انتشار این مقاله


آسیب‌های جانبی روسیه در جنگ اینترنتی با تلگرام

روسیه به طور غیرعمد دسترسی خود را به چندین سرویس مهم ابری از دست داده که شامل گوگل سرچ، جی‌میل و آمازون وب می‌شود.

روسیه به طور غیرعمد دسترسی خود را به چندین سرویس مهم ابری از دست داده که شامل گوگل سرچ، جی‌میل و آمازون وب (که توسط سایت‌های پخش زنده‌ای مثل اسپوتیفای و Twitch استفاده می‌گردد) می‌شود. همه‌ی این مسائل در راه فیلترینگ تلگرام ، پیام‌رسان امن، گریبان‌گیر این کشور شده است.

همان طور که همگی با تلگرام آشنا هستیم، این اپلیکیشن توسط میلیون‌ها شهروتد روسی و ایرانی استفاده می‌شود. با این حال، سیستم رمزنگاری استفاده شده، آن را برای گروه‌هایی مثل داعش نیز جذاب کرده است. مراجع مخابراتی روسیه خواستار تحویل کلید رمزنگاری تلگرام بودند ولی پاول دورف، مؤسس روس تلگرام که خیلی روی امنیت اپلیکیش‌اش حساس است، از این کار سرباز شد.

دورف پس از آغاز فیلترینگ تلگرام در روسیه با هشتگ digital resistance اقدامات خود را برای مقابله با این کار اعلام کرد. تلگرام در واقع اکنون از آدرسی اینترنتی به آدرس دیگر می‌پرد. روسیه هم در پاسخ، میلیون‌ها آی‌پی را مسدود کرده که بسیاری از آن‌ها توسط گوگل، آمازون و بقیه استفاده می‌شدند.

روسیه همین تکنیک را اوایل سال جاری میلادی در برابر پیام‌رسان Zello اجرا کرد و گوگل و آمازون از Zello خواستند تا از عوض کردن آدرس‌ها دست بردارد. با این حال، تاکنون چنین درخواستی از تلگرام به عمل نیامده است. حال باید دید سرنوشت فیلترینگ تلگرام در ایران چه خواهد شد؟

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید