انتشار این مقاله


ساینتولوژی چیست؟

علم‌گراها باور دارند تجربه‌های انسان سر منشایی فراتر از تنها یک دوره زندگی دارند.

ساینتولوژی (علم‌گرایی) مجموعه‎ای از باورهای مذهبی است که توسط نویسنده داستان‌های علمی- تخیلی، ، پایه گذاری شده است. در سال ۱۹۰۵، هابارد کتاب خودآموز «Dianetics» (کلمه‌ای یونانی به معنی بواسطه‌ی ذهن) را برای بررسی ارتباط میان ذهن و بدن نوشت. به دنبال فروش موفقیت‌آمیز این کتاب، در سال ۱۹۵۲ هابارد فرقه‌ی ساینتولوژی را پایه‌ گذاری کرد. هابارد با وجود دوره‌های اختفا به دلیل اعمال بحث‌برانگیز و حقوقی‌اش علیه کلیسا، تا زمان مرگش رهبری فرقه‌ی علم‌گرایی را عهده دار بود.

نمادهای ساینتولوژی

ساینتولوژيست‌ها باور دارند انسان‌ یک وجود خارجی فنا ناپذیر به نام تتان می‌باشد، تتان‌ها با گیر افتادن در بدن انسانی طبیعت واقعی خود را از یاد برده‌اند. تتان از کلمه یونانی تتا برگرفته شده و به معنی نفس یا روح می‌باشد، ساینتولوژیست‌ها باور دارند این تتان است که از طریق روش‌های مخابره‌ای به بدن دستور می‌دهد، نه سیستم عصبی. طبق باورهای این مکتب، هر تتان در گذشته زندگی‎های متعددی را گذرانده است، هم روی زمین و در بدن فیزیکی و هم در سایر سیارات.

ساینتولوژی شامل یک ساختار کلی از معارف عرفانی است که از برخی باورهای کلی منشأ می‌گیرند:

  • انسان یک روح فنا ناپذیر است.
  • تجربه‌های انسان سر منشایی فراتر از تنها یک دوره زندگی دارند.
  • توانایی‌های انسان نامحدود است حتی اگر واقف به آن نباشد.

ساینتولوژیست‌ها همچنین باور دارند که با گذراندن یک سری از دوره‌ها شخص می‌تواند خود را از شکل انسانی آزاد کرده و خود واقعی‌اش را کشف کند. بسیاری از دوره‌ها برای رها کردن افراد از حوادث دردناک گذشته طراحی شده‌اند. این دوره‌های آموزشی در ازای اهداء خیریه‌ی مالی در اختیار ساینتولوژیست‌ها قرار می‌گیرد (برخی از دوره‌های پیشرفته بسیار گران قیمت هستند). با گذراندن تمامی دوره‌ها شخص می‌تواند شکل واقعی تتان خود را دوباره به دست آورده و توانایی کنترل زندگی، ماده، انرژی، فضا و زمان را که با محبوس شدن در شکل انسانی از بین رفته است، به دست آورد.

ساینتولوژی در ۸ کشور از جمله آمریکا و استرالیا به عنوان یک مذهب شناخته شده است اما بسیاری از سایر کشورها (از جمله انگلستان، فرانسه و آلمان) آن را به عنوان یک مذهب قبول ندارند. ساینتولوژی یکی از بحث‌برانگیزترین حرکات مذهبی دوره‌ی اخیر است. بسیاری از افراد ساینتولوژی را به عنوان یک فرقه‌ای می‌شناسند که مغز اعضای خود را شستشو داده و با دریافت هزینه‌های کلان برای دوره‌ها، پول اعضا را چپاول می‌کند.


منابع: What Is Scientology، scientology.org

 

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید