انتشار این مقاله


۵ اصل اساسی برای مقابله با احساسات منفی

یادگیری پاسخدهی موثر به احساسات منفی، در پشت سر گذاشتن حالت‌های روحی به شما کمک خواهد کرد. استراتژی‌های ویژه‌ی زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما اصول جامعی وجود دارد، که باید بدانید.

یادگیری پاسخدهی موثر به احساسات منفی، در پشت سر گذاشتن حالت‌های روحی به شما کمک خواهد کرد. استراتژی‌های ویژه‌ی زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما اصول جامعی وجود دارد، که باید بدانید.

۱. مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید، متوقف کردن کارهایی است که احساس بدتری به شما می‌دهد.

ماهیت احساسات اینگونه طراحی شده که سیگنال بدهند. سیگنال‌دهی با روشن یا خاموش شدن اتفاق می‌افتد. احساسات نیز اینگونه‌اند و‌به طور طبیعی موقتی‌اند. آنچه که باعث مدت‌دار شدن احساسات بیشتر از حد فایده می‌شود، رفتارهای افراد است.
(۱) اجتناب از مسائلی که موجب نگرانی شما می‌شود، معمولا موجب اضطراب بیشتر می‌شود. (ترس‌ها، اختلالات تغذیه‌ای، شرایط اجتماعی)

(۲) استفاده از رفتارهای محافظ کارانه باعث می‌شود به‌جای اینکه کنترلتان بیشتر شود، از کنترل خارج شوید.

(۳) افراط در نشخوار افکار، آن‌ها را تقویت می‌کند. (مثل وقتی که به خودتان اجازه دهید همیشه نگران باشید، یا در فیس‌بوک پیگر نامزد قبلیتان شوید)

۲. استراتژی‌های موثر در مدیریت احساسات منفی، بسیار ساده است.

در کتاب “ چگونه یک قلب شکسته را ترمیم کنیم” دکتر Guy Winch استراتژی هوشمندانه‌ای برای کسانی که سعی در بهبود شکست عشقی دارند، ارائه می‌دهد. او‌ پیشنهاد می‌دهد لیستی از بدترین اخلاق‌های شریک سابق خود بنویسند و در تلفن همراه خود نگه دارند.
همچنین طبق تحقیقات، انجام کارهای ساده‌ای مثل سودوکو می‌تواند از این افکار جلوگیری کند.
تله مهم شناختی این اصل در آن است که مردم فکر می‌کنند چون این استراتژی بسیار ساده است پس کارکرد نخواهد داشت.

۳. احساسات خود را هرچقدر هم اندک، بهبود ببخشید.

برای بهبودی از ناراحتی، نیاز نیست که تمام افکار منفی و یا سرزده خود را از بین ببرید. تنها اصلاح اندک آن کافیست تا بتوانید زندگیتان را ادامه دهید. این ادامه روند معمول زندگی به شما کمک خواهد کرد تا از هر موقعیت سختی که تجربه می‌کنید، بیرون بیایید.
چرا؟ و چگونه؟ این اثر تا حدودی به این دلیل است که وقتی مشغول سیر طبیعی زندگی هستید، وقت کمتری برای افکار ذکر شده در مورد یک پیدا خواهید کرد. همچنین باعث می‌شود ترکیبی از تجربیات داشته باشید تا بین احساسات منفی و مثبت تعادل برقرار شود.


مقالات مرتبط: عواقب فکر کردن به جنبه‌ی منفی رابطه

افکار منفی با آسیب زدن به DNA، خاموش می‌شوند!


۴. یک نقطه لذت بخش بین ترس شدید از احساسات منفی و جدی نگرفتن آن وجود دارد.

بعضی افراد می‌ترسند که افکار و احساسات منفی باعث شود کاملا کنترل خود را از دست بدهند. برخی دیگر هم سعی می‌کنند احساساتشان را نادیده بگیرند و هیچ وقت به دنبال یافتن مهارت موثر برای مقابله با افکار و احساسات خود نیستند.
در تضاد آن، افرادی وجود دارند که شدیدا از افکار منفی خود می‌ترسند، همچنین این عده احتمالا مایلند تا اقدامات ساده و موثری انجام دهند. ( مانند نمونه‌های قبلی در مشغول شدن به سودوکو یا نوشتن لیست اخلاق‌های بد شریک سابق)
نقطه شیرینی که ذکر شد در کنار خطوط فکری شماست اما به معنای واقعی کلمه اینگونه نیست. تمام افکارتان را قبول نکنید اما به تاثیر افکارتان بر خود و رفتارتان توجه کنید.

۵. هرآنچه که شما در تلاش برای مدیریت تفکر و احساساتتان می‌کنید، اگر با خودمراقبتی و خودخواهی همرا باشد، موثرتر خواهد بود.

خودمراقبتی به ما کمک می‌کند تا ذخایر عاطفی برای مقابله با استرس روانی داشته باشید. خودخواهی در تصدیق این است که رنج احساسی یک تجربه انسانی در سطح جهان است و شما به بهترین نحو برای مقابله با آن تلاش می‌کنید. اگر در نحوه برخورد با احساسات منفی اشتباه می‌کنید، این مشکل را همه ما داریم. با این حال می‌توانید راه‌ حل‌های مبتنی بر شواهد را یافته و مایل به امتحان کردن آن باشید.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید