انتشار این مقاله


از گروه فاصله بگیرید! حل مشکلات به صورت گروهی باعث کاهش IQ می‌شود

مطالعه ثابت کرده است برگزاری زیاد دورهمی‌ها شما را خنگ می‌کند.

عضوی از گروه بودن، به خصوص در زنان، تأثیر زیادی بر عملکرد شناختی دارد، از جمله این که باعث کاهش IQ می‌شود!

مطالعه ثابت کرده است برگزاری زیاد دورهمی‌ها، شما را خنگ می‌کند (!) تلاش برای حل مشکلات در گروه، باعث کاهش ۱۵ درصدی IQ می‌شود که این کاهش از سیگنال‌های زیرکانه‌ی معاشرتی درون جمع ناشی می‌شود. محققین دریافتند، زنان در این مورد بیشتر مستعد کاهش سطح هوش هستند.

پس از تست هوش، داوطلبین مشغول به انجام کارهای گروهی شدند. پروفسور رید مونتاگو، محقق ارشد این بررسی توضیح می‌دهد:

افرادی با IQ یکسان مورد بررسی قرار گرفتند. سپس آن‌ها را گروه‌بندی کرده و عملکرد شناختی آن‌ها را با دیگران مقایسه کردند. بررسی‌ها نشان داد توانایی برخی از داوطلبین در حل مشکلات، به طور قابل توجهی کاهش یافته  و فیدبک‌های اجتماعی تأثیر بسیاری بر آن‌ها گذاشته بود.


مقاله‌ی مرتبط:


با وجود این‌که هوش در این بررسی، برای فرستادن سیگنال‌های معاشرتی استفاده شده بود، در دنیای واقعی نشان‌دهنده‌ی طرز گفتار و محتوای صحبت ‌آن‌ها یا سلسله مراتب اجتماعی در محیطی آشنا برای همگان است. در این‌حالت افراد این سیگنال‌ها را پاسخی نسبت به جایگاه اجتماعی خود در می‌یابند که در نهایت بر IQ آن‌ها تأثیر می‌گذارد. در واقع باور به این‌که هوش پایین‌تری دارید خود به خود IQ را کاهش می‌دهد. این مطالعه نشان‌دهنده‌ی تأثیر پیامد‌های غیرمنتظره‌ و به سزای سیگنال‌های اجتماعی، بر عملکر شناختی فرد است. که تصویربرداری عصبی نیز این ادعا را ثابت می‌کند.

در آخر دکتر مونتاگو نتیجه می‌گیرد:

شاید احساس پوچی بعد از دورهمی‌ها برای‌تان مسخره به نظر برسد؛ اما مطالعات ثابت کرده‌اند واقعا در این حالت مغزتان تحت تأثیر قرار گرفته است.

این مقاله در ژورنال Philosophical Transactions of the Royal Society B منتشر شده است.


مقاله‌ی مرتبط: دو نوع شخصیت که هوش بالاتری دارند


صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید