انتشار این مقاله


ناتوانی آزمایش‌های ذخایر تخمدانی در پیشبینی باروری

آزمایش‌های تخمین ذخایر تخمدانی در پیشبینی باروری ناتوان هستند.

براساس یک مطالعه بر روی زنانی که سابقه بارداری نداشته‌اند از سوی انستیتو ملی، آزمایشاتی که قبل از یائسگی ذخیره تخمدانی (یا تعداد تخم‌های باقی‌ماننده زن) را تخمین می‌زنند نمی‌توانند شانس‌های کوتاه مدت بارداری را پیشبینی کنند. این مطالعه در مجله American Medical Association منتشر شد.

استر ایزنبرگ، متخصص باروری و عدم باروری شعبه انیستیتو ملی NIH’s Eunice Kennedy Shriver سلامت کودک و پیشرفت انسان، می‌گوید: زنان با تعدادی تخمک به دنیا می‌آیند و در سنین باروری به مرور از تعداد آن کاسته می‌شود. این مطالعه پیشنهاد می‌دهد که آزمایشات مربوط به بیومارکر دخایر تخمدانی، شانس بارداری را در زنان مسن‌تر که هنوز در سن باروری هستند پیشبینی نمی‌کند.

با افزایش سن ذخیره تخمک‌های زن کاهش می‌یاید، سلول‌های تخمدان مقدار کمتری inhibin B و هورمون آنتی مولارین ترشح می‌کنند. این مواد نشان‌دهنده دخایر تخمدانی در نظر گرفته می‌شوند. همچنین تخمدان‌ها مقدار بیشتری هورمون محرک فولیکول (FSH) در روزهای قبل از تخمک‌گذاری تولید می‌کنند. با این که تحقیقات کمی از استفاده آن‌ها حمایت می‌کند، آزمایش هورمون آنتی مولارین به صورت روتین در بسیاری از کلینیک‌های باروری با فرض اینکه زنان دارای ذخایر تخمدانی کمتر باید کمتر به درمان پاسخ بدهند، پیشنهاد می‌شود. آزمایشات باروری خانگی به وسیله FSH موجود در ادرار معمولا در دسترس است.

محققان ۷۵۰ زن ۳۰ تا ۴۴ سال را که برای بارداری سه ماه یا کمتر تلاش کرده بودند را ثبت نام کردند. زنانی که دارای مشکلات باروری مثل سندرم پلیسیتیک تخمدانی، انسداد لوله‌ها یا اندومتریوزیس بودند برای شرکت در این مطالعه نامناسب شناخته ‌شدند. این زنان نمونه خون و ادرار را آماده کردند و به وسیله کیت‌های آزمایش بارداری خانگی مورد بررسی قرار گرفتند. محققان عوامل شناخته شده‌ای که به لحاظ آماری باعث کاهش باروری می‌شوند مانند سیگار، مصرف مواد ضدبارداری خوراکی و چاقی را اصلاح کردند.


مقالات مرتبط: اندومتریوز | تمیز کردن لوله‌های فالوپ با روغن دانه‌ی خشخاش باروری را افزایش می‌دهد


پس از گذشت شش سیکل از آغاز تلاش‌ها برای بارداری، نتایج تفاوت قابل توجهی بین زنان با سطوح پایین و زنان با سطوح بالای هورمون آنتی مولارین (۶۵ درصد شانس بارداری در مقابل ۶۲ درصد) را نشان ندادند. به طور مشابه در طی دوازده سیکل نیز تفاوتی به لحاظ آماری مشاهده نشد. (۸۲ درصد در مقابل ۷۵ درصد)

همچنین شانس بارداری بر اثر سطح طبیعی یا بالای FSH تغییر قابل توجهی نکرد. نرخ بارداری پس از شش سیکل از ۶۱ به ۶۲ و پس از دوازده سیکل از ۷۵ به ۸۲ درصد تغییر کرد. این محققان هیچ ارتباطی مابین سطح inhibin B و بارداری پس از شش یا دوازده سیکل نیافتند.

انه ستینر، نویسنده اول این مطالعه و استاد جنین‌شناسی و ناباروری دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل، می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد که زنان جوانی که در آن‌ها بیوماکرها سطح پایین ذخایر تخمدانی را نشان می‌دهند نباید نگران شوند که نخواهند توانست صاحب فرزند شوند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید