انتشار این مقاله


۴۲ درصد سرطان‌ها با کنترل عوامل خطرساز قابل پیشگیری‌اند

یک مطالعه‌ی جدید در انجمن سرطان آمریکا عوامل خطرساز در ایجاد انواع مختلف سرطان را بررسی کرده است.

یک مطالعه‌ی جدید بزرگ در انجمن سرطان آمریکا عوامل خطرساز در ایجاد انواع مختلف سرطان را بررسی کرده است. تحقیق جدید در مجموع ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۹۷۵ مورد سرطان را در افراد مورد بررسی قرار داده که در این میان ۵۸۷ هزار و ۵۲۱ نفر از آن‌ها به مرگ انجامیده است. در طول تجزیه و تحلیل، ۲۶ نوع سرطان و ۱۷ عامل خطرساز بررسی شدند.

این ۱۷ فاکتور خطرناک، فاکتورهای قابل تغییر نام گرفتند؛ چراکه افراد می‌توانند اقدامات فعالانه‌ای برای تغییر آن‌ها انجام دهند. در مطالعه‌ی جدید، عوامل خطرناک عبارتند از:

  • مصرف الکل
  • سیگار کشیدن
  • اضافه وزن بدن
  • کم بودن میزان فیبر در رژیم غذایی فرد
  • مصرف گوشت قرمز فرآوری شده
  • مصرف کم میوه و سبزیجات
  • قرار گرفتن در معرض اشعه ی ماوراء بنفش (UV)
  • کاهش کلسیم
  • نداشتن فعالیت بدنی

هفت عامل عفونت‌زا که قبلا با سرطان ارتباط داشتند نیز در میان عوامل خطرساز قرار می‌گیرند. دکتر فرهاد اسلامی، از انجمن سرطان آمریکا  (ACS)، این پژوهش را رهبری می‌کرد. در تجزیه و تحلیل دکتر اسلامی و تیمش، آن‌ها نه تنها شیوع این عوامل خطرساز را بررسی کردند بلکه میزان خطرات مرتبط با آن‌ها را نیز مورد ارزیابی قرار دادند. داده‌های مربوط به تعداد موارد سرطان و مرگ و میر ناشی از این بیماری، توسط مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC)  و موسسه‌ی ملی سرطان (NCI) جمع آوری شد.

عوامل خطر مهم؛ سیگار کشیدن، اضافه وزن، مصرف الکل

این مطالعه نشان داد که ۴۲ درصد از تمامی سرطان‌ها و بیش از ۴۵ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان با کنترل رسک فاکتورها قابل کنترل‌اند. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به سیگار کشیدن، اضافه وزن و مصرف الکل اشاره کرد.

۱۹ درصد سرطان‌ها و تقریبا ۲۹ درصد مرگ و میر، مربوط به سیگار کشیدن است. اضافه وزن ۷.۸ درصد سرطان‌ها و ۶.۵ درصد مرگ و میر ناشی از آن را سبب می‌شود در حالیکه ۵.۶ درصد این ییماری و ۴ درصد مرگ و میر به مصرف الکل مربوط است.

اشعه‌ی ماوراء بنفش ۴.۷ درصد سرطان و ۱.۵ درصد مرگ و میر، کمبود فعالیت فیزیکی ۲.۹ درصد سرطان و ۲.۲ درصد مرگ و میر را شامل می‌شود.

بعضی از سرطان‌های بزرگ به میزان قابل توجهی از موارد مربوط به عوامل خطرساز  قابل کنترل‌اند. ۸۱.۷ درصد از علل ایجاد سرطان ریه تنها به مصرف سیگار مربوط است.

بیش از ۷۰ درصد موارد سرطان کبد، تقریبا ۵۵ درصد موارد سرطان کولورکتال و نزدیک به ۲۹ درصد سرطان پستان را نیز می‌توان با کنترل عوامل خطرساز تحت کنترل داشت.

یافته‌های دیگر شامل این واقعیت است که تابش اشعه‌ی ماوراء بنفش عامل ۹۶ درصد از موارد ملانوم پوستی است و اضافه وزن عامل ۶۰ درصد سرطان‌های رحم!

۵۰ درصد سرطان‌های مری با سیگار کشیدن مرتبط بودند. سیگار کشیدن همچنین نزدیک به ۴۷ درصد موارد سرطان مثانه را نیز با خود به همراه دارد. در نهایت، بیش از ۱۰ درصد سرطان‌های کولورکتال با مصرف کم فیبر غذایی ارتباط داشتند.


مقاله‌ی مرتبط: غذاهای غنی از فیبر احتمال بهبود سرطان رودۀ بزرگ را افزایش می‌دهند


راه حل: انجام اقدامات پیشگیرانه

یافته‌های این پژوهش نشان دهنده‌ی توان بالقوه در کاهش مرگ و میر سرطان از طریق اجرای وسیع و عادلانه اقدامات پیشگیرانه‌ی شناخته شده است.

پژوهشگران این تحقیق به چهار عامل کلیدی که شخصی می‌تواند در رابطه با خود بررسی کند اشاره می‌کنند:

وزن بدن، مصرف الکل، رژیم غذایی و فعالیت بدنی

اثرات ترکیبی این چهار عامل تقریبا ۱۴ درصد خطر ابتلا به سرطان در زنان و بیش از ۲۲ درصد در مردان می‌باشد.

دکتر اسلامی و همکارانش اشاره می‌کنند:

یافته‌های ما بر این مهم تاکید دارند که اقدامات پیشگیرانه باید به طور وسیع در کشور برای کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان اجرا شود.

پژوهشگران می‌گویند:

افزایش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه و آگاهی در مورد اقدامات پیشگیرانه باید بخشی از استراتژی هر جامعه برای اجرای وسیع و عادلانه مداخلات شناخته شده برای تسریع پیشرفت سرطان باشد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید