انتشار این مقاله


حس تشخیص: چگونه سیستم ایمنی با مغز کار می‌کند

در حال حاضر آخرین یابنده شگفت‌انگیزمان : سیستم ایمنی بدن. به نظرتان چه خبر است؟

بینایی، شنوایی، لمس، چشایی، بویایی، آگاهی بدن (به طور رسمی، حس عمقی): به طور کلی شش حس شناخته شده در بدن ما هستند که به ما در مورد جهان اطرافمان کمک می‌کنند. با این حال ما حس‌های دیگری نیز داریم. و در حال حاضر آخرین یابنده شگفت‌انگیزمان: سیستم ایمنی بدن. به نظرتان چه خبر است؟ کتاب‌های درسی آناتومی نشان می‌دهد که مغز و سیستم ایمنی تقریبا به طور کامل از یکدیگر جدا شده‌اند؟ ما هم اینگونه فکر می‌کردیم. اما، طبق معمول، محققانی که جهان را شناخته‌اند، بینش تازه‌ای در مورد چگونگی کارکردن اجزا پیدا کرده‌اند.


مقاله مرتبط: رئوویروس می‌تواند با بهبود سیستم ایمنی تومور مغزی را درمان کند!


جاناتان کیپنیس، دانشمند عصب شناس در رابطه با موضوع “احساس هفتم”، رابطه بین سیستم عصبی و سیستم ایمنی را توصیف می‌کند. او می‌نویسد:

شواهد پایه نشان می‌دهد که مغز و سیستم ایمنی به صورت روتین، هم در بیماری و هم در سلامت تعامل دارند. سیستم ایمنی ممکن است به عنوان یک نوع ارگان نظارتی باشد که میکروارگانیسم‌ها را در بدن تشخیص داده و به مغز در مورد آن‌ها اطلاع می‌دهد، بیشتر از چیزی که چشم ما اطلاعات بصری را تقویت می‌کند و گوش ما سیگنال‌های شنوایی را انتقال می‌دهد.

بنابراین نظریه‌های علمی گاهی ارائه می‌شود، اما گاهی اوقات نیز پس گرفته می‌شود. به عنوان مثال، “آیا ماده تاریک واقعی است؟” از صاحب نظران فیزیکدان سابین هوسن فیلدر و اخترفیزیکدان استیسی اس مک گاف پرسیده شد. به نظر می‌رسد این نوع نامرئی ماده با ماده عادی در جهان همراه باشد تا توضیح دهد که چگونه ستاره‌ها در کهکشان‌ها در حال حرکت هستند و چگونه کهکشان‌ها در خوشه‌ها حرکت می‌کنند. اما اخترفیزیکدانان مشاهدات متعددی را انجام داده‌اند که با نظریه‌های مربوط به ماده تاریک قابل توضیح است. شاید بیشتر از چیزی که اینشتین به ما آموخته است، گرانش داشته باشد؟ این ایده که ممکن است نیاز به اصلاح گرانش وجود داشته باشد، به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار نگرفته است، اما مانند اعتقاد بی اعتماد به جدایی بین مغز و سیستم ایمنی، ممکن است این منطقه نیز ارزش یک نگاه دوم را داشته باشد.

شهرهای پایدار

معمولا من در یکی از شهرهای بزرگ دنیا، نیویورک مستقر هستم. اما در زمانی که این موضوع ظهور کرد، من در نیمه دیگر این سیاره در شهری از سنگاپور برای همکاری در یک رویداد مهمی که توسط شرکت مادر علمی آمریکایی، Springer Nature برگزار کرده بود شرکت کرده بودم: “علم و شهر پایدار” با نشست جهانی شهرهای جهانی، که ۲۰,۰۰۰ نفر از رهبران دولت‌ها و کسب‌وکارها را متعهد به ساختن شهرهای قابل زندگی و پایدار می‌کند، این نشست، کارشناسان جهانی در زمینه تحقیقات، سیاست گذاری و کسب و کار علمی را برای بحث و مشارکت در راه حل‌ها گرد هم می‌آورد. شهرها که بیش از نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و این آمار در دهه‌های آینده به دو سوم افزایش می‌یابد، بوته امتحانی را تشکیل می‌دهد که ترکیبی از چالش‌های مطرح و فرصت‌های هیجان انگیز است. آن‌ها می‌توانند نقطه مرکزی استرس‌های شدید انسان، و همچنین هویت اجتماعی قوی و نوآوری باشند. و اکتشاف ایده‌های جدید را امکان پذیر می‌کنند که در کوتاه مدت در سطح ملی امکان پذیر نیست.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید