انتشار این مقاله


ممکن است غافلگیر شوید که DNA چه اطلاعاتی را می‌تواند درباره شما فاش کند

DNA شما چه چیزهایی را درباره شما فاش می کند؟

درباره اثر CSI می‌دانیم. پدیده معتبری که به عنوان یک فن‌آوری توسط کارآگاهان تلویزیونی استفاده می‌شود و باعث می‌شود مردم فکر کنند که مدرک DNA به جای اینکه یک تکنیک با مقدار زیادی محدودیت و مشکلات باشد، یک ابزار جادویی است. در واقع اثر CSI به آن اندازه که دادگاه‌ها می‌گویند ناچیز نیست. به لطف پیشرفت تکونولوژی و قوانین جدیدی که آن را تقویت می‌کنند، مدرک DNA اکنون قادر است بیشتر از آنچه که تا کنون فکر کرده‌اید را نشان دهد. ظاهر شما فقط اول کار است.

یک تصویر ژنتیکی

این خبر احتمالا برای شما تازگی ندارد که رنگ چشم‌هایتان، پوست‌تان و موهایتان همه در DNA شما کدگذاری شده‌اند. اما جالب نیست که چرا هیچ‌وقت آن را در نمایش‌های پلیسی به اجرا نمی‌گذارند؟ در عوض، کاری که غالبا دانشمندان با مواد ژنتیکی انجام می‌دهند، چه در تلویزیون و چه در زندگی واقعی این است که DNA یافته شده را با DNA مظنون مقایسه می‌کنند. واقعا برای یک چیز خوب است: اینکه ثابت شود این مواد ژنتیکی خاص برای یک مظنون خاص است. این یک ابزار ارزشمند است، اما به کارآگاهان زیاد کمک نمی‌کند که به دنبال مظنون‌شان بگردند.

الآن به لطف یک قانون جدید، پلیس آلمانی در باواریا قادر خواهد بود تا از DNA نه فقط برای تطبیق آن با مظنون مورد نظر استفاده کند، بلکه خصوصیات ظاهری کلی یک مظنون ناشناخته را بیان کند. این یعنی اینکه قادر باشی بگویی یک مظنون رنگ مو، چشم و پوست مشخصی دارد.


مقاله مرتبط: مظنونین قاتلان سریالی با استفاده از شجره نامه فامیلی (DNA)، قابل ردیابی هستند


همان‌طور که می‌شود تصور کرد این عمل بدون جدال نبوده است. این قانون در پاسخ به دستگیری یک پناهجوی افغان به تصویب رسید؛ دستگیری که برخی ادعا می کردند می‌توانست زودتر از زمانی که پلیس توانسته بود یک توصیف فیزیکی از این مظنون ارائه دهد، او را بیابد. بسیار ساده‌ است که تصور کنید شواهد DNA نشان‌دهنده یک فرد باعث می‌شود جوامع دارای حاشیه حتی بیشتر از معمول کنترل شوند.

متیلاسیون DNA زندگی ما

این واقعیت که برخی از ادارات پلیس از شواهد DNA استفاده می‌کنند تا تصویری از مظنون خود بسازند، باعث تعجب است، اما حداقل در ماهیت کارهایی است که می‌دانستیم می‌توانیم با DNA انجام بدهیم. اما به لطف پدیده ای که متیلاسیون DNA نامیده می شود، همین ادارات (در واقع، و بسیاری دیگر) می تواند به زودی تقریبا به سن مظنون‌شان نیز اشاره کنند. متیلاسیون فرآیندی است که مولکول های متیل خود را به رشته های DNA متصل می کنند، که رشته ژن را در دست می‌گیرند و مانع از بیان برخی ژن ها می‌شوند. هر چه فرد سنش بالاتر می‌رود DNA اش به طرز قابل پیش‌بینی‌تری متیلاسیون می‌شود، که باعث می‌شود سنش راحت‌تر حدس زده شود. از آنجایی که این تست به توالی واقعی DNA نگاه نمی کند، این موضوع در برخی از قوانین حفظ حریم خصوصی رایج نیست – و بر اساس برخی محققان، این مسئله برای امنیت پزشکی یک مشکل بزرگ است.

این به این دلیل است که متیلاسیون DNA می‌تواند بیش از سن فرد را نشان دهد. همچنین می تواند اطلاعات محرمانه پزشکی مانند اینکه آیا آنها سرطانی یا داری دیگر شرایط بالقوه خطرناک هستند یا نه را بازگو کند. برام بکرت، یکی از نویسندگان مقاله، به مجله علمی گفت که  این فقط حریم خصوصی مظنون نیست که باید نگران آن باشید.

او می گوید: متیلاسیون DNA بخشی از سلول های سرطانی قابل تواری است. این فقط مربوط به حفظ حریم شخصی فرد نیست … همچنین در مورد پسرش، دخترش، یا پدر و مادرش و یا خواهر و برادرش است.

آنها چند پیشنهاد ارائه کردند. شما می توانید نشانگرهایی که یک دانشمند پزشکی قانونی مجاز به بررسی است را محدود کنید، هرچند که ممکن است دقت پیش بینی سن را تحت تأثیر قرار دهد. یا، شما می توانید به راحتی داده هایی را که دانشمندان مجاز به انتقال به مقامات دیگر می شوند، محدود سازید، بنابراین حفظ حریم خصوصی پزشکی شخص تضمین میشود.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید