انتشار این مقاله


چرا سوسریان هیچ‌گاه از بین نمی‌روند؟ پاسخ در ژنوم سوسری آمریکایی است!

احتمالاً شما این حشرات را سوسک صدا می‌زنید!

  • اگر پای‌شان قطع شود، دوباره رشد خواهد نمود.
  • می‌توانند آنتی بیوتیک مخصوص خود را بسازند.
  • و حس بویایی خارق‌العاده‌ای نیز دارند.

اخیراً محققان چینی با توالی‌یابی ژنوم سوسری آمریکایی توانسته‌اند به این سوال پاسخ دهند: چرا کشتن سوسری‌ها این‌قدر دشوار است؟ پاسخ در DNA است.

سوسری آمریکایی که در مجامع علمی با عنوان Periplaneta americana شناخته می‌شود، ژنوم بسیار بزرگی دارد. علی‌رغم شباهت انکارناپذیری که سوسری آمریکایی و گونۀ آلمانی در سبک زندگی لجن‌وار و ترسانیدن ما انسان‌ها دارند، ژنوم نوع آمریکایی قرابت بسیار بیشتری به ژنوم موریانه دارد تا سایر انواع سوسریان.

سوسریان از طریق انتقال دادن میکروب‌ها موجب تشدید آسم و بروز سایر واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. محققان به تازگی دریافته‌اند که این رده جانوری در پیشبرد گرمایش زمین نیز نقش‌هایی ایفا می‌کند، که می‌توان با به کنترل درآوردن آن، سرعت پیش‌روی این بحران را کاهش داد.

ولی چرا سوسریان این‌قدر فراوانند؟ دوباره پاسخ در نزد DNA است.

سوسری ماده هنگامی که تحت استرس قرار می‌گیرد، تخم‌های خود را به صورت لقاح نیافته در محیط رها می‌سازد. این تخم‌های لقاح نیافته در ادامه به سوسری نمو پیدا خواهد نمود. این پدیده بکرزایی نام دارد (که پیش‌تر راجع به آن صحبت کرده‌ایم).


مقالۀ مرتبط: بکرزایی: تعدادی از گونه‌های جانوری نیازی به روز ولنتاین ندارند!


هم‌اکنون محققان چینی ژن‌های دخیل در بکرزایی (پارتنوژنز) سوسری آمریکایی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند پاسخ سؤالات قبلی‌مان را بدهد.

سوسریان می‌توانند اندام‌های از دست رفته را بازگردانند

به علاوه، سوسریان هم‌چنین قادرند از آسیب‌های شدید نیز جان سالم به در ببرند. سوسری آمریکایی زمانی که در مرحلۀ نمف (nymph) به سر می‌برد، توانایی فوق‌العاده‌ای در بازیابی اندام‌های خود نشان می‌دهد و همین مسپله موجب شده در زبان چینی به نام “شیائو کیانگ” (Xiao Qiang) شناخته شود. شئایو کیانگ به معنی “کوچولوی قدرتمند” می‌باشد.

سوسری آمریکایی
کلوزآپی از سوسری آمریکایی. امتیاز تصویر: Sheng Li / Nature Communications

DNA هم‌چنین سبک زندگی منزجرکنندۀ این جانوران را توجیه می‌کند. سوسریان عموماً در مناطق مرطوب و آلوده، به خصوص روی مواد غذایی در حال فساد، یافت می‌شوند. همین مسئله موجب شده سوسریان ارتباط بسیار نزدیکی با میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا داشته باشند. این حشرات چندین ژن دیگر نیز دارند که در ساز و کارهای درک بو دخالت می‌کند.

سوسریان برای زندگی در محیط‌های کثیف و آلوده به خوبی تکامل پیدا کرده‌اند. سلول‌های پیکر این جانوران در پاسخ به عفونت‌های باکتریایی و قارچی، پپتیدهای ضدمیکروبی ترشح می‌کنند که مستقیماً وارد همولنف (hemolymph) می‌شود. همولنف مایعی است که در بدن سوسری جریان دارد، و نقش خون را نیز بازی می‌کند.

علاوه بر آن، سوسریان ساز و کارهایی مختلفی را جهت سم زدایی کسب نموده‌اند. با هدف قرار دادن مسیرهای دخیل در سم زدایی می‌توان روش‌هایی را برای مقابله با آفات توسعه داد. می‌توان بیشترین بهرۀ ممکن را از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این حشرات به دست آورد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید