انتشار این مقاله


از دست دادن دندان و بیماری قلبی عروقی

بیماری قلبی با سلامت دندان ها در ارتباط است و افرادی که دندان های خراب و پوسیده دارند بیشتر در معرض بیماری قلبی وعروقی هستند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که بهداشت بد دندانها نشانه ای از خطرات حاد بیماری قلبی است. ثابت شده است که بیماری قلبی-عروقی و به ویژه آسیبهای عروق کرونر ارتباط زیادی با تعداد دندانهایی دارد که […]

بیماری قلبی با سلامت دندان ها در ارتباط است و افرادی که دندان های خراب و پوسیده دارند بیشتر در معرض بیماری قلبی وعروقی هستند. پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که بهداشت بد دندانها نشانه ای از خطرات حاد بیماری قلبی است. ثابت شده است که بیماری قلبی-عروقی و به ویژه آسیبهای عروق کرونر ارتباط زیادی با تعداد دندانهایی دارد که در دهان باقی مانده است.

در این تحقیق، پروفسور لو چی و تیم او بر از دست دادن دندان و بیماری‌های قلبی عروقی تمرکز کردند.  آن‌ها داده‌های هزاران مرد و زن ۴۵ ساله را که در دو مطالعه بزرگ دنبال شده بودند، با هم ترکیب و تحلیل کردند: مطالعه سلامت پرستاران ( NHS ) و مطالعات پی‌گیری متخصصان بهداشت (HPFS ).

هیچ یک از شرکت کنندگان در ابتدا بیماری قلبی عروقی  نداشتند – که زمانی است که آن‌ها در سال ۱۹۸۶  برای HPFSو ۱۹۹۲  برای   NHs  به این مطالعات ملحق شدند.

از آنجا که از شرکت کنندگان در مورد تعداد دندان‌های طبیعی خود در زمان ثبت‌نام و نیزدر مورد فقدان دندانی که اخیرا رخ داده‌باشد در پرسشنامه‌ها، پرسیده شده بود، محققان قادر به ارزیابی از دست دادن دندان در طول یک دوره ۸ ساله بودند.

پس از آن ، این تیم الگوی از دست دادن دندان را در طول یک دوره  ۱۲ تا ۱۸ ساله بعد از رخداد بیماری قلبی عروقی با قبل از آن مقایسه کرد.

این تجزیه و تحلیل به سه گروه نگاه می‌کرد: کسانی که به تازگی دندانی از دست نداده بودند؛ کسانیکه یک دندان از دست داده بودند ؛ و آن‌هایی که دندان دو یا چند دندان از دست داده بودند.

 نتایج

نتایج نشان داد که:

  • از شرکت کنندگان که ۲۵-۳۲ دندان طبیعی در آغاز داشتند، کسانی که اخیرا از دست دادن دو یا چند دندان را گزارش کرده بودند، در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی بیشتر( ۲۳ درصدی) نسبت به همتایانی بودند که هیچکدام از آنها را از دست نداده بودند.
  • خطر ابتلا به این بیماری مستقل از کیفیت رژیم غذایی، میزان فعالیت بدنی، وزن بدن و دیگر عوامل خطر سنتی برای بیماری های قلبی عروقی، مانند دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا است.
  • هیچ افزایش قابل توجهی در خطر برای کسانی که گفتند تنها یک دندان را از دست دادند، یافت نشد.
  • در مقایسه با افرادی که دندانی را از دست نداده‌اند، شرکت کنندگانی که دو یا چند دندان را از دست‌داده اند – بدون در نظر گرفتن اینکه چندین دندان طبیعی در ابتدای آنها وجود دارد – خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی ۱۶٪ بالاتر است.
  • آن‌هایی که کم‌تر از ۱۷ دندان طبیعی در ابتدا دارند، نسبت به کسانی که ۳۲ تا ۳۲ دندان طبیعی دارند، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی بیشتری را دارند.

نتیجه‌گیری

دانشمندان نتیجه می گیرند که بررسی آنها نشان می دهد که “در میان بزرگسالان میانسال، تعداد زیادی از دندان های از دست رفته در گذشته ،  مستقل از تعداد اولیه دندان های طبیعی و عوامل خطر سنتی ممکن است با خطر بعدی [بیماری های قلبی عروقی] همراه باشد، ”

آن‌ها تایید می‌کنند که یافته‌ها با این واقعیت که باید بر گزارش‌های خود شرکت کنندگان از فقدان دندان تکیه کنند ، محدود است، که می‌تواند منجر به برخی اشتباهات آن‌ها در تجزیه و تحلیل  شود.

تحقیقات قبلی نیز نشان داده است که مسائل مربوط به سلامت دندان با خطر بالقوه بیماری قلبی عروقی همراه است. با این حال، بسیاری از این تحقیقات به کاهش تلفات تجمعی در طی یک دوره زندگی پرداختند، که اغلب شامل دندان هایی است که در دوران کودکی به علت حفره ها، تروما و ارتودنسی از دست رفته است.

 

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید