انتشار این مقاله


۹ نشانه برای بیماری‌های لثه

اگر متوجه هریک از علائم زیر شدید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

اگر متوجه هریک از علائم زیر شدید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

چگونه بفهمیم که در خطر ابتلا به بیماری‌های لثه قرار داریم؟ علائمی که در زیر آورده شده است به شما کمک میکند که از تغییرات وضعیت سلامت لثه‌ها و دندان‌هایتان آگاه شده  و به موقع برای درمان مشکلات احتمالی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.


مقاله مرتبط:بیماری بلند مدت لثه با بیماری آلزایمر مرتبط است


خونریزی لثه‌

اگرهنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان  روی سینک خون مشاهده کردید، یعنی یک جای کار می لنگد!
خونریزی لثه بعد از مسواک زدن، نشانه مهمیست و می تواند نشان دهنده‌ی التهاب لثه باشد. التهاب لثه یکی از انواع خفیف بیماری‌های لثه است که می‌تواند باعث خونریزی لثه شود. خوشبختانه التهاب‌لثه میتواند با مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان به حالت نرمال برگردد.

بوی بد دهان

همه مردم امکان دارد گاهی دچار این حالت شوند،اما اگر اولین بار است که دچار شده اید و بوی بد دهانتان از بین نمیرود یا بدتر نمیشود، میتواند حاکی از بیماریهای لثه باشد. از دهان این افراد بویی شبیه الکل یا سیب گندیده متصاعد میشود که آزار دهنده است.(بوی بد دهان فقط ناشی از بیماریهای دهان و دندان نیست و میتواند مربوط به مشکلات معده،مری،دیابت و … باشد)
علت این موضوع به باکتریهایی برمیگردد که از دسترس مسواک و نخ دندان  دور میمانند و با تخمیر مواد غذایی به جا مانده در اطراف دندان ها و لثه‌ها، باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند.


مقاله مرتبط:تنفس بدبو؛ هر آنچه باید بدانید


جابه‌جایی دندان‌ها

گاها برخی از افراد متوجه فضای خالی بین دندانهایشان یا پهن شدن دندان‌های جلوییشان به سمت جلو یا عقب میشوند که قبلا وجود نداشت، این علائم هم میتوانند حاکی از بیماریهای لثه باشند.

لثه قرمز یا متورم

لثه‌ قرمز یا متورم نشان دهنده التهاب لثه است. درمان به موقع این حالت بسیار مهم است زیرا در صورت پیشرفت، میتواند منجر به التهاب شدید لثه،عفونت و از دست رفتن بافت لثه و خود دندان شود.

تشکیل پلاک

لایه چسبنده‌ای که روی دندانها تشکیل میشود پلاک نام دارد. (همان ماده متمایل به زردی که احتمالا روی دندانها و  اطراف لثه های خود مشاهده کرده اید) این ماده میتواند ته نشین شده و رسوبات کلسیمی تشکیل دهد که باید توسط دندانپزشک برداشته شوند. بدون مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان، پلاکها محل مساعدی برای زندگی باکتریها محسوب شده و میتوانند منجر به بیماریهای لثه شوند.

حساس بودن دندان‌ها

اگردندان‌هایتان حساس شده‌اند میتواند حاکی از این باشد که بیماری لثه تان از مرحله خفیف و اولیه عبور کرده و دارد جدیتر می‌شود. وقتی بافت لثه در اثر بیماری عقب نشینی میکند، ریشه دندان را که نسبت به تغییرات محیطی مانند  گرما و سرما حساستر است در معرض تغییرات محیطی قرار میدهد و باعث حساس شدن دندانها میشود.بیماری لثه

لق شدن دندان‌ها

لق بودن دندانها در بزرگسالی چندان جالب نیست!
اگر میتوانید حرکت دندانهایتان با فشار ملایم  توسط زبان یا انگشتتان حس کنید،یعنی  بیماریهای  التهابی شدیدتری سلامت لثه و دندانهایتان را تهدید می‌کند.


استرس مضمن

داشتن استرس لزوما به معنی ابتلای بی چون و چرای شما به بیماریهای لثه نیست اما طبق تحقیقات آکادمی مطالعات بیماریهای لثه آمریکا(American Academy of Periodontology) استرس مضمن میتواند شانس شما برای ابتلا به این بیماریها را افزایش دهد؛ زیرا استرس برروی روند مبارزه بدن با عفونتها من جمله عفونت‌های ناحیه دهان و دندان تاثیر منفی دارد.
اگر از این مشکل رنج میبرید آنرا با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

استعمال دخانیات

مطالعات نشان داده‌اند افراد سیگاری نسبت به کسانیکه سیگار نمیکشند جرم بیشتری روی دندانهایشان دارند که خود این اجرام سخت، مقدمه ای برای ابتلا به بیماریهای لثه به شمار میروند. به علاوه تنباکو به دندان و لثه آسیب میزند و راه را برای شیوع انواع باکتریها و عفونتها باز میکند که میتواند در نهایت منجر به بیماری‌های لثه شود.


مقاله مرتبط:باکتری‌های دهان با سرطان مری در ارتباط‌اند!


رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید