انتشار این مقاله


آیا جو دوسر برای سلامتی مفید است؟ متخصصان چه می گویند؟

جو دوسر چیست ؟ یکی از محصولات غذایی محبوب در اغلب نقاط جهان جو دوسر است.

جو دوسر چیست ؟ یکی از صبحانه‌های محبوب در اغلب نقاط جهان جو دوسر است. در حالی که جو دوسر یکی از محصولات به شدت پرطرفدار در اروپا، آمریکا و روسیه است، به دلیل دسترسی آسان و مزایای سلامتی که دارد، به طور غیر قابل باوری در کشورهای در حال توسعه متداول می‌‌شود. اما سوالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا این محصول واقعا مفید است یا خیر؟

پاسخ این سوال به اختلاف بین انواع بلغور جو دوسر بستگی دارد. جوی صنعتی و پوست کنده، سریع پخت یا زودبازده. اما همه‌ی این‌ها با انواع روش‌های آماده‌سازی و پوست‌کندن برای پخته‌شدن وابسته است.

پروفسور بخش تغذیه‌ی دانشگاه مینه‌سوتا، Joanne Salvin می‌گوید:

شما نمی‌توانید یک جو دوسر مستقیم به‌دست آمده از زمین کشاورزی که پردازش نشده‌است را مصرف کنید.

دانه‌ی جوی دوسر در داخل یک غلافی پیچیده شده و و باید قبل از استفاده شدن از غلاف دربیاید.

وقتی زدوده‌شدن پوسته به خوبی انجام گرفت، بلغور جو باقی می‌ماند. تمام پوسته، اندوسپرم و جوانه که همگی سه جز دانه‌اند، از یکدیگر جدا می‌شوند. شما می‌توانید دانه‌ی جوی دوسر را خریداری کرده و بپزید. اما انواع دیگر جوی دوسر، انواعی از پروسه‌ها را پشت سر گذاشته و تا پختش راحتتر شود.


بیشتر بخوانید: چه غذاهایی می‌تواند اضطراب را کاهش دهد؟


جوی دوسر دانه‌ای ساده است که بخارپز و عصاره‌گیری می‌شود. پخت سریع و فوری جو دوسر شامل بخارپز کردن، عصاره‌گیری و روش‌های تسهیل سازی پخت است. فرآوری دانه به روش Steel-cut به‌جای مخلوط کردن آن‌را به دانه‌های کوچکی تبدیل می‌کند. صرف نظر از آن‌چه که انتخاب می‌کنید، Slavin می‌گوید:

تمامی انواع جوی دو سر دانه دارند و همگی از نظر مقدار مواد مغذی با هم تفاوت دارند.

متخصصان می‌گویند که با تمامی هشدارها همه‌ی انواع جوی دوسر مواد مغذی دارند.

Shengmin Sang، استاد علوم غذایی و سلامت انسان در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، که خواص تغذیه‌ای جو دوسر را بررسی کرده است، می‌گوید:

بر اساس شواهد موجود، خوردن کامل جو دوسر برای سلامتی مفید است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، جو دوسر خاصیت ضدالتهابی دارد و بدین صورت در برابر بیماری‌های مزمن التهابی اثر به‌سزایی دارد.

خوردن جو دوسر سبب می‌شود که از ابتلا به بیماری دیابت و چربی خون جلوگیری کرده و به همین شیوه مانع ابتلا به بیماری  قلبی می‌شود.


بیشتر بخوانید: حقایقی جالب درباره‌ی رژیم های غذایی و التهاب


خواص سلامتی جو دوسر چیست ؟ داشتن فیبر است.

 Slavin می‌گوید:

فیبر یکی از محصولات بسیار مفید برای سلامت دستگاه گوارش است.

در معده و روده‌ی کوچک، فیبر باعث کاهش سرعت پردازش و جذب می‌شود به طریقی که عملکرد انسولین به بهترین گونه خواهد بود. در این حالت خطر ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری‌هایی کتابولیکی کاهش می‌یابد. حرکت طولانی مدت غذا به داخل روده‌ی بزرگ و فیبرهای موجود در آن به باکتری‌های این قسمت روده کمک کرده و مدفوع سالم‌تری تولید می‌شود.

برخلاف گندم و سایر غلات، جو دوسر حاوی نوع خاصی از فیبر به نام گلوتن است. این ماده به سطح مناسب کلسترول خونی کمک کرده و از ابتلای به دیابت و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

آثار سلامتی جو دوسر بسیار فراتر از داشتن فیبر است. Sang می‌گوید:

در حال حاضر شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دانه‌‌ی جو دوسر حاوی مواد فیتوشیمیایی است. ترکیبات فیتوشیمیایی مولکول‌هایی هستند که خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارند.

او به ماده‌ی فیتوشیمیایی به نام آوناترامید که یک ضدالتهاب است اشاره می‌کند.

پروفسور Edward Giovannucci استاد تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید: جوی دوسر منبع غنی از ویتامینB، ویتامینE و مواد معدنی مانند منیزیم است. اما او و سایر کارشناسان هشدار می‌دهند که مصرف این ماده با شکر، سدیم یا سایر افزودنی‌ها باعث کاهش یا خنثی شدن اثرات مفید می‌شود.

Sang می‌گوید:

عملیات فرآوری سریع همه‌ی قسمت‌های دانه را در بر می‌گیرد، اما نگرانی اصلی من این است که شاید در طی پروسه شکر اضافه شود.


بیشتر بخوانید:


با وجود این‌که خود جو دوسر خالی از گلوتن می‌باشد، به طور بالقوه تقابل این دانه با سایر دانه‌ها افراد را در معرض کسب گلوتن قرار می‌دهد. این واکنش در افراد مبتلا به سلیاک و افرادی که به به گلوتن حساسیت دارند، بسیار مهم است. Ronald Fritz دانشمند  PepsiCo (شرکت صاحب Quaker Oats) که در رابطه با خطرات گلوتن ناشی از جو دوسر تحقیق می‌کند، می‌گوید:

جو دوسر به گلوتن حاوی دانه‌ی گندم، جو و چاودار در مزرعه در طی ذخیره سازی یا حمل و نقل آلوده می‌شود.

Fritz استدلال ‌می‌کند که Quaker از تکنولوژی برای خرد کردن دانه‌ی جو استفاده می‌کند. اما مشخص نیست که محصولات چه مقدار و کی با گلوتن آلوده می‌شوند که از آن جلوگیری کنند. این هدف برای این است که افراد حساس به گلوتن محصولات بدون گلوتن دریافت کنند.

تمامی این نگرانی‌ها به کنار، تقریبا همه موافق هستند که خوردن بلغور جو دوسر _بدون شکر و یا مواد ناسالم_ ایده‌ی خوبی است. Qi Sun از دانشگاه هاروارد می‌گوید:

تمامی دانه‌ها مفید و سالم هستند، و من به جرئت می‌توانم بگویم که جو دوسر چیست و چه خاصیتی دارد. انتخاب آن برای صبحانه بسیار مناسب است.

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید