انتشار این مقاله


وزیر آموزش هند با حمله به نظریه‌ی تکامل خواستار اصلاح برنامه‌های درسی شد!

“هیچکس، شامل اجداد خودمان، به صورت کتبی یا سینه به سینه نگفته‌اند که شاهد تبدیل یک بوزینه به انسان بوده‌اند”.

جنگ علم در هند وارد عرصه‌ی جدیدی شده است. روز جمعه، وزیر آموزش عالی هند، Satyapal Singh، به شکار نظریه‌ی تکامل رفت!  این وزیر که خودش را “شخص مسئول علم” معرفی کرده و داروساز است، پیشنهاد کرد، نظریه‌ی داروین “از نظر علمی نادرست می‌باشد” و در برنامه‌ی آموزشی دانشگاه‌ها و مدارس “نیاز به تغییر دارد”. در حاشیه‌ی کنفرانسی در اورانگاباد در مرکز هند، Singh اعلام کرد که “هیچکس، شامل اجداد خودمان، به صورت کتبی یا سینه به سینه نگفته‌اند که شاهد تبدیل یک بوزینه به انسان بوده‌اند”.

دانشمندان برجسته‌ی هند ادعاهای Singh را محکوم کرده‌اند. “به نظر می‌آید آن‌ها قصد دارند بین علم و دانشمندان جدایی بیاندازند، و این خطر واقعی است که ما باید در برابر آن گارد بگیریم”. این اظهار نظر Raghavendra Gadagkar، اکولوژیست و نایب رئیس آکادمی ملی علوم هند می‌باشد. سه آکادمی علمی هند با انتشار بیانیه‌ای با امضای بیش از دو هزار دانشمند، اعلام کردند که “حذف آموزش نظریه‌ی تکامل از برنامه‌ی درسی مدارس و کالج‌ها گامی به عقب بوده یا آمیخته کردن آن با توجیهات غیرعلمی و افسانه‌وار می‌باشد”.


مقاله‌ی مرتبط: اگر جلوی ضدعلم‌ها گرفته نشود، وضع جهان بدتر از این‌ها خواهد شد!


Singh تنها صدای ضد علم حزب حاکم هند (Bharatiya Janata Party) نیست. سال پیش، دولت از طرحی برای علاج همه‌ی امراض با استفاده از مدفوع گاو (panchagavya) شدیداً حمایت کرد. همچنین نخست وزیر این کشور، Narendra Modi، ادعا کرده بود که اولین جراحی پلاستیک جهان زمانی در هند انجام شده که یکی از خدایان هندو (Ganesh) توسط بدن انسان و سر فیل به وجود آمده است.

Singh حرفش را پس نگرفته است. در طول تعطیلات آخر هفته گفت که قصد دارد کنفرانسی را برای گفتگوی آزاد بین طرفداران نظریه‌ی تکامل و خلقت‌گراها برگزار نماید. با این حال، وزیر توسعه‌ی منابع انسانی هند روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت هیچ طرحی “برای یک سمینار ملی به منظور اثبات اشتباه داروین ندارد”.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید