انتشار این مقاله


آیا واقعا مکمل‌ها کاری از پیش می‌برند؟

بعضی مکمل‌‌ها ممکن است برای انواع خاصی از فعالیت‌ها ارزشمند باشند، به نظر می‌رسد سایرین کاری از پیش نمی‌نبرند و حتی بعضی از آن‌ها ضرر هم دارند.

بسیاری از مکمل‌های غذایی هستند که ادعا دارند به شما برای روی فرم بودن و کاهش وزن کمک می‌کنند اما آیا آن‌ها واقعا این‌ کارها را می‌کنند؟

منابع جدید زیادی از سوی انستیتو ملی سلامت ایالات متحده (NIH) در اعلام خود در ۲۴ ژوئن امسال سعی کردند با خلاصه کردن چیزهایی که در حال حاضر درباره بی‌خطری و تاثیر اجزا مکمل‌های محبوب می‌دانیم به مردم برای رهایی از گیجی در میان مکمل‌ها کمک کنند.

برای مثال NIH حقایق مرتبط با مکمل‌های ورزشی که اکثرا ادعا می‌شود می‌توانند قدرت و استقامت مصرف‌کنندگان را بهبود ببخشند یا سرعت رسیدن آن‌ها را اهدافشان بیشتر کند؛ را کنار هم گذاشته است.

پائول کواتس، مدیر دفتر مکمل‌های غذایی (ODS) در NIH، در اظهار نظری گفت:

بازاریابی مکمل‌های غذایی برای تمرین و عملکرد ورزشی نمی‌تواند جای وعده غذایی سالم را بگیرد اما بعضی از آن‌ها ممکن است برای انواع خاصی از فعالیت‌ها ارزشمند باشند و به نظر می‌رسد سایرین کاری از پیش نمی‌نبرند و حتی ممکن است بعضی از آن‌ها ضرر هم داشته باشند.

این حقایق بیش از دوهزار جز از مکمل‌های تمرینی را پوشش می‌دهند. در مورد کراتین چطور؟ این اطلاعات می‌گویند که این مکمل ممکن است در فعالیت‌های شدیدِ انفجاری کوتاه مانند اسپرینتینگ و وزنه‌برداری کمک کند اما در مورد فعالیت‌های استقامتی مانند دوی مسافت یا شنا کمکی نمی‌کنند. از سوی دیگر، به نظر نمی‌رسد آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E به بهبود عملکرد کمک کنند هر چند طبق گفته NIH برای دستیابی به یک سلامتی کلی به مقدار کمی از آن‌ها احتیاج داریم.


مقاله مرتبط: مکمل هایی که پزشکان معتقدند افراد نباید پول صرفشان کنند!


دومین حقیقت، مکمل‌های مربوط به کاهش وزن را پوشش می‌دهد. طبق این اعلام، علی‌رغم محبوب بودن این مکمل‌ها، شواهد اندکی مبنی بر اینکه آن‌ها واقعا کار می‌کنند وجود دارد و بعضی از آن‎‌ها حتی می‌توانند مضر باشند. به گفته آن ترن، مدیر برنامه ارتباطات ODS، گفت: مردم ممکن است ندانند که بسیاری از تولیدکنندگان این مکمل‌های کاهش وزن مطالعاتشان را بر روی انسان انجام نمی‌دهند تا ببینند آیا محصولشان کار می‌کند و یا بی‌خطر است یا نه.

طبق این حقایق برای مثال، اجزا کرومیوم ممکن است به افراد برای از دست دادن مقدار اندکی وزن و چربی بدنی کمک کنند و بی‌خطر هم باشند اما در مورد سایر اجزا مانند کتون‌های رسپبری، مطالعات کافی صورت نگرفته است تا بدانیم آیا آن‌ها بی‌خطر یا موثر هستند یا نه.

به گفته آن‌ها مصرف‌کنندگان باید به خاطر داشته باشند که بیشتر مکمل‌ها بیش از یک جز دارند و ترکیب آن‌ها با هم و بی‌خطری یا تاثیرشان اکثرا مورد مطالعه قرار نگرفته است.

کواتس می‌گوید:

ما مردم را تشویق می‌کنیم تا در این باره با متولیان سلامتشان صحبت کنند تا توصیه‌هایی درمورد مکمل‌های غذایی دریافت کنند و همچنین به وبسایت ODS بروند تا اطلاعات ارزشمندی درباره این محصولات بیاموزند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *