انتشار این مقاله


علت لرزش و ضعف پا و همچنین لرزش عضلات بدن چیست؟

۱۹ بیماری مرتبط با ضعف عضلانی، رعشه و لرزش وجود دارد.

ضعف، به احساس خستگی و بی‌حالی گفته می‌شود. کسی که احساس ضعف دارد، ممکن است نتواند قسمتی از بدن خود را تکان دهد. بهترین تعریف برای ضعف و لرزش بدن، فقدان انرژی برای حرکت دادن بعضی از عضلات یا حتی کل عضلات بدن است.

بعضی افراد ضعف را در برخی نقاط بدن دارند، به همین خاطر به دنیال علت لرزش و ضعف پا و دست می‌گردند. شاید بقیه با ضعف کل عضلات بدن روبه‌رو شوند که در اغلب موارد نتیجه‌ی یک عفونت باکتریایی یا ویروسی مثل آنفولانزا یا هپاتیت است. ضعف بدن معمولاً موقتی است اما می‌تواند در برخی موارد مزمن و مداوم باشد.

لرزش عضلات یا رعشه و ترمور، به حرکات ریتمیک غیر قابل کنترل در یک قسمت، یک اندام یا کل بدن گفته می‌شود. لرزش در هر قسمتی از بدن و در هر زمانی می‌تواند ایجاد شود. معمولاً علت لرزش عضلات بدن وجود یک مشکل در قسمتی از مغز است که حرکات عضلانی را کنترل می‌کند.

لرزش همیشه جدی نیست، اما در برخی موارد، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک اختلال جدی باشد. بیشتر ترمورها را نمی‌توان به آسانی درمان کرد، اما اغلب آن‌ها خود به خود از بین می‌روند.

ذکر این نکته مهم است که اسپاسم عضلات یا کرامپ هیچ ربطی به علت لرزش و ضعف بدن ندارد. اسپاسم عضلانی به انقباض غیرارادی یک عضله گفته می‌شود. گرفتگی عضله نیز یک حرکت غیر قابل کنترل ظریف در بخش کوچکی از یک عضله‌ی بزرگ‌تر است. شاید این گرفتگی از روی پوست دیده شود.

چه بیماری‌هایی باعث ضعف و لرزش عضلات بدن می‌شوند

در منابع پزشکی قابل جستجو، ۱۹ بیماری مرتبط با علت لرزش و ضعف پا ، ضعف عضلانی، رعشه و لرزش وجود دارد که ما در این مقاله به اختصار هر کدام را نام برده‌ایم.

  1. کمبود فعالیت: کمبود فعالیت علت رایج خستگی، افزایش وزن و ضعف عضلانی است.
  2. هیپوکلسمی (کمبود کلسیم): هیپوکلسمی یک بیماری خونی است که با حس سوزن سوزن شدن، اسپاسم‌های عضلانی و دردها، و گیجی مشخص می‌شود.
  3. بیماری پارکینسون: بیماری پارکینسون، اختلال سیستم عصبی است که سبب رعشه‌ها، سفتی و حرکات آهسته می‌شود.
  4. واکنش استرس حاد: علائم واکنش استرس حاد عبارتند از: تنگی نفس، اضطراب، عصبانیت و ناآرامی، احساس عذاب و … .
  5. سوءمصرف کوکائین: سوء مصرف کوکائین زمانی رخ می‌دهد که یک فرد علیرغم مشکلات اجتماعی و بهداشتی ناشی از آن، همچنان از آن استفاده می‌کند.
  6. قند خون پایین (هیپوگلیسمی): قند خون پایین یا سطوح پایین گلوکز باعث سستی و لرزندگی، اضطراب، پوست سرد و مرطوب، تحریک‌پذیری، گرسنگی و … می‌شود.
  7. اختلال اضطراب فراگیر: اختلال اضطراب فراگیر، بیماری‌ای است که در آن فرد اضطراب تقريبا دائمی دارد.
  8. لرزش ملایم ذاتی: می‌تواند باعث لرزش دست‌ها و ساعد‌ها و صدای لرزان شود.
  9. حمله پانیک (وحشت): هنگامی‌که فردی دچار این حمله می‌شود، آن فرد احساس ترسی ناگهانی و شدیدی می‌کند که نمی‌تواند کنترل شود.
  10. واکنش دارویی یا عوارض جانبی: عوارض جانبی دارو عبارتند از تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، ضعف، سرگیجه، تشنج و غیره.
  11. قرار گرفتن در معرض سرما: علائم قرار گرفتن در معرض سرما عبارتند از: تغییرات رنگ بر روی پوست، بی‌حسی، خارش، قرمزی، تاول و … .
  12. مصرف متامفتامین: مصرف متامفتامین باعث افزایش فشار خون، ضربان قلب سریع، بزرگ شدن مردمک چشم، عرق کردن و … می‌شود.
  13. هیپوتیروئیدیسم یا کم‌کاری غده‌ی تیروئید (بزرگسالان): در هیپوتیروئیدیسم، عملکردهای بدن شما آهسته می‌شود و باعث می‌شود وزنتان افزایش یافته و همیشه احساس خستگی کنید.
  14. هیپوپاراتیروئیدیسم یا کم‌کاری غده‌ی پاراتیروئید: یک بیماری نادر است که می‌تواند موجب انقباض ناگهانی عضلات، تشنج‌ها، گرفتگی عضلات، سوزن سوزن شدن و … شود.
  15. بیماری آلزایمر: بیماری آلزایمر نوعی زوال عقل است که باعث از دست دادن حافظه، و همچنین مشکلات تفکر و رفتار می‌شود.
  16. لوپوس (لوپوس اريتماتوسوس سيستميک): لوپوس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که با مفاصل دردناک متورم، کهیر، گره‌های لنفاوی متورم و غیره مشخص می‌شود.
  17. مولتیپل اسکلروزیس (MS): مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری سیستم عصبی است که باعث دشواری در تعادل، گفتار و حرکت می‌شود.
  18. واکنش انسولین (هیپوگلیسمی): واکنش انسولین، نتیجه‌ی قند خون پایین است و موجب اضطراب، گرسنگی، لرزش، سرگیجه و … می‌شود. علت لرزش بدن هنگام گرسنگی همین مورد است.
  19. کم‌کاری غده‌ی هیپوفیز: یک اختلال نادر غده هیپوفیز است که می‌تواند علائم مختلف زیادی را ایجاد کند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید