انتشار این مقاله


ایموویگ: اولین دارو برای درمان میگرن مزمن تأییدیه FDA را دریافت نمود

میگرن مزمن به تنهایی ۱ درصد از جمعیت کل دنیا را متأثر ساخته است.

پنجشنبۀ گذشته، سازمان غذا و دارو مجوز فروش و مصرف اولین دارو برای درمان میگرن مزمن را صادر نمود. این دارو ایموویگ (Aimovig) نام دارد و با همکاری دو شرکت داروسازی امژن و نوارتیس ساخته شده است. ایموویگ به صورت ماهانه به بدن تزریق می‌شود. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، ایموویگ ساختاری مشابه با قلم انسولین دارد و بیماران قادر خواهند بود تزریق دارو را به راحتی در خانه انجام دهند. هزینه دورۀ درمان یک‌ساله با ایموویگ به صورت آزاد ۶,۹۰۰ دلار خواهد بود.

بر اساس گزارش بنیاد میگرن آمریکا، سردردهای میگرنی ۱۲ درصد از جمعیت دنیا را درگیر نموده است.


مقالۀ مرتبط: با انواع سردرد، نشانه‌ها و درمان آن‌ها آشنا شوید


بنا بر تعریف جامعه بین‌المللی سردرد، میگرن مزمن به سردردی اطلاق می‌شود که هر ماه برای ۱۵ روز یا بیشتر فرد را درگیر کرده و به مدت سه ماه ادامه پیدا کند و حداقل ۸ روز از ماه ویژگی‌های سردرد میگرنی در آن ظاهر شود. میگرن مزمن به تنهایی ۱ درصد از جمعیت کل دنیا را متأثر ساخته است.

ایموویگ از تمام حملات میگرنی جلوگیری نمی‌کند، ولی قادر است شدت سردرد را به طور قابل توجهی پایین آورده و تعداد دفعات بروز این نوع از سردردها را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. این آمار بسیار خوبی برای بیمارانی است که از این نوع سردردهای ناتوان‌کننده رنج می‌برند.


مقالۀ مرتبط: کتامین ممکن است به تسکین درد ناشی از میگرن کمک کند


بر اساس توضیحات مایو کلینیک:

میگرن می‌تواند باعث القای درد شدید و ضربان‌دار در یک سمت از سر بشود. سردرد میگرنی اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت بیش از حد به نور و صدا همراه است. حملات میگرنی ممکن است باعث بروز درد قابل ملاحظه‌ای شوند که می‌تواند تا ساعت‌ها و روزها ادامه داشته و فرد را ناتوان کند.

برخلاف درمان‌های کنونی در دسترس برای میگرن، ایموویگ عوارض جانبی چندانی از خود بر جای نمی‌گذارد. عوارض جانبی گزارش شده از سوی شرکت‌کنندگان در کارآزمایی بالینی این دارو، شامل افزایش احتمال ابتلا سرماخوردگی و عفونت‌های مجاری تنفسی می‌شود. آن‌طور که در کارآزمایی‌های بالینی مشاهده گردید، داوطلبانی که دارو را مصرف می‌کردند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که صرفاً دارونما دریافت کرده بودند، عارضۀ جانبی قابل توجهی را گزارش ننمودند. با این حال، عوارض جانبی مصرف طولانی‌مدت ایموویگ باید از سوی شرکت سازنده مشخص شود.

اگر علاقۀ چندانی به دریافت درمان دارویی ندارید، بهتر است این را بدانید که ورزش کردن منظم می‌تواند تا حد قابل قبولی از بروز حملات میگرنی جلوگیری نماید. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ روی داوطلبین سوئدی انجام شد، نشان داد که بیماران مبتلا به میگرن پس از ۴۰ دقیقه دوچرخه‌سواری (در صورتی که هر هفته ۳ روز و به مدت ۳ ماه پیاپی انجام شود) کم‌تر از گذشته به این نوع سردردها دچار می‌شوند. این مطالعه هم‌چنین مصرف توپیرامات (topiramate) به اندازۀ ورزش کردن منظم، سودمند توصیف کرد. ولی باید به این نکته توجه نمود که توپیرامات عوارضی از قبیل افسردگی، لرزش و ناتوانی شناختی را در مصرف‌کننده القا می‌کند.

انتظار می‌رود ایموویگ با استقبال بیماران مواجه شود. یکی از داوطلبینی که در کارآزمایی بالینی این دارو شرکت کرده بود، اعلام کرده که تعداد دفعات حمله میگرنی در وی، از ۲۷ بار در ماه به تنها دو بار کاهش پیدا کرده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید