انتشار این مقاله


بعضی از سلول‌های بنیادی خون، بهتر از بقیه‌اند!

اگر تعدادی از این سلول‌های بنیادی نتوانند نقششان را به انجام برسانند، سلول‌های بنیادی دیگر کم‌کاری آن‌ها را جبران می‌کنند.

در بدن شما، روزانه سلول‌های بنیادی خون نزدیک ۱۰ میلیارد گلبول‌سفید جدید، که به عنوان سلول‌های ایمنی نیز شناخته می‌شوند، می‌سازند. مهمتر از آن، بر اساس مطالعه‌ جدید USC Stem Cell، اگر تعدادی از این سلول‌های بنیادی خون نتوانند نقششان را به انجام برسانند، سلول‌های بنیادی دیگر خون کم‌کاری آن‌ها را جبران می‌کنند و هر سلول ایمنی مخصوصی که تعدادشان کم است، را بیشتر تولید می‌کنند.

Lisa Nguyen، دانشجوی .Ph.D دانشگاه SC و همکارانش در ازمایشگاه Rong Lu، این پدیده را با دنبال کردن هر سلول بنیادی خون که در مغز استخوان موش مقیم بود، مشاهده کردند. برای ساخت برچسب‌های شناسایی، دانشمندان یک قطعه کد ژنتیکی را به هر سلول بنیادی متصل کردند. در جریان ساخت خون، هر سلول بنیادی خون، برچسب ژنتیکی خاص خود را به پیشگام خود انتقال می‌دهد؛ که شامل دو گونه سلول ایمنی، سلول‌های B و T، است.


مقاله مرتبط: سلول‌های بنیادی این‌بار در خدمت درمان کبد چرب


برای بررسی گستره این سلول‌های بنیادی خون با برچسب‌های خاص خودشان، دانشمندان گروهی از پیوندهای مغز استخوان را در موش‌ها به انجام رساندند. موش‌ها ترکیبی از سلول‌های بینادی نرمال و سلول‌های بنیادی اشکال‌دار با جهش ژنتیکی که مانع از تولید سلول‌های B و یا هر دو نوع سلول‌های B و T می‌شد، را دریافت کردند.

دانشمندان دریافتند که سلول‌های بنیادی سالم، کمبود سلول‌های T و B را جبران می‌کنند. زمانی که این سلول‌ها همراه با سلول‌های بنیادی دچار نقص در تولید سلول‌های B، تولید سلول‌های B را افزایش می‌دادند تا سیستم ایمنی را در تعادل نگه دارند. و زمانی که با سلول‌های دچار نقص در تولید سلول‌های B و T پیوند زده شدند، سلول‌های بنیادی نرمال با افزایش تولید این دو نوع سلول، تعادل سیستم ایمنی را حفظ می‌کنند.

علاوه بر این، دانشمندان دریافتند که تعدادی از سلول‌های بنیادی خاص بیشتر کارها را به انجام می‎رساندند. این سلول‌های بنیادی کلیدی در موش گیرنده، به طور چشمگیری تقسیم می‌شدند تا کمبود سلول‌های ایمنی را جبران کنند، و این سلول‌ها وقتی به موش‌های گیرنده متفاوتی پیوند زده می‌شدند، به تکثیر ادامه دادند.


مقاله مرتبط: برای اولین بار: ایجاد جنین از سلول‌های بنیادی و بدون استفاده از اسپرم و تخمک


علاوه بر آن، این سلول‌های بنیادی با توانایی تکثیر بالا، تغییراتی در فعالیت ژنی نشان دادند که توانایی‌شان برای تامین بیشتر کمبودهای سلول‌های ایمنی را بهبود ببخشند.

Lu، استادیار بیولوژی سلول‌های بنیادی و پیوند استخوان می‌گوید:

توانایی سلول‌های بنیادی در جبران کردن، حالتی ارتجاعی به اختلالات سیستم ایمنی و خون، می‌دهد؛ مانند فرایند پیر شدن، سطوح اولیه بسیاری از اختلالات و سرطان‌های خون، و پیوند استخوان. با درک و تحت کنترل در آوردن این ظرفیت ذاتی سلول‌های بنیادی، ما می‌توانیم به طور بالقوه درمان‌ طیف وسیعی از بیماری‌ها را بهتر کنیم.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید