انتشار این مقاله


حمام مکرر سونا باعث کاهش خطر سکته مغزی می‌شود

طبق یک مطالعه جدید بین‌المللی ، حمام سونای مکرر با کاهش خطر سکته مغزی همراه است.

طبق یک مطالعه جدید بین‌المللی، حمام سونای مکرر با کاهش خطر سکته مغزی همراه است. در یک مطالعه با پیگیری ۱۵ ساله، افرادی که ۴ تا ۷ بار در هفته از سونا استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که ۱ بار استفاده می‌کنند، ۶۱ درصد کمتر از سکته مغزی رنج می‌برند. این اولین مطالعه موثر در آینده در مقیاس بزرگ در این موضوع است و یافته‌های مربوط به آن در Neurology گزارش شده است.


مقاله مرتبط: مزایای اتاق بخار چیست؟


سکته مغزی یکی از علل عمده منجر به ناتوانی در جهان است که بار سنگین انسانی و اقتصادی بر دوش جوامع می‌گذارد. کاهش خطر مرتبط با حمام سونا ، توسط تیمی از دانشگاه‌های فنلاند شرقی ، بریستول، لستر، آتلانتا، کمبریج، اینسبروک یافت شد.

یافته‌های این تحقیق براساس مطالعه مبتنی بر جمعیت ریسک فاکتور بیماری ایسکمی کوپیو (KIHD) بوده و شامل ۱۶۸۲ مرد و زن ۵۳ تا ۷۴ ساله ساکن در بخش شرقی فنلاند است.

براساس تکرر استفاده از حمام سنتی فنلاندی سونا (با رطوبت نسبی ۱۰ تا ۲۰ درصد) ، شرکت کنندگان در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند: کسانی که یک بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند، کسانی که ۲-۳ بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند و کسانی که ۴-۷ بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند.


مقاله مرتبط: این ترفند دوش گرفتن انرژی شما را افزایش می‌دهد!


هر چه تکرر استفاده از سونا بیشتر بود ، خطر سکته مغزی کمتر می‌شد. در مقایسه با کسانی که یک بار در هفته سونا داشتند ، خطر سکته مغزی در کسانی که ۲-۳ جلسه داشتند، ۱۴ درصد و در میان کسانی که ۴-۷ جلسه داشتند، ۶۱ درصد کاهش یافت. این ارتباط حتی با در نظر گرفتن ریسک فاکتورهای سکته مغزی مانند ، سن، جنسیت، دیابت، شاخص توده بدنی (BMI) ، چربی خون، مصرف الکل ، فعالیت بدنی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی نیزپا برجا بود. قدرت این ارتباط در مردان و زنان مشابه بود.

نتایج قبلی مطالعات KIHD در فنلاند شرقی نشان داده است که حمام مکرر سونا همچنین به طور قابل توجهی خطر مرگ و میر در اثر بیماری قلبی عروقی و به طور کلی همه‌ی علل مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

پبه گفته محققان، مکانیزم‌هایی که موجب ایجاد ارتباط بین حمام سونا و کاهش خطر سکته مغزی می‌شوند شامل این مواردند: کاهش فشار خون، تحریک سیستم ایمنی بدن، تاثیر مثبت بر سیستم عصبی اتونومیک و بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی. همچنین در مطالعه تجربی اخیر ، همان گروه از دانشمندان، نشان دادند که حمام سونا بر سفتی دیواره شریانی اثرات شدیدی دارد و از این رو بر فشار خون و پارامترهای عملکرد قلب تاثیر می‌گذارد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید