انتشار این مقاله


چه نوع شخصیتی هوش کم‌تری دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد افراد عصبی عملکرد ضعیفی در تست هوش دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد عصبی عملکرد ضعیفی در تست هوش دارند. با این وجود برخی روانشناسان معتقدند، احتمالا عصبی بودن در حین امتحان، بر روی نتیجه تأثیر می‌گذارد.

عصبی بودن به نوعی از شخصی اطلاق می‌شود که شخص به شدت مضطرب، ناراحت، حساس و زودرنج است.

محقق ارشد این بررسی در ارتباط با این نوع شخصیت بیش‌تر توضیح می‌دهد:

افراد عصبی احساسات منفی بیش‌تری مثل اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند. ۶ شکل مختلف این نوع از شخصیت بر اساس Costa و McCrae شامل؛ اضطراب، خشم، افسردگی، حساسیت بیش از حد، رفتار تکانشی و آسیب‌پذیری است. در موارد شدید افراد حساس، احساساتی، عبوس، افسرده، مبتلا به انواع اختلالات روانی بوده و خواب راحتی ندارند. اما در حالات خفیف، خلق پایدارتری داشته و حتی در شرایط استرس‌آفرین نیز آرامش خود را حفظ می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


این نتایج از دو بررسی به دست آمده است. در مطالعه‌ی اول از ۶۴۶ دوقلوی هلندی تست شخصیت و هوش گرفته شد.محققین ثابت کردند که افراد عصبی، IQ پایین‌تری داشته و این مورد بر پایه‌ی وراثت آن‌ها قابل توجیه است.

در مطالعه‌ی دوم از ۲۱۳ نفر تست هوش گرفته شد و سپس آن‌ها بر اساس میزان استرس‌شان به دو گروه تقسیم شدند. محقق ارشد این بررسی توضیح می‌دهد آن‌هایی که اختلال عصبی شدیدی داشتند در مقایسه با دیگران در حین برگزاری آزمون بیش‌تر مضطرب شده و به هنگام روبرو شدن با موارد استرس آفرین، بر اضطراب‌شان بیش از دیگران اضافه می‌شد.

اما زمانی که محققین از نظر آماری استرس ایجاد شده در حین آزمون را از نتایج حذف کردند، عملکرد مبتلایان با اختلالات عصبی با دیگران یکسان خواهد بود. افراد عصبی در حین آزمون بیش‌تر مضطرب شده و استرس ناشی از آن بر عملکرد آن‌ها تأثیر می‌گذارد. این ثابت می‌کند این نوع شخصیت ارتباط مستقیمی با میزان هوش ندارد بلکه در روند آزمون هوش و نتایج حاصل از آن اثر خواهد داشت. این مورد نشان می‌دهد که آزمون‌های هوش، سطح IQ این نوع از شخصیت را دست کم گرفته است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (2)
  1. با سلام و عرض ادب

    بنده چند ایراد کوچک به مقالات این سایت دارم
    اولا مقالات کاملا کوتاه و ابدتر هستند به این معنی که نمی توان در انتهای مطلب نتیجه ای را بدست آور یا به یک نتیجه نسبتا منطقی رسید. مثلا اینکه مطالعه ای در فلان کشور انجام شده و نتیجه این چنین گزارش شده است و تمام. بدون هیچ گونه تحلیل منطقی و بسط یافته
    دوما, منبعی برای این مطالعات ذکر نشده است که چه کسی کجا و کی این مطالعات را انجام داده است.
    سوما , کاملا سطحی و بی محتوا است علی رغم اسم پر طمطراق سایت VIRTUAL DR

    1. با عرض سلام و وقت‌بخیر؛

      بخش بزرگی از مقالات این وب‌سایت برگردان فارسی از پایگاه‌های علمی انگلیسی زبان هستند. در اغلب این مقالات نتیجه‌ی تحقیقات، به زبانی عامیانه مطرح شده و از بیان جزئیات پژوهشِ انجام شده، خودداری شده است. لازم به تأکید است که مقالات وب‌سایت virtualdr در دسته‌های خبری و تحلیلی ارائه می‌شوند؛ که بلندی و جزئیات مطرح شده در آن‌ها متناسب با نوع محتوا می‌باشد.

      همچنین منابع تمامی مقالات وب‌سایت در انتهای مطالب همراه با لینک ذکر شده‌اند.

      ضمناً با توجه به پیچیدگی فرآیند اعتبارسنجی مقالاتی که با روش‌های علمی و در مجلات ایندکس شده منتشر شده‌اند، سطحی و بی‌محتوا دانستن آن‌ها درست نباشد. برای اطلاع کامل از جزئیات پژوهشی که نتایج آن را در این مقاله مطالعه کردید، می‌توانید به دو لینک زیر از ScienceDirect مراجعه کنید:

      https://goo.gl/29Bqqc
      https://goo.gl/c894E7

      با تشکر از شما مخاطب گرامی

دیدگاهتان را بنویسید