انتشار این مقاله


ابتلا به مالاریا باعث می‌شود بوی شما برای پشه جذاب‌تر شود

انگل‌های کوچک حمل‌شده توسط پشه‌ای که باعث مالاریا می‌شوند، ممکن است بوی بدن افراد آلوده را تغیر دهند و مردم را برای پشه‌هایی که این بیماری را گسترش می‌دهند ، جذاب‌تر کنند.

انگل‌های کوچک حمل‌شده توسط پشه‌ای که باعث مالاریا می‌شوند، ممکن است بوی بدن افراد آلوده را تغیر دهند و مردم را برای پشه‌هایی که این بیماری را گسترش می‌دهند ، جذاب‌تر کنند.
به خوبی شناخته شده است که برخی مردم برای پشه‌ها جذاب‌تر از دیگران هستند. تحقیقات گذشته نشان داده است که مواد شیمیایی موجود در بوی بدن – که ممکن است تحت تاثیر ژن‌ها و هورمون‌ها قرار بگیرد – در جذابیت شما تاثیر می‌گذارد. ایلی رابینسون در دانشکده بهداشت و پزشکی درمانی لندن و همکارانش در جستجوی این هستند که کدام ماده شیمیایی مورد اتهام است.


مقاله مرتبط: سوپرمالاریا؛ هشدار دانشمندان مبنی بر افزایش شیوع مالاریا


این تیم جوراب‌هایی را که توسط کودکان کنیایی پوشیده شده بود، جمع‌آوری کرد که بعضی از آن‌ها به انگل عامل مالاریا آلوده بودند. در یک آزمایش ، آن‌ها متوجه شدند که پشه‌ها بیشتر به جوراب‌های پوشیده شده توسط کودکان مبتلا به انگل جذب شده‌اند. هنگامی که مجدداً مورد آزمایش قرار گرفتند، پس از این که کودکان نسبت به مالاریا درمان شده بودند و دیگر حامل انگل نبودند، پشه‌ها کمتر به جوراب آن‌ها جذب می‌شدند.

این موضوع نشان می‌دهد که افراد مبتلا به مالاریا به طور ویژه‌ای برای پشه‌ها جذاب هستند. ممکن است انگل مالاریا راهی برای تغیر بوی بدن ما، جذب بیشتر پشه‌ها و گسترش انگل به دیگران داشته باشد.


مقاله مرتبط: مالاریا؛ راز جذابیت خون


 

بوی فاسد

این گروه ترکیبات فردی را از جوراب‌ جدا کرد تا ببیند کدامیک برای پشه‌ها جذاب است. آنتن‌های پشه‎ها – که برای حس کردن بو از آن استفاده می‌کنند – هنگامی که در معرض مواد غیرآلی و چند ترکیب دیگر قرار می‌گیرند ، فعال‌تر می‌شوند. جان پیکت از دانشگاه کاردیف، که در این پروزه مشارکت داشته است، گفت:

مواد غیرآلی بویی مانند بوی مواد فاسد دارند، شبیه زمانی که غذای چربی در حال فاسد شدن است.

این تیم هنوز نمی‌داند که چگونه انگل ممکن است تغیراتی در ترکیب شیمیایی بوی بدن ایجاد کند. پیکت پیشنهاد می‌دهد که ممکن است واکنش ایمنی بدن نسبت به انگل درگیر باشد. پیکت می‌گوید : احتمال دارد که ترکیبات بر یکدیگر و بر ترکیبات پوست انسان اثر کنند و مواد شیمیایی پیچیده‌ای تولید کنند که موجب جذب پشه‌ها شوند. او امیدوار است تا در نهایت عطرهایی تولید کند که پشه‌ها را از مردم و دیگرانی که آن‌‌ها را به تله می‌اندازند ، دور کند. او می‌گوید:

شما باید از تک تک افراد محافظت کنید تا بتوانید در نهایت بلا و آفت و آسیب را کاهش دهید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید