انتشار این مقاله


چگونه از شر خاطرات ناخوشایند خلاص شویم؟

تجدید خاطره‌ی حوادث و رویدادهای ناخوشایند گذشته، تنها خوشی و لذت‌ لحظه‌های کنونی ما را از بین می‌برد و هیچ ارزشی ندارد!

نوشته شده توسط: Clifford N Lazarus

Jason و Joan در جلسه‌ی مشاوره‌ی ازدواج، این هفته در دفترم بودند. Joan با اندکی ناراحتی بیان کرد: ما با خواهر و برادرم در یک میهمانی شام دعوت بودیم. در این میهمانی Jason عبارتی ناروایی را به زبان آورد؛ به گونه‌ای که واقعا به هر رودوی آن‌ها توهین کرد. کاملا محسوس بود که Joan از روایت این رویداد ناراحت شد و با گفتن این موضوع، وقوع این رویداد تلخ بار دیگر برایش تداعی شد. در مقابل Jason نیز بیان داشت: ده سالی می‌شود که این اتفاق رخ داده است!

Joan یک اشتباه رایج و اما جدی کرد؛ او یک رخداد منفی از گذشته را یادآوری کرد. تقریبا هیچ چیز سازنده‌ای در به یادآوری حوادث و خاطرات تلخ گذشته وجود ندارد؛ این حوادث می‌تواند شامل امور بی اهمیت بوده باشد و یا بسیار مهم! در هر صورت هیچ ارزشی در یادآوری چیزهای ناخوشایندی که در گذشته، در رابطه با شریک زندگیتان سپری شده وجود ندارد. گذشته دیگر سپری شده است و ارزش آن تنها می‎تواند در دو چیز خلاصه شود:

  1. ما می‌توانیم از اشتباهات گذشته‌ی خود درس بگیریم.
  2. ما می‌توانیم از یادآوری تجربیات خوب و دلپذیر گذشته، لذت ببریم.

مقاله‌ی مرتبط: خاطرات دردناک دارید؟ احتمالاً دانشمندان راهی برای حذف آن‌ها یافته‌اند


تجدید خاطره‌ی حوادث و رویدادهای ناخوشایندِ گذشته، تنها خوشی و لذت‌ لحظه‌های کنونی ما را از بین می‌برد. بدتر از آن، باعث ایجاد فاصله‌های عاطفی شده و خشم‌ها و نفرت‌ها را عمیق‌تر می‌کند. این خاطرات ناگوار همچنین اغلب به گسترش کشمکش‌ها و مناظره‌های مخربی می‌انجامد که باعث می‌شود همین چرخه‌ی ناراحتی دوباره از سر گرفته‌ شود. اگر برخوردی که با شما می‌شود به اندازه‌ی کافی بد باشد که ارزش تمام کردن رابطه‌تان را داشته باشد، حتما این‌کار را انجام دهید اما درصورتیکه بخواهید در کنار هم بمانید: با ادامه دادن به یادآوری خاطرات سابق و مجازات طرف مقابلتان نسبت به رفتارش در گذشته، هیچ چیز خوشایندی عاید شما نخواهد شد!

اگر از شریک زندگیتان انتظار جبران کارهای ناپسند گذشته‌اش را دارید، آنچه را که می‌خواهید با او در میان بگذارید؛ جدی اما با مهربانی! احساس ناراحتی داشتن، فقط به شما و این رابطه لطمه می‌زند. در واقع، عصبانیت و بروز احساسات ناراحت کننده به عنوان سمی برای شما و عاطفه‌ی بین شماست!


مقاله‌ی مرتبط: باز‌سازی گذشته: چگونه با یادآوری خاطرات، آن‌ها را تغییر می‌دهیم


بهتر است مدام این نکته را به خودمان گوشزد کنیم تا اینکه تصمیم بگیریم این افکار مزاحم را رها کنیم و هرگز دوباره به یادآوری آن‌ها روی نیاوریم.

فکر کردن به این خاطرات را کنار بگذارید چراکه اقدامات ما، افکار و احساسات مرتبط با آن‌ها را تقویت می‌کنند. بنابراین، همانطوریکه در بالا نیز ذکر شد، احساس ناراحتی، بروز خشم و نارضایتی از گذشته، معمولا آن‌ها را تشدید می‌کند. پس به جای اینکه انژی‌تان را با شکایت کردن از اتفاقات ناگوار گذشته به هدر دهید، سعی کنید اجازه‌ی خطور این احساسات بد را به خود ندهید.

اولین قدم این است که اهمیت رویداد را از بین ببرید؛ به گونه‌ای که مطمئن شوید آن‎ها دیگر همانند گذشته برایتان ترسناک یا ناخوشایند نیستند. همچنین همدردی و بروز احساسات با شریک زندگیتان نیز می‌تواند به شما کمک کند.

ما همه بالطبع انسان‌های کامل و خالی از نقص و اشتباه نیستیم. اینکه در مورد چیزی واکنش نشان می‌دهیم و یا اعتراضی می‌کنیم به این معنا نیست که ما انسان‌های بدی هستیم. افرادی که به ظاهر خوب جلوه می‌نمایند نیز ممکن است دست به انجام کارهایی بزنند که از آن‌ها انتظار نمی‌رود. البته، ممکن است شما با یادآوری خاطرات منفی، همواره سعی کنید نقش خودتان را در وقوع رخداد سنجیده و با بروز خشم و ناراحتی نسبت به وقوع آن اعتراض نشان دهید اما این را به یاد بسپارید که این خودزنی‌ها و شکایات، نتیجه‌ای جز آسیب رساندن به خود و دیگران را در پی نخواهد داشت.

اگر یادآوری خاطرات بد به عادتی تکراری و مخرب تبدیل شود، در آن صورت است که باید اقدمات لازم و بیشتری صورت گیرد.

در مواردی که الگوهای رفتاری زشت و اهانت آمیزی در طرف مقابلتان مشاهده کردید، شما حق این را دارید که در انتخاب شریک زندگیتان تجدید نظر کنید!

سعی کنید همیشه خوب فکر کنید، خوب عمل کنید و احساس خوبی داشته باشید!

 

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید