انتشار این مقاله


مصرف دارو در دوران بارداری

برای تصمیم قطع یا ادامه‌ی مصرف انوع خاصی از دارو، لازم است ابتدا در مورد مزایا و معایب آن با پزشک مشورت کنید.

برای تصمیم قطع یا ادامه‌ی مصرف انوع خاصی از دارو، لازم است  ابتدا در مورد مزایا و معایب آن با پزشک مشورت کنید. پیش از آن‌که مصرف دارویی را قطع کنید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

آیا استفاده از داروها در زمان بارداری، ایمن است؟

هیچ پاسخ شفاف و مستقیمی برای این سوال وجود ندارد. در هر صورت، برای ادامه یا قطع مصرف، لازم است در ابتدا با پزشک مشورت شود.

 چگونه تصمیم بگیریم که دارویی را مصرف بکنیم یا خیر؟

در این حالت شما و پزشک‌تان در ارتباط با مزایا و معایب مصرف و عدم مصرف دارو با هم مشورت خواهید کرد.

مزایا: مصرف این دارو چه مزایایی برای سلامتی من و جنین دارد؟
معایب: در صورت مصرف این دارو چه مشکلاتی برای من و جنین پیش خواهد آمد؟

گاهی در طول دوران بارداری مصرف یا عدم مصرف یک دارو صرفا یک انتخاب است. برخی از انتخاب‌هایی که در زمان بارداری برگزیده می‌شود با انتخاب‌های پیش از بارداری متفاوت هستند. به عنوان مثال؛ پیش از بارداری در صورت سرماخوردگی برای قطع آبریزش بینی، مصرف دارو بهترین انتخاب خواهد بود اما در زمان بارداری، در صورت آبریزش بینی، دارو بهترین انتخاب ممکن نیست. گاهی نیز در زمان بارداری مصرف دارو یک انتخاب نیست، بلکه لازم است. گاهی لازم است برای درمان یک مشکل مثل؛ عفونت مثانه یا گلو، به مدت چند روز یا چند هفته دارو مصرف شود. گاهی نیز استفاده از دارو برای کنترل و درمان بیماری‌های طولانی مدتی مثل؛ آسم، دیابت، اقسردگی و تشنج لازم است. گاهی نیز برخی از زنان باردار برای کنترل اختلالات ناشی از بارداری مثل؛ تهوع و استفراغ، سقط و زایمان زودرس نیاز به استفاده از دارو دارند.

آیا استفاده از ویتامین در طول بارداری ایمن است؟

زنان باردار نباید از ویتامین‌های معمول استفاده کنند، زیرا این مکمل‌ها ممکن است دوز اضافی را به بدن تحمیل کنند. بنابراین در ان دوره بهتر است از مکمل‌های ویتامینی مخصوص بارداری استفاده شود. لازم است این مکمل‌ها، حاوی حداقل ۴۰۰ الی ۸۰۰  میکروگرم اسید فولیک باشند. بهتر است پیش از بارداری، شروع به مصرف این مکمل‌ها بکنید. اسیدفولیک به نمو سیستم عصبی جنین کمک کرده و از بروز مشکلاتی مثل؛ اسپاینا بیفیدا –عدم شکل‌گیری صحیح مغز و نخاع- جلوگیری می‌کند. آهن نیز از کم‌خونی پیشگیری می‌کند. مصرف میزان تجویز شده از هر ویتامن بسیار مهم است زیرا میزان بالای ویتامین برای جنین مضر خواهد بود؛ به عنوان مثال؛ سطح بالای ویتامین A مشکلات عدیده‌ای برای جنین به وجود می‌آورد.

آیا مصرف داروهای گیاهی، مواد معدنی و آمینواسیدها در دوران بارداری ایمن هستند؟

هیچ پاسخ مطمئنی برای این پرسش وجود ندارد؛ بنابراین عاقلانه است تا جای ممکن از مصرف آن‌ها دوری کنید. حتی برخی از داروهای گیاهی نیز برای زنان باردار و شیرده مناسب نیست. در هر صورت تا کنون هیچ بررسی جامعی برای اثبات فواید داروهای گیاهی انجام نشده است؛ بنابراین پیش از استفاده از آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.


مقاله‌ی مرتبط: مصرف پروبیوتیک‌ و روغن ماهی در دوره بارداری بروز آلرژی در فرزند را کاهش می‌دهد


آیا تزریق واکسن در دوران بارداری ایمن است؟

واکسن‌ها از بدن در مقابل بیماری‌های خطرناک محافظت می‌کنند. دریافت برخی از واکسن‌ها در دوران بارداری مناسب نیست و به طور کلی با توجه به وضعیت خود فرد، دریافت و عدم دریافت برخی انواع دیگر از واکسن‌ها مشخص می‌شود. زدن واکسن هپاتیت B برای زنانی که بیش‌تر در معرض خطر ابتلا هستند، توصیه شده و واکسن غیرفعال آنفولانزا برای زنانی که در فصول شیوع آنفولانزا باردار می‌شوند، تجویز می‌شود. در صورتی که فرد تا کنون با واکسن سرخچه ایمن نشده باشد، تا تولد نوزاد، واکسن سرخچه برای او تجویز نخواهد شد.

به طور کلی از مصرف داروهای زیر بپرهیزید:

  • آسپرین
  • ایبوپروفن
  • ایزوترتینوئین
  • تالیدوماید

داروهای زیر را پس از مشورت با پزشک مجاز به مصرف خواهید بود:

  • برخی داروهای ضد افسردگی
  • لیتیوم برای اختلال دو قطبی
  • فنیتوئین برای تشنج
  • داروهای شیمی‌درمانی سرطان
  • فلوکونازول برای عفونت‌های قارچی
  • آلبوترول برای آسم
صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید