انتشار این مقاله


این استخوان باستانی متعلق به فرزند دو گونه انسان منقرض شده است

بررسی‌های ژنتیکی بر روی یک قطعه استخوان، اجداد مختلط دختری را در ۹۰۰۰۰ سال پیش نشان می‌دهد.

بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه Nature منتشر شده‌است، دختری سیزده ساله که Denisova 11 نام دارد و نزدیک به ۹۰ هزار سال پیش مرده است، مادر نئاندرتال و پدر دنیسوان داشته‌است. نئاندرتال‌ها و دنیسوان‌ها، دو گونه انسان منقرض شده ، با اینکه ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، در گروه‌های متمایز انسان‌های باستانی قرار می‌گیرند.


نمونه استخوان متعلق به فرزند دو گونه انسان منقرض شده

این قطعه استخوان حاوی شواهد مستقیمی مبنی بر آمیزش بین دو گونه انسان است.


Viviane Slon، مولف دستیار این مطالعه و دانشجوی پسادکترا در انستیتو مردم شناسی تکاملی Max Planck در لاپزیگ آلمان در مصاحبه با BBC می‌گوید:

ما از مطالعاتی که قبلا انجام شده‌اند، دریافتیم نئاندرتال‌ها و دنیسوان‌ها بصورت اتفاقی باید فرزندانی با یکدیگر داشته باشند. ولی من هیچگاه فکر نمی‌کردم آنقدر خوش شانس باشیم که دقیقا فرزندی از این دو گروه انسان منقرض شده را بیابیم

از مدتها پیش، آمیزش این دو گروه زمانیکه نئاندرتال‌ها در ناحیه غربی اوراسیا و دنیسوان‌ها در ناحیه شرقی آن ساکن بودند، شناخته شده‌ بود ولی هیچ نمونه‌ای بعنوان نسل اول هنوز یافت نشده بود.


مقاله مرتبط: این استخوان فک، قدیمی‌ترین اثر گونه‌ی ما در خارج از آفریقاست


محققان ژنوم این دختر را از یک تکه استخوان با ضخامت ۲.۵ سانتی‌متر که ابتدا در سال ۲۰۱۲ در غار دنیسوا (the denisova cave) یافت شده‌بود، توالی‌یابی کردند. غار دنیسوا در کوه‌های Altai روسیه، تنها مکانی است که شواهدی از دنیسوان‌ها در آن یافت شده‌است. بررسی ژنتیکی نشان داد پدر دنیسوان وی، یک جد نئاندرتال دور داشت.

Sharon Browning، متخصص ژنتیک جمعیت در دانشگاه Washington که در این مطالعه شرکت نداشت به Guardian می‌گوید:

یافتن باقیمانده‌هایی از یک فرد با نژاد دوگانه، باید احتمال وقوع بسیار پایینی داشته باشد؛ مگر اینکه اختلاط دو نژاد نئاندرتال و دنیسوان در تعداد اندکی از مناطق مانند غار دنیسوا که منطقه سکونت این دو گروه همپوشانی داشت، غیر معمول نبوده باشد

Pontus Skoglund، متخصص ژنتیک جمعیت در انستیتو Francis Crick در لندن در مصاحبه با Nature اذعان دارد:

این یک نمونه‌ی روشن و صریح است. من بر این باورم این یافته در زمان نزدیکی به کتب منبع وارد خواهد شد

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید