انتشار این مقاله


همه ما بسیار سریع‌تر حرکت می‌کردیم اگر هیچ کس روی پله برقی حرکت نمی‌کرد

حرکت افراد روی پله برقی چه تاثیری در زمان به مقصد رسیدن سایر مسافران دارد؟

اگر تا به حال در شهری بزرگ زندگی کرده‌اید، قانون پله برقی را از بر هستید: در سمت راست بایستید، از سمت چپ حرکت کنید. اگر قانون را زیر پا بگذارید، برخی کلمات را از سایر مسافران خواهید شنید! تحقیقات نشان داده‌اند که اگر همه فقط روی پله برقی بایستند، حرکت بسیار سریع‌تر خواهد بود.

دو به دو

محققان دانشگاه گرینویچ یافته‌اند که، به طور میانگین، فقط ۲۵ درصد از مردم روی پله برقی حرکت می‌کنند. ۷۵ درصد بقیه می‌ایستند. مشکل اینجاست: قانون در سمت راست بایستید، در سمت چپ حرکت کنید، ۵۰ درصد از پله برقی را برای فقط ۲۵ درصد از کسانی که سوار آن شده‌اند اختصاص می‌دهد. و همان‌طور که استیت می‌گوید:

مردم تمایل دارند فاصله بیشتری را در مسیر حرکت پله برقی نسبت به مسیر ایستاده رعایت کنند.

این یعنی در کل خط‌های طولانی‌تر و حرکت آهسته‌تر. درست است؟ این به خودی خود به این معنی نیست که ایستادن همیشه سریع‌تر است. مثلا چه می‌شود اگر آن‌هایی که راه می‌روند به اندازه کافی سریع حرکت کنند تا فضای زیادی ایجاد شود؟ باید در دنیای واقعی امتحانش کنید تا ببینید، و هیچ فرد عادی به نام علم کسانی که روی پله برقی هستند را مجبور نمیکند که دو به دو بایستند. خوشبختانه دانشمندان افراد عادی نیستند.

در سال ۲۰۱۵، گروهی از تحلیلگران آزمایشی را در ایستگاه هالبورن در مرکز لندن ترتیب دادند. برای مدت سه هفته، آن‌ها از مسافران خواستند در دو طرف پله برقی ایستاده باشند، گاهی ماموران با لباس‌های فرم بودند که مردم نتوانند از آن ها عبور کنند، گاهی از زوج‌ها خواسته میشد که دو به دو بایستند و دست‌های همدیگر را بگیرند، و زمان‌های دیگر دستورالعمل ها را از طریق بلندگو اعلام می‌کردند. این کار مثل یک رویا بود، مدل‌های تحلیل‌گران را با یک مایل پر می‌کرد.

یک پله برقی که معمولا ۱۲,۷۴۵ مسافر را بین ساعت ۸:۳۰ و ۹:۳۰ صبح حمل می‌کرد، قادر بود که ۱۶,۲۲۰ مسافر را با قوانین ایستادن یکجا حمل کند. بسیاری از آن مسافران احساس ناراحتی می‌کردند، جمله‌هایی مانند این شنیده شدند: “من می‌دانم از آن پله برقی لعنتی چه طور استفاده کنم!”- اما به طور متوسط، آنها به طور متوسط سریع‌تر از معمول به مقصد خود رسیدند.

معضل مسافران

این یک مثال کلاسیک از “هر آدمی برای خود” و “خیر بزرگتر” است. مطمئنا به طور متوسط، در یک پله برقی که هر کسی ایستاده، مسافران را سریع‌تر می‌رساند. اما به عنوان یک فرد تنها، شما از کسی که ایستاده است سریع تر به انتهای پله برقی می‌رسید. این فقط حس بهتری دارد. همان‌طور که مهندس آتش مایکل کینزی می‌گوید:

مردمی که عجله دارند دوست ندارند بایستند چون احساس دائم در حرکت بودن به آن‌ها حس پیشرفت می‌دهد.

قانون ایستادن در همه موارد منطقی نیست، مثلا اگر پله برقی خالی باشد، شما قطعا سریع‌تر به مقصدتان می‌رسید اگر حرکت کنید.

اما آیا چنین قانونی واقعا ممکن است؟ شهرهایی از سراسر دنیا سعی می‌کنند ببینند چگونه است. هنگ کنگ، توکیو، و واشنگتن دی سی، با کمپین های “بدون حرکت” و نتایج متفاوت در حال بررسی‌اند.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید