انتشار این مقاله


هوش مصنوعی می‌تواند در کشف جرم به پلیس کمک کند

پلیس اورلاندو کالیفرنیا سیستمی را می‌آزماید که می‌تواند با اسکن خودکار دوربین‌های امنیتی فعالیت‌های مجرمانه را شناسایی کرده و کشف جرم کند.

دوربین‌های نظارتی در حال حاضز همه‌جا وجود دارند اما برای کشف جرم نیاز به وجود نگهبانان آموزش دیده خواهد بود. اما حفظ دائمی تمرکز و حواس جمع بودن حتی برای کهنه‌کاران این عرصه بسیار مشکل است. حال پلیس اورلاندو کالیفرنیا سیستمی را می‌آزماید که می‌تواند با اسکن خودکار دوربین‌های امنیتی فعالیت‌های مجرمانه را شناسایی کند. سیستم‌های هوش مصنوعی پیشین فقط می‌توانستند خشونت را شناسایی کنند، اما جرم و جنایت صورت‌های مختلفی دارد که در این حالت این سیستم‌ها فعالیت بسیار محدودی دارند. وقاص سلطانی و همکارانش از دانشگاه فناوری اطلاعات پاکستان سعی کردند تکنولوژی کشف جرم را بار دیگر بررسی کنند. آن‌ها از روش یادگیری عمیق استفاده کردند در این روش مجموعه اطلاعات نام‌گذاری شده به صورت جداگانه توسط هوش مصنوعی آنالیز می‌شود و سپس سعی می‌کند الگوهای تمییزدهنده را تشخیص دهد. هدف آن است که با پیدا کردن راهی برای شناسایی جرم به صورت کلی، سیستم می‌تواند در تشخیص جرم‌هایی که تاکنون ندیده است بهتر عمل کند. برای آموزش هوش مصنوعی، ۸۰۰ ویدئو معمولی از یوتیوب، LiveLeak و ایستگاه پلیس اورلاندو و ۸۱۰ ویدئو با مضمون “فعالیت‌های غیرمعمول” شامل خشونت، دعوا، آتش‌زنی، دزدی و انفجار نمایش داده شد. سپس شروع به کار کرد با آنالیز الگوهای حرکتی و رنگ‌ها، ویدئوهای نشان‌دهنده‌ی جرم را از فعالیت‌های معمول تمییز داد.


مقاله‌ی مرتبط: تیم‌های فوتبال به طور پنهانی از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی مصدومیت‌ها استفاده می‌کنند


سپس سیستم روی ۱۵۰ فیلم معمولی و ۱۴۰ فیلم نشان‌دهنده‎‌ی جرم آزمایش شد. آن نوعی سیستم رتبه‌بندی احتمال مجرمانه بودن فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف ویدئو‌های نمایش داده شده ارائه داد. اگر اعداد از حد نصاب بالاتر باشند نشان‌دهنده‌ی مجرمانه بودن فعالیت خواهد بود. نتایج امیدبخش بود: هوش مصنوعی  در ۷۵ درصد موارد جرم را به درستی تشخیص داده می‌تواند بخش نشان‌دهنده‌ی آن فعالیت را در ویدئو مشخص کند. سپس توانایی آن را در تشخیص فعالیت‌هایی که پیش از این ندیده بود مثل ربودن موبایل سنجیدند، دقتش در این موارد ۷۳ درصد بود. این مقاله در کنفرانس دید رایانه‌ای شهر Salt Lake اوتاه ارائه شده است. Tamas Sziranayi از آکادمی علوم مجارستان می‌گوید این اختراع فواید بسیاری داشته است اما با این حال محدودیت‌های بسیاری وجود دارد؛ یادگیری تشخیص جنایات نادر بسیار دشوار است. محدودیت‌هایی برای سیستم وجود دارد. پلیس اورلاندو فعلا این سیستم را در واقعیت به کار نخواهد برد. نگرانی‌های گسترده‌ای در به کار بردن سیستم نظارتی خودکار وجود دارد. جی استنلی از اتحادیه آزادی مدنی آمریکا می‌گوید:

 با این روش، تمام شبکه‌ی دوربین‌های امنیتی در بسیاری جهات حساس‌تر می‌شوند و شهروندان نگران رفتار خود خواهند بود.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید