انتشار این مقاله


بهترین استراتژی برای رهایی از افکار منفی چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از افکار منفی، استفاده از استراتژی‌های کنترل احساس است.

بهترین استراتژی برای رهایی از افکار منفی؛ طبق مطالعات، احتمال تجربه‌ی افکار منفی در افراد روان‌رنجور بیشتر است. به‌علاوه، درون‌گرا بودن با یادآوری خودبخود اتفاقات منفی زندگی مرتبط است. این دو ویژگی شخصیتی در کنار هم –روان‌رنجوری و درون‌گرایی- با افسردگی و اضطراب ارتباط دارند. در مقابل خطر افسردگی و اضطراب، افراد با ثبات از نظر احساسی و همچنین برون‌گرا را کمتر تهدید می‌کند.  روان‌رنجوری و درون‌گرایی دو مورد از ۵ مورد “ویژگی‌های بزرگ شخصیتی” هستند. سه مورد دیگر شامل سازگاری، گشودگی و وظیفه شناسی هستند.

این مطالعه بر روی ۷۱ نفر صورت گرفت. طی مطالعه، از افراد تست شخصیت گرفته شد و از آنان خواسته شد برخی خاطرات شخصی خود را یادآوری کنند. دکتر Florin Dolcos، از نویسندگان مطالعه توضیح می‌دهد:

ما به دنبال ویژگی‌های مرتبط با نحوه‌ی پردازش دنیای احساسی توسط افراد و نحوه‌ی پاسخگویی به آن هستیم. ما تنها به دنبال این نبودیم که بفهمیم چگونه ویژگی‌های شخصیتی چگونگی یادآوری خاطرات توسط افراد و آن چه را که به یاد می‌آورند، تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ بلکه می‌خواستیم تأثیر آن را بر حالت عاطفی افراد ارزیابی کنیم.

نتایج نشان داد هم زنان و هم مردان درون‌گرا، خاطرات منفی را بیشتر یادآوری می‌کردند. طبق گزارش مطالعه، زنان روان‌رنجور گرایش به بازگشت مکرر به همان خاطرات داشتند. میزان یادآوری خاطرات منفی در مردان روان‌رنجور بیشتر از زنان بود. روان‌شناسان این پدیده را نشخوار ذهنی می‌نامند. دکتر Dolcos توضیح داد:

افراد افسرده خاطرات منفی را برای خود یادآوری کرده و در نتیجه‌‌ی آن ناراحت می‌شوند و در پی ناراحت شدن نیز گرایش آن‌ها به بازیابی بیشتر خاطرات منفی است. در واقع چرخه‌ای نادرست پیش می‌آید.

رهایی از افکار منفی

افراد برای رهایی از افکار منفی از استراتژی‌های متعددی استفاده می‌کنند. تلاش برای متوقف ساختن افکار منفی در زنان کارساز نبود؛ حتی موجب تشدید وضعیت آنان شد. مردانی که تلاش به تغییر تفکر خود در مورد خاطراتشان کردند، بهتر توانستند خاطرات مثبت خود را یادآوری کنند. پدیده‌ای که روان‌شناسان reappraisal” ” می‌نامند. یکی از بهترین راه‌ها برای رهایی از افکار منفی، استفاده از استراتژی‌های کنترل احساس است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید