انتشار این مقاله


۱۰ درمان خانگی دندان درد؛ طبیعی اما مؤثر

استفاده از محلول آب نمک و کمپرس یخ می‌تواند به طور معمول روش درمان خانگی دندان درد در دردهای ناچیز می باشد اما مشکلات جدی دندانی نیازمند نظر تخصصی دندانپزشک است.

هنگام دندان درد چه باید کرد؟

اگر شما دندان درد دارید در مرحله اول باید بدانید که ریشه این درد از کجاست؟ بعد از آن می‌توانید بهترین درمان برای درد،التهاب یا سایر علائم را پیدا کنید.

استفاده از محلول آب نمک و کمپرس یخ می‌تواند به طور معمول روش درمان خانگی دندان درد در دردهایناچیز می باشد اما مشکلات جدی دندانی نیازمند نظر تخصصی دندانپزشک است.

اگر علائم درد بیشتر از یک یا دو روز بروز داده شود به جای استفاده از روش های درمان خانگی دندان درد حتماً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها می‌توانند راهنمایی‌های لازم برای چگونگی کاهش درد و پیشگیری از بروز دردهای احتمالی در آینده را برایتان بیان کنند.

به علاوه در صورت بارداری،شیردهی و یا داشتن هرگونه حساسیت غذایی و دارویی قبل از انجام هراقدامی باید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

۱. قرقره آب نمک

برای بیشتر افراد دارای دندان‌درد قرقره آب نمک یک درمان خانگی موثر است.آب نمک یک ماده طبیعی ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند تکه‌های غذایی و سایر مواد باقیمانده در لابلای دندان‌ها را خارج کند. درمان دندان درد با آب نمک می‌تواند علاوه بر کاهش عفونت سبب بهبود سایر زخم‌های دهانی شود.

برای پیاده سازی این روش نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و به عنوان شوینده دهانی از آن استفاده کنید.

۲. قرقره محلول هیدروژن پراکسید

محلول هیدروژن پراکسید می‌تواند سبب کاهش درد و عفونت شود. علاوه بر از بین بردن باکتری‌ها هیدروژن‌پراکسید نقش موثری در کاهش پلاک‌های دهانی و درمان خونریزی‌های لثه دارد.

اطمینان داشته باشید که به میزان کافی هیدروژن پراکسید را رقیق کرده‌اید. برای رقیق سازی هیدروژن‌پراکسید ۳درصد را با میزان برابری از آب مخلوط کرده و به عنوان شستشوی دهانی از آن استفاده کنید. یادتان باشد هرگز آنرا نبلعید.

۳. کمپرس آب یخ

شما می‌توانید از کمپرس یخ به عنوان درمان خانگی دیگر برای درمان درد دندان خود استفاده کنید مخصوصاً اگر درد حاصله به خاطر وجود زخم یا ترومای فیزیکی باشد. زمانی که شما از کمپرس یخ استفاده می‌کنید رگ‌های خونی ناحیه آسیب دیده منقبض می‌شوند. این عمل سبب کاهش شدت درد می‌شود. این سرما می‌تواند سبب کاهش التهاب و برآمدگی نیز بشود.

برای انجام این کار یک کیسه یخ پیچیده شده توسط حوله را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده بگذارید. می‌توانید بعد از چند ساعت این کار را تکرار کنید.

۴. کیسه چای نعنایی

از کیسه‌های چای نعنایی می‌توان برای خنثی کردن درد و تسکین لثه‌های حساس استفاده کرد.

برای این کار یک چای کیسه‌ای مصرف شده را اجازه دهید که خنک شود و سپس روی ناحیه دارای درد بگذارید. همچنین باید در نظر داشته باشید که کیسه چای اندکی گرم باشد.

همچنین می‌توان از این چای کیسه‌ای استفاده‌ای دیگری هم کرد. روش دوم این است که چای کیسه‌ای مصرف شده را به مدت چند دقیقه داخل فریزر قرار دهیدتا یخ بزند و سپس کیسه را بر روی دندان خود بگذارید.

۵. سیر

هزاران سال سیر به عنوان یک روش درمان خانگی دندان درد و حتی سایر مشکلات کاربرد داشته است. نه تنها سیر می‌تواند سبب از بین بردن باکتری‌های مضر مسبب پلاک دهانی شود بلکه می‌تواند به عنوان یک کاهنده درد کاربرد داشته باشد.

برای این‌کار یک حبه سیر را خردکنید تا حالت نیمه‌جامد به خود بگیرد و سپس آن را روی ناحیه دارای درد بگذارید. همچنین استفاده از مقداری نمک می‌تواند بهتر باشد. یا اینکه می‌توان به آرامی حبه سیر تازه را جوید.

۶. عصاره وانیل

عصاره وانیل دارای الکل می‌باشد که می‌تواند سبب کاهش درد شود. همچنین آنتی‌اکسیدان موجود در آن می‌تواند سبب موثرتر شدن درمان شود.

برای انجام این کار مقداری عصاره وانیل را روی انگشت خود یا تکه‌ای پنبه بگذارید و سپس مستقیماً بر روی ناحیه دارای درد بگذارید و این کار را روزانه چندین بار تکرار کنید.

دیگر درمان‌‌های خانگی دندان درد

در ادامه موادی را معرفی خواهیم کرد که به عنوان درمان خانگی دندان درد می‌توان از آنها استفاده کرد اما مواد اولیه ممکن است در خانه موجود نباشد.می‌توان این مواد را به صورت آنلاین یا از نزدیکترین فروشگاه غذایی به محل منزل خریداری کرد. دهان،دندان و لثه‌های شما در این حالت بسیار حساس و آسیب‌پذیر هستند بنابراین مهم است که مواد اولیه خریداری شده از یک مغازه و تولیدی معتبر باشد. این کار می‌تواند سبب کاهش ریسک پتانسیل عفونت شود.

۷. گل میخک

گل میخک برای درمان دندان درد در طول تاریخ کاربرد داشته است چراکه روغن میخک می‌تواند سبب کاهش درد و التهاب شود. گل میخک حاوی اوژنول می‌باشد که یک ضدعفونی کننده طبیعی است.

برای این کار مقدار کمی از عصاره گل میخک را روی تکه پنبه گذاشته و آن را روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. به علاوه شما می‌توانید عصاره گل میخک را به همراه چند قطره از یک ماده همراه دیگر مانند روغن زیتون یا آب مصرف کنید.

همچنین می‌توانید عصاره میخک را درون یک لیوان آب ریخته و سپس آنرا قرقره کنید.

۸. برگ گوانا

برگ گیاه گوانا خاصیت ضدالتهابی دارد که می‌تواند به درمان زخم‌ها کمک کند. همچنین این برگ‌ها می‌توانند خاصیت آنتی میکروبی داشته باشند.

برای این کار برگ تازه گوانا را بجوید یا تکه ‌های خرد شده گوانا را به آب در حال جوش بیفزایید تا یک مایع قرقره‌ای تهیه کنید.

۹. علف گندم (wheatgrass)

علف گندم چندین خاصیت درمانی دارد که می‌تواند در صورت استعمال داخلی زخم‌های درونی را حتی بهبود بخشد. این ماده می‌تواند التهاب دهانی را بهبود بخشیده و از بروز سایر التهابات نیز جلوگیری کند. همچنین ترکیبات درونی آن که دارای کلروفیل است می‌تواند با باکتری‌ها مبارزه کند.

از آبمیوه علف گندم به عنوان یک ماده شستشوی دهانی استفاده کنید.

۱۰. آویشن

آویشن خاصیت آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی داشته که می‌تواند سبب درمان خانگی دندان درد بشود.

برای این‌کار چند قطره روغن آویشن را به همراه چند قطره آب روی تکه پنبه بچکانید. بعد از ترکیب شدن روغن آویشن با آب پنبه را روی ناحیه دارای درد بگذارید.

همچنین می‌توانید چندین قطره عصاره آویشن را به یک لیوان آب بیفزایید و یک دهانشویه ایجاد کنید.

به دندانپزشک خود مراجعه کنید

اگر دندان درد شما شدید است ممکن است به خاطر شرایط حاد پزشکی باشد بنابراین نیاز است که به سرعت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. بعضی دندان دردها ممکن است نیازمند توجه پزشکی باشد.داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن می‌توانند تا زمانیکه به دندانپزشک خود مراجعه کنید کمک کند.

در صورت مشاهده علائم زیر به همراه درد دندان در اولین فرصت به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

  • تب
  • مشکلات تنفسی یا گوارشی
  • درد عمومی که بیش از یک یا دو روز طول بکشد
  • التهاب و برآمدگی
  • درد در حین جویدن
  • لثه‌های  قرمز غیرطبیعی
پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید