انتشار این مقاله


پیش‌نمایش ۲۰۱۸: ژن‌درمانی بیماری‌ها را درون رحم درمان خواهد کرد

محققان در نظر دارند به طور اختصاصی سلول‌های بنیادی مزانشیمی را به جنین‌های بیمار تزریق کنند.

می‌توانید در حین بارداری ببینید که آن‌ها [جنین‌ها] از همان زمان در رحم استخوان‌های شکسته دارند.

این‌ها گفته‌های Cecilia Götherström از مؤسسه‌ی کارولینسکا در سوئد است. او سرپرستی طرحی می‌باشد که قرار است اولین کارآزمایی برای انتقال سلول‌های بنیادی به جنین‌های داخل رحم باشد.

هدف از این کار تسکین نشانه‌ها، یا حتی علاج استخوان‌سازی ناقص (osteogenesis imperfecta) یا همان بیماری استخوان شکننده (brittle bone) معرفی شده است. نوزادانی که با این عارضه‌ی نادر متولد می‌شوند، استخوان‌هایی دارند که به راحتی می‌شکنند؛ چون ژن‌های کلاژن (پروتئینی که موجب استحکام استخوان می‌شود) ناقصی دارند.

گوترستروم امید دارد حتی قبل از تولد نوزادان بتوان جلوی این بیماری را گرفت؛ این کار با تزریق سلول‌های بنیادی سالم از بافت‌های اهدایی جنین‌های سقط شده انجام خواهد گرفت.


پیش‌نمایش ۲۰۱۸: برای ملاقات جدیدترین اجداد گمشده‌تان آماده باشید!


محققان در نظر دارند به طور اختصاصی سلول‌های بنیادی مزانشیمی را به جنین‌های بیمار تزریق کنند تا استخوان‌سازی در آن‌ها با کلاژن‌های سالم انجام شود.

امیدواریم این سلول‌ها در استخوان‌ها جا گرفته، آن جا ساکن شده و شروع به استخوان‌سازی کنند. با این کار [استخوان‌ها] قوی‌تر شده و بهتر رشد خواهند کرد. ما امید داریم با مداخله‌ی زودهنگام بتوانیم قبل از بروز، شکستگی‌ و سایر آسیب‌دیدگی‌ها را در رحم درمان نمائیم.

تیم تحقیقاتی مجوز ۳۰ مورد را برای درمان گرفته است. بیشتر این ۳۰ تا قرار است جنین باشند و سلول‌های بنیادی حوالی هفته‌ی بیستم داخل ورید نافی مادر تزریق خواهند شد. در طول سال اول زندگی، این جنین‌ها باید چهار تزریق یادآور دیگر دریافت کنند. تعدادی نوزاد و کودک نیز در این کارآزمایی شرکت دارند.

درمان برخی از جنین‌ها هم‌اکنون شروع شده است و نتایج هم امیدوارکننده می‌نمایند. این کازآزماییِ سال ۲۰۱۸ اولین تست این روش درمانی است که شامل گروه کنترل درمان نشده نیز می‌باشد، تا معلوم شود که آیا درمان مورد نظر، واقعاً باعث بهبود سلامت نوزدان مبتلا به این بیماری می‌شود یا خیر.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید