انتشار این مقاله


کشف علت جوان سازی مغز افراد پیر با تزریق خون افراد جوان‌

محققان آنزیمی یافته‌اند که از پیری مغز و کاهش رفتارهای شناختی فرد جلوگیری می‌کند.

دانشمندان نه تنها با تزریق خون موش‌‌های جوان بلکه با تزریق خون انسانی جوان نیز به موش‌های پیر سبب جوان سازی آن‌ها می‌شدند و حال ما دلایل ابتدایی کارساز بودن این تکنیک را یافته‌ایم.

محققان آنزیمی یافته‌اند که از پیری مغز و کاهش رفتارهای شناختی فرد جلوگیری می‌کند. با این‌که این تحقیق فقط بر روی موش‌ها صورت گرفته‌است اما اگر این مکانیسم بر روی انسان‌ها نیز صورت بگیرد به سطح جدیدی از درمان‌ برای جلوگیری از افزایش سن دست‌ خواهیم‌یافت.


مقاله مرتبط:تزریق خون افراد جوان به افراد مسن، راهی برای تحقق رویای جاودانگی انسان!


چهار سال پیش یک تیم تحقیقاتی با رهبری نوروبیولوژیست دانشگاه کالیفرنیا،سائول ویلد تاثیر تزریق خون موش‌های جوان بر مغز موش‌های پیر و چگونگی بهبود فعالیت‌های مغزی و حافظه این موش‌ها از طریق افزایش فعالیت هیپوکامپوس تحت بررسی قرار گرفت.

و به یک حالت مشابه مشاهده شد که تزریق خون موش‌های پیر به موش‌های جوان سبب تضعیف فعالیت‌های شناختی در این موش‌ها می‌شود.

از آن زمان تیم ویلد برای یافتن علت این راز کمی خون‌آشام مانند در حال جستجو هستند و در حال حاضر آن‌ها فکر می‌کنند که این دلایل را پیدا کرده‌اند.

کارهای انجام شده

این تیم از روشی به نام parabiosis استفاده کردند که با جراحی سیستم گردش خون دو موش از دو نژاد مختلف را به هم مرتبط می‌ساختند.

سپس محققان مغز موش‌ها را مورد بررسی قرار دادند تا میزان افزایش آنزیم‌های درگیر در روند پیری را مشاهده کرده و اندازه بگیرند.

گرالدین گونتر می‌گوید: ابتدا آن‌چه را که می‌دیدم باور نکردم! من یک آزمایش را بارها و بارها انجام دادم تا ببینم آیا یافته من درست است یا نه. اما کاملاً روشن شد که بعضی فاکتورهای موجود در خون قادر به تغییر میزان پروتئین Tet2 در مغز هستند.

Tet2  به ایفا کردن نقش اپی‌ژنتیکی در تعدادی از ژن‌ها شناخته شده‌است.در اثر بالارفتن سن با جهش‌هایی در ژن و انباشته شدن این پروتئین احتمال سرطان، سکته‌قلبی و بیماری‌های قلبی-عروقی در فرد بالا می‌رود.

بعضی از ژن‌هایی که توسط این پروتئین نشانه‌گذاری می‌شوند مسئول دوباره‌سازی سلول‌های مغزی هستند. واقعیت این است که این پروتئین با افزایش سن کارآیی قبلی خود را از دست می‌دهد و کاهش قدرت شناختی ما را سبب می‌شود.

مشاهده‌کردن سطح افزایش یافته‌ی Tet2 در هیپوکامپوس موش‌های پیرتر یک چراغ سبز برای ادامه تحقیقات بود. پس  بنابراین این محققان یک آزمایش دومی هم انجام داده و در آن از ردیف‌های کوتاه RNA برای بلوکه کردن و متوقف ساختن پروتئین Tet2 در مغز یک موش جوان ۶ ماهه استفاده کردند.

جوان سازیبه طور قطع تمام موش‌های جوان یک ریزش در تولید نورون در ناحیه هیپوکامپوس مغزی تجربه کردند. و هم‌چنین از لحاظ یاد گرفتن و حافظه به طور فجیعی پسرفت کردند.

در آخرین آزمایش تیم ویروسی را طراحی کرد که سلول‌های هیپوکامپوس را در موش‌هایی با سن ۶ ماه وادار به پمپ کردن Tet2 می‌کرد.

یک‌بار دیگر افزایش این آنزیم‌ به صورت افزایش نشانه‌گذاری اپی ژنتیک و دخیل در تولید سلول‌های جدید در مغز مشاهده شد.

نتایج به دست آمده

با اینکه جوان‌سازی در همه زمینه‌ها سبب بهبود مغز نشد اما پیشرفت‌های متقاعد کننده‌ای را ایجاد کرد.

دکتر ویلد می‌گوید:این نتایج بسیار جالب و هیجان‌انگیز بود! چرا که این کار مانند درمان و بهبود فعالیت‌هایی مغزی در یک انسان سی ساله می‌شد.

از آنجایی که اشخاص سی ساله برای بازنشسگی آمادگی ندارند پس بنابراین هر گونه پیشرفت هر چند کوچک در این زمینه در نوع خودش سورپرایز کننده است به خصوص زمانیکه همه این کارها فقط به یک آنزیم بسته است.

گونتر می‌گوید:من تمام دوره دکترای خود و حتی الان در تلاش برای یافتن روند پیری مغز و چگونگی برگرداندن آن بوده ام.

و در این آزمایش در یافتیم که مولکولی به نام Tet2 توانایی مقاومت در برابر کاهش فعالیت مغزی در مغز موش بالغ ایجاد می‌کند.

جوان سازیقسمت هیجان انگیز ماجرا این جاست که به یاد داشته باشیم اگر این نتایج بر روی موش‌ها آشکار شده‌اند دلایل خوبی وجود دارند که به احتمال رخ‌داد این فرآیند در مغز انسان نیز مربوط می‌شود که البته تحقیقات بیشتری می‌طلبد.


مقاله مرتبط:اکسیر جوانی در خون!


پیش‌روی در این مسیر برای جلوگیری از کاهش فرآیند پیری راهی ساده برای افزایش تعداد سال‌های عمر است. پس بنابراین تحقیقات این‌چنینی ارزش مشاهده و بررسی دارند.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید