انتشار این مقاله


اولین سلول‌های مغزی که به صدا پاسخ می‌دهند

به نظر می‌رسد نورون‌هایی که نسبت به صداها واکنش می‌دهند، در سازمان‌دهی اولیه قشر مغز نقش دارند.

مطالعه‌ی جدید پروفسور Patrick Kanold و همکارانش در دانشگاه Maryland، اولین مطالعه انجام شده برای شناسایی مکانیسم اولیه‌ی ارتباط بین ورودی صدا و عملکرد شناختی است که تحت عنوان اثر موتزارت شناخته می‌شود.

نورون‌ها

با مطالعه روی موش‌ها پروفسور Kanold و همکارانش ایمپالس‌های عصبی تولید شده‌ی ناشی از صدا را در نورون‌های ساب‌پلیت (subplate neurons) مشاهده کردند. دقیقا به همان شکلی که داربست‌ها به بنا کردن یک ساختمان کمک می‌کنند، این ایمپالس‌ها نیز به تشکیل مدارهای عصبی کمک می‌کنند. این اولین باری است که‌ چنین ایمپالس‌هایی در این نورون‌ها دیده شده است. دکتر Amal Isaiah، نویسنده مطالعه، گفت:

مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد در مراحل اولیه رشد مغز، صدا به یک حس مهم تبدیل می‌شود. به نظر می‌رسد نورون‌هایی که نسبت به صداها واکنش می‌دهند، در سازمان‌دهی اولیه قشر نقش دارند. این یافته جدید و‌ بسیار هیجان‌انگیز است.

در طول رشد، نورون‌های ساب‌پلیت از اولین نورون‌هایی هستند که در ساختمان قشر مغز شرکت می‌کنند. قشر مغز در پستانداران ادراک و حافظه و در انسان‌ها اعمال پیچیده‌ای مانند تکلم و منطق را کنترل می‌کند.


مقاله مرتبط: خرس یا سنجاب؟ مغز چگونه صداها را کدگذاری می‌کند؟


گفته می‌شود نقش نورون‌های ساب‌پلیت موقتی است. زمانی که مدارهای عصبی دائمی مغز تشکیل شوند بیشتر نورون‌های ساب‌پلیت ناپدید می‌شوند. با توجه به ناپایدار بودن ماهیت این نورون‌ها، دانشمندان چنین می‌پنداشتند که این نورون‌ها در انتقال اطلاعات حسی هیچ نقشی ندارند.
فرض بر این بود که مغز اولین سیگنال‌های حسی را پس از تالاموس منتقل می‌کند، مرکز تقویت‌کنند‌ه‌ای که کاملا با قشر مغز در ارتباط است.

مطالعه برخی پستانداران نشان داد که ارتباط بین تالاموس و قشر، هم‌زمان با باز شدن مجرای گوش است که اجازه می‌دهد صداها گوش داخلی را تحریک کنند. این زمان‌بندی به نفع مدل سنتی شروع پردازش صدا در مغز است.
قبل از این که تیم پروفسور Kanold مستقیما پاسخ نورون‌های ساب‌پلیت را به صدا بررسی کنند محققان نمی‌توانستند این مدل سنتی را با مشاهدات فعالیت‌های مغزی ناشی از صدا، تطبیق دهند.

طبق گفته‌ی پروفسور Kanold، مطالعات پیشین فعالیت مغز را در پاسخ به صدا، در فازهای اولیه رشد، ثبت کردند اما تشخیص این که این سیگنال‌ها از کدام قسمت مغز هستند، سخت بود. مطالعه‌ی پروفسور Kanold اولین مطالعه‌ای است که این سیگنال‌ها را در سلول‌های مهمی از مغز ارزیابی کرد و سبب افزایش آگاهی نسبت به رشد اولیه حواس در پستانداران شده است.

با شناسایی منبع سیگنال‌های حسی اولیه، این مطالعه می‌تواند سبب کشف را‌ه‌های جدیدی برای تشخیص اوتیسم و سایر بیماری‌های شناختی شود که در مراحل اولیه رشد ایجاد می‌شوند.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید