانی چرخه شما ادامه داشته باشد، پزشک شما می‌تواند آزمایش‌های مختلفی را انجام دهد تا منبع را شناسایی کند و درمان را ارائه دهد.  

کیست

کیست تخمدان می‌تواند علائمی مانند دل درد، حالت تهوع و نفخ ایجاد کند. بعضی از کیست‌ها ممکن است به هیچ وجه علائمی ایجاد نکنند. کیست درموئید، سیستادنوما و اندومتریوما انواع دیگری از کیست‌ها هستند که شایع نیستند ولی باعث درد می‌شوند. بیماری دیگری به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وجو دارد که در آن تعداد بسیاری از کیست‌های کوچک روی تخمدان‌ها یافت می‌شود. PCOS درمان نشده می‌تواند باعث ناباروری شود.

پزشک شما ممکن است سی تی اسکن، ام آر آی یا سونوگرافی را برای شما درخواست کند که بداند آیا کیست دارید و نوع آن چیست. بسیاری از کیست‌ها به تنهایی و بدون مداخله پزشکی برطرف می‌شوند اما اگر رشد کنند یا غیر طبیعی باشند، ممکن است منجر به عوارض شوند و ممکن است نیاز به برداشتن کیست‌ها باشد.    

اندومتریوز یا چسبندگی

اندومتریوز شرایط دردناکی است که در آن بافتی از جنس پوشش رحم در خارج از حفره رحم رشد می‌کند. هنگامی که بافت آستر رحم در طی چرخه به هورمون ها پاسخ می‌دهد، مناطق خارج رحمی دارای بافت رحمی نیز تحریک شده و باعث خونریزی و التهاب در خارج از رحم می‌شوند. ممکن است چسبندگی بافت اسکار یا اندومتریوز در طول دوره قاعدگی شما باعث درد شود.

به همین ترتیب اگر شما جراحی قبلی انجام داده اید، چسبندگی داخل رحمی که به عنوان سندرم آشرمن نیز شناخته می‌شود، می‌تواند توسعه یابد. این جراحی قبلی می‌تواند شامل دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) یا زایمان سزارین باشد. یک عفونت قبلی در رحم نیز می‌تواند باعث این چسبندگی‌ها شود. همچنین سندرم ‌آشرمن می‌تواند بدون هیچ دلیل مشخصی نیز ایجاد شود.      

از آنجا که پزشکان نمی‌توانند در طی سونوگرافی روتین این شرایط را ببینند، پزشک شما ممکن است هیستروسکوپی یا لاپاروسکوپی را درخواست کند. این روش‌ها به پزشکان اجازه می‌دهد که مستقیماً درون رحم یا لگن شما را ببینند.    

عفونت یا بیماری‌های مقاربتی (STD)

آیا درد شما با ترشحات غیرمعمول یا ناخوشایند همراه است؟ آیا تب‌ دارید؟ آیا هنگام ادرار کردن احساس سوزش می‌کنید؟ این علائم ممکن است یک عفونت باکتریایی یا یک بیماری مقاربتی (STD) باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. بدون درمان، عفونت‌ها و STD می‌توانند منجر به ناباروری شوند. آن‌ها حتی می‌توانند کشنده باشند.  

اقدامات پزشکی یا حتی زایمان می‌تواند باعث عفونت شود. بعضی اوقات عفونت ادراری (UTI) ممکن است باعث درد عمومی لگن شود. عامل STD مانند کلامیدیا، سوزاک و پاپیلومای انسانی (HPV) از رابطه جنسی بدون کاندوم منتقل می‌شوند. اگر فکر می‌کنید برای هر یک از این شرایط در معرض خطر هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

حاملگی خارج رحمی

درد یک طرفه لگن می‌تواند نشانه‌ای از حاملگی خارج رحمی باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که جنین در لوله‌های فالوپ یا مکان دیگری در خارج از رحم، کاشته شود. یک حاملگی خارج رحمی، تهدید کننده حیات است و معمولاً تا هفته هشتم کشف می‌شود.

اگر فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. اگر حاملگی خارج رحمی دارید، برای جلوگیری از پارگی لوله فالوپ شما نیاز به درمان فوری با دارو یا جراحی است.

تشخیص درد تخمک گذاری چیست

تخمک گذاری معمولاً حدود دو هفته پس از روز اول هر چرخه قاعدگی رخ می‌دهد، بنابراین زمان درد باعث می شود که میتل اشمرز را به راحتی تشخیص دهید. برای کمک به تعیین اینکه درد شما به تخمک گذاری مربوط می‌شود، ممکن است پزشک از شما بخواهد که سابقه چرخه قاعدگی خود را ثبت کنید. با توجه به زمان درد و همچنین محلی که این درد وجود دارد. 

پزشک شما همچنین ممکن است معاینه شکمی و لگنی انجام دهد تا به رد علل احتمالی دیگر مانند اندومتریوز یا کیست در تخمدان شما کمک کند. اگر درد شما شدید باشد یا پزشک متوجه بی‌نظمی در معاینه شود، ممکن است برای تعیین علت درد شما، آزمایش‌های دیگری را نیز انجام دهد.     

درمان درد تخمک گذاری چیست

درمان‌های احتمالی برای میتل اشمرز شامل موارد زیر است:

  • مسکن‌ها: برای رفع ناراحتی میتل اشمرز، یک داروی بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول)، آسپرین، ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن سدیم (Aleve) را امتحان کنید. 
  • قرص‌های ضد بارداری: اگر میتل اشمرز ناراحتی زیادی را برای شما ایجاد می‌کند یا هر ماه رخ می‌دهد، در مورد مصرف قرص‌های ضد بارداری از پزشک خود بپرسید. این قرص‌ها از تخمک گذاری جلوگیری می‌کنند. بنابراین نباید هنگام فرا رسیدن زمان تخمک گذاری، درد داشته باشید. 

سبک زندگی و داروهای خانگی برای کمک به درد تخمک گذاری چیست

برای رفع درد تخمک گذاری که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، برخی از داروهای خانگی را امتحان کنید. از آنجا که گرما جریان خون را افزایش می دهد، عضلات پرتنش را شل می‌کند و گرفتگی را کاهش می‌دهد. ممکن است بخواهید:

  • یک حمام آب گرم بگیرید.
  • در محلی که درد وجود دارد از یک پد گرم‌کن استفاده کنید.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

در بیشتر موارد، نیازی به مراجعه به پزشک برای درد تخمک گذاری نیست. با این حال، اگر درد شما مشکل آفرین است، ممکن است شما برای تأیید تشخیص میتل اشمرز یا سایر موارد درمانی به پزشک مراجعه کنید.

آنچه شما می توانید انجام دهید
ممکن است بخواهید لیستی بنویسید که شامل موارد زیر باشد:

  • توضیحات مفصل از علائم شما.
  • تاریخ شروع دو دوره قاعدگی گذشته شما.
  • اطلاعات مربوط به مشکلات پزشکی قبلی شما.
  • اطلاعات مربوط به مشکلات پزشکی والدین یا خواهر و برادران.
  • تمام داروها و مکمل‌های غذایی که مصرف می‌کنید.

تهیه لیستی از سوالات برای پرسیدن از پزشک به شما کمک می‌کند تا بیشترین استفاده را از وقت خود کنید. برای میتل اشمرز، برخی از سؤالات اساسی که باید بپرسید عبارتند از:

  • چه عاملی باعث ایجاد علائم در من می‌شود؟
  • آیا علل احتمالی دیگری برای علائم من وجود دارد؟
  • آیا علائم من به مرور زمان تغییر می‌کند؟
  • آیا به آزمایش نیاز دارم؟
  • چه روش‌های درمانی یا داروهای خانگی ممکن است کمک کند؟
  • آیا بروشور یا کتابی در این باره می‌توانم داشته باشم؟ چه وب سایت‌هایی را به من پیشنهاد می‌کنید؟

چه انتظاری از پزشک دارید
احتمالاً پزشک شما سؤالاتی از قبیل موارد زیر می‌پرسد:

  • این درد چند روز از دوره قاعدگی شما فاصله دارد و چه مدت طول می‌کشد؟
  • علائم خود را چگونه توصیف می‌کنید؟
  • محل درد کجاست؟
  • چه مدت است که این درد را تجربه می‌کنید؟ آیا ثابت است یا بعد از چند دقیقه یا چند ساعت فروکش می‌کند؟
  • در مقیاس ۱ تا ۱۰، به درد خود چه نمره‌ای می‌دهید؟
  • چه مدت قبل یا بعد از پریود شما درد ایجاد می‌شود؟
  • آیا علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، اسهال، کمردرد، سرگیجه یا سردرد دارید؟

منابع: mayoclinic ، my.clevelandclinic ، healthline

آیسان نوژه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید