انتشار این مقاله


زمانیکه وزن کم می‌کنید چه اتفاقی برای سلول‌های چربیتان می‎افتد؟

چربی در بدن به کربن دی اکسید و آب تبدیل می‌شود نه انرژی!

چربی در بدن به کربن دی اکسید و آب تبدیل می‌شود نه انرژی! باور کلی ما این است که زمان کاهش وزن چربی سوزانده شده به انرژی تبدیل می‌شود.

با توجه به گفته‌های محققان دانشگاه new south wales همیشه این‌گونه نیست. درحقیقت چربی به کربن دی اکسید و آب تبدیل می‌شود.


مقاله مرتبط: آیا با لاغری، سلول‌های ذخیره‌کنندۀ چربی از بین می‌روند؟


دکتر آندره براون می‌گوید: مشکل این نظریه که چربی به انرژی تبدیل می‌شود این است که در این صورت قانون پایستگی ماده (جرم) که تمام واکنش‌ها باید از آن تبعیت کنند نقض می‌گردد

دکتر براون پرسش‌نامه‌هایی برای ۱۵۰ پزشک، متخصص تغذیه و مربی‌های رژیم شخصی فرستاد تا عقاید آنان را راجع به این‌که هنگام کاهش وزن چه اتفاقی برای سلول‌های چربی می‌افتد بررسی کنند.

تنها سه مورد از این پرسشنامه‌ها به درستی پاسخ داده شده بودند که چربی هنگام لاغری به کربن دی اکسید و آب تبدیل می‌شود.

کاهش وزندکتر براون گفت: مخلوط کربن دی اکسید و آب در بدن وارد مسیر گردش خون می‌شود و نهایتاً از طریق عرق و ادرار دفع می‌شود. اگر شما ده کیلوگرم چربی بسوزانید ۸.۴ کیلوگرم آن از طریق شش‌ها خارج شده است و ۱.۶ کیلوگرم باقی به صورت آب از بدنتان دفع می‌گردد.

نقش کربن دی‌اکسید و آب در این فرآیند

قسمت اعظم کربوهیدرات‌ها و چربی‌های مصرف شده پس از هضم به کربن دی اکسید و آب تبدیل می‌شوند. در نظر داشته باشید که قسمتی از وزن شمارا هم اکسیژنی که وارد بدن خود می‌کنید تشکیل می‌دهد. پس اگر در حال کاهش وزن خود هستید موثر بودن فعالیت فیزیکی و ورزش در این زمینه نباید برایتان عجیب باشد. تنها راهی که شما می‌توانید مقدار کربن دی اکسید تولید شده توسط بدنتان را افزایش دهید تحرک و ورزش دادن عضلاتتان است.

کاهش وزنپیاده روی میزان متابولیسم شما را تا سه برابر افزایش می‌دهد همچنین انجام کارهای خانه مانند آشپزی، جارو کشیدن و گردگیری نیز چنین تاثیری دارد.

همچنین حدود ۲۰۰ گرم کربن دی اکسید نیز در حین خواب در بدن تولید و دفع می‌شود که تقریباً یک چهارم از میزان کربن دی اکسید دفعی روزانه است.

با صرف‌ظر از فیبرهای غذایی تمام مواد مصرف شده هضم شده و جذب خون و ارگان‌ها می‌شود و به همین دلیل افزایش میزان کربن‌دی اکسید تولیدی از طریق ورزش و فعالیت‌های فیزیکی اهمیت بالایی دارد.

دکتر براون می‌گوید: تا زمانی‌که شما چربی‌ها را ناپدید نکنید آنها جایی نخواهند رفت.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید