انتشار این مقاله


چرا بازگشت به رابطه‌ی قبلی می‌تواند برای سلامتی شما ضرر داشته باشد؟

اگر شما درگیر رابطه‌ای هستید که بارها شکست خورده، طبق مطالعات بهتر است این رابطه را قطع کنید. بازگشت به رابطه‌ی قبلی برای سلامتی‌تان مضر است.

اگر شما درگیر رابطه‌ای هستید که بارها شکست خورده، طبق مطالعات بهتر است این رابطه را قطع کنید. بازگشت به رابطه‌ی قبلی برای سلامتی‌تان مضر است.

Kale Monk استادیار توسعه ی انسانی و علم خانواده می گوید:

الگوی قطع رابطه و بازگشت به رابطه‌ی قبلی (چیزی که ما به آن رابطه‌ی چرخشی می‌گوییم) با افزایش افسردگی و اضطراب رابطه‌ی مستقیم دارد.

اگرچه ما می‌دانیم که قطع یک رابطه، ناراحت کننده است. اما گاهی، این پریشانی عادی و حتی موقتی است. اما یک الگوی بی‌نظم از تغییرات استرس‌زای یک رابطه، پیامد‌های فراگیری روی حال خوب ما دارد. طبق مطالعاتی که در مجله‌ی  Family Relations منتشر شده است؛ محققان ۵۴۵ فرد دارای رابطه‌ی عاطفی را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها میزان اضطراب و افسردگی افراد را در هر بار جدایی و بازگشت به رابطه‌ی قبلی، بررسی کردند. حدود یک سوم مردم پذیرفته‌اند که رابطه ی چرخشی با نرخ مشابه بین زوج هایی است که گرایش جنسی مختلفی دارند. این رفتار براساس یافته‌های محققان،حتی با در نظر گرفتن سایر عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان مانند؛ اطلاعات دموگرافیک، شرایط زناشویی یا خانوادگی، گرایش زناشویی و … در افزایش روان‌پریشی نقش بسزایی دارد. هرچه در فردی رابطه‌ی چرخشی بیشتر تکرار می‌شود، طبق گفته‌ی Monk میزان افسردگی و اضطراب بیشتر می‌شود. ممکن است افرادی که قبلا مستعد افسردگی بودند، رابطه‌های بی‌ثبات بسیاری را تجربه کرده باشند. طبق گفته‌ی Monk رابطه‌ی چرخشی بیشتر از سایر علائم سلامت روان، با اضطراب در ارتباط است. محققان هم‌چنین دریافتند میان افراد دارای رابطه‌ی چرخشی و افرادی که رابطه‌های خشونت‌آمیز را تجربه کرده‌اند، هم‌پوشانی وجود دارد. هر دوی این روابط در روان‌پریشی نقش ایفا می‌کنند. اما طبق گفته‌ی Monk، این مقاله به طور جداگانه روی نتایج روابط چرخشی بحث کرده است. او می گوید:

هر زوجی باید قبل از ایجاد رابطه، درباره‌ی دلایل آن به طور جدی فکر کنند.

جدایی می‌تواند نوعی دیدگاه به هر دو زوج بدهد تا بدانند چقدر برای هم ارزش دارند. به عقیده‌ی Monk اگر همیشه هم این گونه نباشد، ولی اغلب مردم به خاطر عادت، آسودگی و یا اجبار به روابط سمی برمی‌گردند، که هیچ‌کدام از این‌ها خیری به حال کیفیت رابطه ندارند. تحقیقات نشان می‌دهد حتی آشتی کردن به خاطر دوری از مصیبت جدایی، می‌تواند مانع رشد شخصی شود که در پایان رابطه شاید حاصل گردد. Monk می‌گوید:

من به زوج‌ها توصیه می‌کنم با در نظر گرفتن روابط زناشویی، درباره‌ی علل جدایی خود بیاندیشند. آیا این بار تفاوتی کرد؟ این کار باعث می‌شود زوج‌ها درباره‌ی عوامل جدایی خود گفتگوی صریح و روشنی داشته باشند. به خصوص در صورتی که این مسائل ممکن است دوباره رخ دهد. این کار به زوج‌ها کمک می کند تا به دنبال بهبود رابطه‌ی خود باشند.

نتیجه‌ی نهایی در بازگشت به رابطه‌ی قبلی

اگر آن گفتگو ها خوب پیش نرفت (یا حتی خوب هم پیش رفت)، Monk می‌گوید که در خواست متارکه برای مصلحت، هیچ‌گونه شرمندگی ندارد. بهتر است به رابطه‌ی سمی خود پایان دهید. اگر رابطه‌ی شما ممکن نیست بهبود یابد هرگز به دلیل ترک رابطه، احساس گناه نکنید. چون سلامت روان و جسم شما اهمیت بیشتری دارد. Monk می‌گوید:

هرگز احساس گناه نکنید که به دلیل حفظ سلامت روان و جسم خود، به رابطه‌ای پایان می‌دهید که می‌توانست بهبود یابد. درمان یا مشاوره می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای افرادی باشد که باهم مشکل دارند. آن‌ها باید در این مورد تصمیم بگیرند که یا رابطه‌ی خود را بهبود بخشند یا برای همیشه بدون بازگشت به رابطه‌ی قبلی از هم جدا شوند.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید