انتشار این مقاله


در آسیب‌های شدید، افراد با گروه خونی O بیشتر در معرض خطرند

بر اساس یک مطالعه انجام شده گروه خونی o با آمار بالای مرگ و میر در بیماران با آسیب‌های شدید در ارتباط مستقیم است.

بر اساس یک مقاله منتشر شده در مجله مراقبت‌های ویژه که شامل ۹۰۱ بیمار مراقبت اورژانس ژاپنی بود گروه خونی O با آمار بالای مرگ و میر در بیماران با آسیب‌های شدید در ارتباط مستقیم است.

محققان بیمارستان دانشکده پزشکی و دندان پزشکی توکیو دریافتند که آمار مرگ در بیماران با آسیب‌های شدید (آسیب‌هایی که پتانسیل ناتوانی طولانی مدت یا مرگ را دارند) با گروه خونیO نزدیک ۲۸%بود در حالیکه در سایر گروه‌های خونی به طور میانگین ۱۱ درصد بود. Dr. Wataru Takayama می‌گوید:


مقاله مرتبط: خطر حمله قلبی با گروه خونی در ارتباط است


مطالعات اخیر نشان دادند که افراد با گروه‌خونی O پتانسیل بالایی برای هموراژ (خونریزی‌های شدید) دارند.از دست دادن مقدار زیادی خون سبب مرگ در بیماران با آسیب‌ها و جراحات شدید می‌شود هرچند که مطالعات انجام شده در مورد رابطه گروه خونی و مرگ و میر ناشی از ترومای شدید کم بوده‌ است از این رو در این تحقیق هدف ما اثبات فرضیه در خطر بودن بیشتر افراد با گروه خونی O بود.

گروه خونی oبیمارانی که گروه خونی‌ O داشتند مقادیر کمتری از فاکتور فون ویلبراند را (که یکی از فاکتورهای انعقادی خون است) در مقایسه با سایر گروه‌های خونی دارا بودند. مقادیر کم فون ویلبراند با هموراژ شدید در ارتباط است. بنابراین دانشمندان بیان کردند که علت بالا بودن مرگ و میر در افراد با گروه خونی O به خاطر کمبود این فاکتور در خون است.

Wataru Takayama می‌گوید:

نتایج این تحقیق سوالاتی را در مورد نحوه انتقال اورژانسی خون به افراد با گروه خونی o ایجاد می‌کند که آیا انتقال خون اورژانسی برای این افراد و تاثیر آن بر روی هموستاز (فرآیند توقف خونریزی) مشابه با افراد با سایر گروه‌های خونی است یا تفاوت‌هایی دارد؟ تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا اطلاعات خود را در این زمینه بهبود دهیم و بهترین استراتژی را برای نجات بیماران با ترومای شدید را پیدا کنیم.

محققان این تحقیق از سوابق پزشکی ۹۰۱ بیمار دارای ترومای شدید که از سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در یکی از دو مرکز مراقبت اورژانس اضطراری در ژاپن تحت درمان قرار گرفته بودند، استفاده کردند.

محققان اشاره کردند از آنجایی‌که تمام این داده‌ها از بیماران ژاپنی جمع‌آوری شده بود بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است تا بدانیم که آیا این نتایج برای سایر گروه‌های قومی و نژادی نیز صادق است یا خیر. به علاوه مرگ و میر در گروه‌های خونی A، B و AB به طور جداگانه بررسی نشد بلکه محققان در این آزمایش افراد را تنها به دو دسته: دارای گروه خونی O و فاقد گروه خونی O تقسیم کرده بودند که ممکن است خود سبب بروز خطا در داده‌ها شده باشد.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید