انتشار این مقاله


مصرف روزانه آسپرین خطر ملانوما را در مردان دو برابر می‌کند

مردانی که به طور منظم و هر روز از آسپرین استفاده می‌کنند نسبت به سایر مردان بیشتر در معرض ابتلا به ملانوما هستند.

بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته است، مردانی که به طور منظم و هر روز از آسپرین استفاده می‌کنند نسبت به سایر مردان بیشتر در معرض ابتلا به ملانوما هستند.


بیشتر بخوانید: چرا مو قرمزها بیشتر به ملانوما دچار می‌شوند؟


خوشبختانه برای بانوان چنین خطری گزارش نشده است.

سرپرست گروه نویسندگان دکتر Beatrice Nardone از دانشکده پزشکی Feinberg گزارش می‌دهد:

با توجه به استفاده گسترده از آسپرین و تأثیر بالقوه آن در ملانوما، بیماران و بهداشتیاران باید از خطر احتمالی آن آگاه باشند.

او توصیه کرد که اطلاعات بیمار را در زمینه‌ی قرار گرفتن در مقابل خورشید افزایش دهند، از برنزه کردن ممانعت به عمل آورده و از پزشک پوست برای محافظت از پوست راهنمایی بگیرند. این توصیه برای افرادی که در معرض سرطان پوست هستند، اهمیت دارد.

وی تأکید کرد:

این بدان معنا نیست که مردان نباید برای جلوگیری از سکته قلبی آسپرین مصرف کنند.

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۰۵، تقریبا نیمی از افراد بالای ۶۵ سال و بیشتر هر روز آسپرین مصرف می‌کنند. بر اساس مطالعه‌ای گسترده در سال ۲۰۱۵ در سراسر آمریکا نیمی از بزرگسالان روزانه آسپرین مصرف می‌کنند.

این گزارش در ماه آوریل در ژورنال American Academy of Dermatology منتشر شد.

Nardone بسیار شگفت زده شد زیرا گزارش شده که آسپرین خطر ابتلا به سرطان معده، روده، پروستات و سینه را کاهش می‌دهد. بر اساس مطالعات سابق خطر ابتلا در مردان مصرف کننده آسپرین کاهش و در زنان مصرف کننده آسپرین افزایش می‌یابد.


بیشتر بخوانید: آسپرین خطر ابتلا به سرطان معده و روده را کاهش می‌دهد


وی این ویژگی را به تنوع متد‌های تحقیقاتی وابسته به سرطان نسبت داده است.

Nardone حدس زد که یکی از دلایلی بسیار قابل توجه این است که فراوانی آنزیم‌هایی چون سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز در جنس نر (در انسان و گونه‌هایی از جانوران) نسبت به جنس ماده کمتر است.

وی گفت:

سطح پایین‌تر آنزیم‌های محافظت کننده در مردان باعث افزایش خرابی‌های ناشی از فعالیت اکسیداتیو در سطح سلول و افزایش خطر ابتلا به ملانوما می‌شود.

این مطالعات اطلاعات پزشکی ۲۰۰,۰۰۰ بیمار را جمع‌آوری می‌کند. افراد ۱۸ تا ۸۹ سال که آسپرین مصرف کرده یا نکرده‌اند. این افراد سابقا نباید بیمار بوده باشند. این مطالعه مدت ۵ سال به طول انجامید.

برای بیمارانی که آسپرین مصرف کرده‌اند، مدت زمان مصرف این دارو هر روز و حداقل به مدت یکسال است. این بیماران دارو را با دزهای ۸۱ تا ۳۲۵ میلی‌گرم و از تاریخ ژانویه ۲۰۰۵ تا دسامبر ۲۰۰۶ مصرف کرده‌اند. از این زمان تا ۵ سال بعد مطالعاتی انجام گرفت مبنی بر این که آیا در طی این مدت ملانوما بوجود آمده است یا خیر.

از بین ۱۹۴,۱۴۰ بیمار، ۱,۱۸۷ آسپرین مصرف کردند. از ۱,۱۸۷ بیمار ۲۶ نفر (۲.۱۹ درصد) (مرد و زن) به عوارض منتهی به ملانوما دچار شده و ۱,۶۷۶ (۰.۸۶ درصد) از افرادی که آسپرین مصرف نکرده‌اند (زن و مرد) به این بیماری دچار شدند.

وقتی گروه‌های جنسیتی را تفکیک کردند، فهمیدند که مردان مصرف کننده آسپرین دو برابر زنان مصرف کننده در معرض ابتلا به ملانوما هستند. این خطر برای مردانی که آسپرین مصرف نکرده‌اند نیز کمتر است.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید