انتشار این مقاله


اخبار کذب علمی که در ۲۰۱۷ موجب تنش‌زایی شدند

در ادامه با لیستی ۱۰تایی از اخبار کذب علمی ۲۰۱۷ همراه‌تان خواهیم بود.

تکذیب علمی، تیترهای نادرست خبری و جفنگیات علمی‌نما؛ در ادامه با لیستی ۱۰تایی از اخبار کذب علمی ۲۰۱۷ همراه‌تان خواهیم بود.

۱. شواهد مربوط به تشدید گرمایش زمین از سوی اقلیم‌شناسان جعل شده و حقیقت علمی ندارد

اخبار کذب علمیاین اواخر مضمون تمامی اخباری که از سوی Breitbart News در رابطه با آب‌وهوا پوشش داده شد یک چیز بود: یک وبلاگ جدید شواهدی را منتشر کرده که نشان می‌دهد “گرمایش زمین” اساساً یک دروغ بوده است. این وب‌سایت در جولای ۲۰۱۷ با انتشار مطلبی بازبینی‌نشده از یکی از وبلاگ‌های وردپرس از این ادعای بی‌پایه که “تقریباً تمامی اطلاعات مرتبط با گرمایش جهانی ساخته و پرداختۀ دانشمندان است” حمایت نمود.


مقالۀ مرتبط: چه راهکارهایی برای محافظت از انسان‌ها در برابر گرمای آینده وجود دارد؟


۲. فوران آتش‌فشانی بزرگ یلو استون زودتر از موعد مقرر به وقوع خواهد پیوست

اخبار کذبخبرگزاری نیویورک تایمز، اطلاعات اولیه‌ای را که در جریان یکی از نشست‌های آتش‌فشان‌شناسی در ۲۰۱۷ ارائه شده بود، به درستی منتشر نمود. ولی اشتباهی که از سوی USA Today و فاکس نیوز صورت گرفت، کار را خراب کرد. این دو خبرگزاری به اشتباه اعلام نمودند که طبق صحبت‌های به عمل آمده در این نشست، فوران ابرآتش‌فشان یلو استون زودتر از موعد مقرر روی خواهد داد.


مقالۀ مرتبط: فوران آتش‌فشان؛ راز ظهور دایناسورها


۳. مصرف زردچوبه از زوال عقل جلوگیری می‌کند

مزایای تغذیه‌ای زردچوبه از جمله محبوب‌ترین موضوعات مورد بحث در ۲۰۱۷ بوده است. در این میان، عده‌ای از سودجویان و فروشندگان مکمل‌های تغذیه‌ای اعلام نمودند که زردچوبه اثرات مطلوبی روی زوال عقل (یا دمانس) دارد. با این حال مطالعاتی که چنین نتایجی را گزارش نموده‌اند چندان قابل اعتماد نیستند.


مقالۀ مرتبط: آیا زردچوبه برای پوست شما مناسب است؟


۴. زنان با هر مردی که رابطۀ جنسی داشته باشند، DNA او را حفظ خواهند نمود

این خبر به طرز آشکار به منظور تنش‌زایی و دامن زدن به تئوری‌های توطئه منتشر شد و وب‌سایت Your News Wire نیز طبق معمول در ترویج چنین اخبار کذب علمی کوتاهی نکرد! در ژوئن ۲۰۱۷، مطلبی با این مضمون در وب‌سایت فوق منتشر شد که “زنان DNA تمام مردانی را که با آن‌ها ارتباط جنسی دارند در دستگاه تناسلی خود حفظ می‌کنند”. این مطالعه نه تنها قدیمی است، بلکه شواهد قابل استنادی نیز ارائه نکرده است.


مقالۀ مرتبط: حقایق و شایعات رابطه جنسی


۵. اطلاعات حاصل از ۴۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد گرمایش زمین افسانه‌ای بیش نیست

بریت‌بارت نیوز این خبر رو دو بار در سال ۲۰۱۷ منتشر نمود. این وب‌سایت بار اول با انتشاری خبری به همین مضمون در ماه ژوئن، تعداد مقالات ناقض سندیت گرمایش جهانی را ۵۸ عدد خواند. دومین خبر که در اکتبر سال جاری منتشر شد با جهشی باورنکردنی تعداد این مقالات را ۴۰۰ عدد اعلام نمود. هر دو خبر از وبلاگی که پیش‌تر بدان اشاره کردیم اخذ شده بوده است.


۶. بر اساس نتایج یک مطالعه، تزریق واکسن خطراتی در پی دارد

نمونه‌ای دیگر از اخبار کذب علمی که تنش زیادی ایجاد نمود. ماجرا از این قرار است که در سال ۲۰۱۶ مقاله‌ای منتشر شد که ظاهراً به شواهدی دربارۀ خطرناک بودن واکسن‌ها دست یافته بود. این مقاله مدتی بعد توسط ژورنالی که در آن منتشر شده بود رد شد. در ادامه، مقالۀ مذکور در می ۲۰۱۷ ژورنالی دیگر – با اعتبار علمی پایین‌تر – انتشار یافت. این مقاله (هر جایی که منتشر شده و یا خواهد شد!) مزخرف بوده و با اهداف سیاسی نشر یافته است.


مقالۀ مرتبط: مروری دوباره بر داستان کلیشه‌ای واکسن آبله؛ حقیقت چیست؟


۷. شواهد مبنی بر افزایش سطح آب دریاها جعلی می‌باشد

باید اعتراف کنم بریت‌بارت نیوز در زمینۀ انتشار اخبار کذب علمی رتبۀ اول را به خود اختصاص داده است! متهم ردیف اول دوباره همان وبلاگی است که گرمایش جهانی را غیرواقعی خوانده بود.


مقالۀ مرتبط: تغییرات آب‌وهوایی؛ خفه شدن اقیانوس‌ها


۸. قرار دادن تکه‌ای پیاز خام در داخل جوراب اثرات مطلوبی بر سلامت دارد

دیوید “آووکادو” وولف سالیان سال است که به انتشار ادعاهای علمی بی‌پایه مشغول است. این ادعا هم هیچ‌گونه سندیتی ندارد.


مقالۀ مرتبط: پنج بیماری که پیاز در درمان آنها موثر است


 ۹. دیپلمات‌های کوبایی با نوعی اسلحۀ صوتی مخفی مورد هدف قرار داده شدند

یکی از مشکوک‌ترین خبرهایی که در ۲۰۱۷ سروصدا کرد مسئلۀ ترور دیپلمات‌های کوبایی با جنگ‌افزار صوتی بود. وب‌سایت Snopes با بررسی علائم بالینی در این افراد، به این نتیجه رسید که چنین علائمی از سلاح صوتی ناشی نمی‎شود.


مقالۀ مرتبط: آیا صدا می‌تواند کشنده باشد؟


۱۰. پیش‌بینی وقوع زلزله و سونامی بزرگ در اقیانوس هند

یکی دیگر از اخبار داغ، پیش‌بینی وقوع زلزله بزرگ و سونامی در اقیانوس هند پیش از اتمام سال ۲۰۱۷ بود. بعدها مشخص شد که این ادعا از جانب مردی – که ممکن است حتی وجود خارجی نداشته باشد – مطرح شده بود که اعتقاد داشت از طریق حس ششم خود از این قضیه اطلاع پیدا کرده است.


مقالۀ مرتبط: پیش‌بینی: احتمال افزایش تعداد زمین‌لرزه‌های بزرگ در ۲۰۱۸


میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید