انتشار این مقاله


خطر حمله قلبی با گروه خونی در ارتباط است

گروه خونی شما چیست؟ بر اساس پژوهشی جدید پاسخ این سوال، بر سلامت قلب‌تان اثر بسزایی دارد. محققان متوجه شده‌اند که افراد با گروه‌های خونی B، A و AB نسبت به گروه خونی O در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، خصوصا حمله قلبی، قرار دارند.  Tessa Kole، نویسنده ارشد مطالعه از دانشگاه علوم‌ […]

گروه خونی شما چیست؟ بر اساس پژوهشی جدید پاسخ این سوال، بر سلامت قلب‌تان اثر بسزایی دارد.

محققان متوجه شده‌اند که افراد با گروه‌های خونی B، A و AB نسبت به گروه خونی O در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، خصوصا حمله قلبی، قرار دارند. 

Tessa Kole، نویسنده ارشد مطالعه از دانشگاه علوم‌ پزشکی Groningen هلند، اظهار می‌کند که متخصصین سلامت به هنگام ارزیابی خطرات قلبی-عروقی افراد، بایستی به گروه خون آن‌ها نیز توجه داشته‌ باشند.

محققان این پژوهش، نتایج خود را در نشست سالانه جامعه کاردیولوژی اروپا که در پاریس برگزار شده بود، ارائه دادند.

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC)، سالانه تقریبا ۷۳۵۰۰۰ نفر در ایالات متحده دچار حمله قلبی یا انفارکتوس عضله قلبی می‌گردند.

عوامل خطر متعددی برای حمله قلبی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و سیگار اشاره کرد.

برخی از این عوامل خطر همچون سن، جنس و سابقه خانوادگی بیماری غیرقابل تغییراند و بر اساس پژوهش جدید، گروه خونی نیز به جمع این عوامل غیر قابل تغییر اضافه می‌شود.

خطر امراض قلبی-عروقی در گروه‌های خونی غیر O ، به میزان ۹ درصد بالاتر است.

Tessa Kole و تیمش، با متا آنالیز گروه‌های خونی و بروز امراض قلبی-عروقی همچون حمله قلبی، ناراحتی قلبی، نارسایی  و نهایتا ایست قلبی در شرت‌کنندگان مطالعه، به این نتایج دست یافتند.

اطلاعات پژوهش شامل بیش از ۱.۳ میلیون بزرگسال در ۱۱ گروه و ۹ بررسی بود. محققان از این اطلاعات برای بررسی چگونگی تاثیر گروه خونی بر امراض کرونری قلب -چه در بزرگسالی و چه در جنینی- استفاده کردند.

 در ارزیابی کرونری ۷۷۱,۱۱۳ نفر با گروه خونی غیر O و ۵۱۹,۷۴۳ نفر با گروه خونی O وجود داشت. ۱.۵ درصد افراد گروه‌های خونی غیر O در مقایسه با ۱.۴ درصد در بین افراد با گروه خونی O، مشکل کرونری داشتند.

در آنالیز کلی بیماری‌های قلبی-عروقی، ۷۰۸,۲۷۶ نفر با گروه خونی غیر O و  ۴۷۶,۸۶۸ نفر با گروه خونی O وجود داشت. در بین گروه اول ۲.۵ درصد دچار بیماری قلبی بودند؛ درصورتی که بین افراد با گروه خونی O، این نسبت ۲.۳ درصد بود.

 Kole در توضیح این یافته‌ها بیان می‌کند:

ما نشان دادیم که داشتن گروه خونی غیر O با ۹ درصد افزایش خطرات کرونری و ۹ درصد خطرات قلبی-عروقی، خصوصا سکته قلبی، مرتبط است.

در ارزیابی خطرات قلبی-عروقی بایستی گروه خونی افراد نیز در نظر گرفته شود.

 با وجود این که توضیح دقیق مکانیسم این ارتباط از اهداف مطالعه نبود، محققان توضیحاتی در این باره نیز ارائه دادند.

آن‌ها خاطر نشان کردند که در افراد با گروه‌های خونی غیر O، سطح نوعی پروتئین انعقادی مرتبط با ترومبوز، تحت عنوان فاکتور وون ویل برند۱ بالاتر است.

علاوه بر این، محققان اشاره کردند که افراد با گروه‌های خونی غیر O، خصوصا A، مستعد مقادیر بالای کلسترول می‌باشند و چنانچه می‌دانیم، کلسترول فاکتوری شناخته شده در بروز بیماری‌های قلبی است.

در هر حال، به عقیده Kole، تحقیقات بیشتری در این زمینه موردنیاز است تا مکانیسم دقیق این ارتباط مشخص شود. در حال حاضر، محققان باور دارند که یافته‌های آن‌ها تاثیرات بسزایی در پیشگیری و درمان امراض قلبی خواهد داشت.

در خاتمه، Tessa Kole بیان می‌کند:

در آینده، گروه خونی نیز به همراه کلسترول، سن، جنس وفشارخون در ارزیابی و پیشگیری از امراض قلبی مورد توجه قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال، احتمالا افراد با گروه خونی A بازه محدودتری باری فشارخون و چربی خون خواهند داشت. آیا این ریسک بالا قابل جبران خواهد بود یا خیر؟ تحقیقات بیشتری موردنیاز است.


۱.von Willebrand

 

 


مقالات مرتبط: سفید شدن موها ممکن است اخطاری برای بیماری‌های قلبی باشد!

 استرس چگونه می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی و سکته‌ی مغزی را افزایش دهد؟

چگونه خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهیم؟


 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید