انتشار این مقاله


چگونه احساسات خود را کنترل کنیم؟

احساسات افراد در طول زندگی و در پی اتفاقات تغییر می‌کند که این تغییرات می‌توانند مخرب باشند بنابراین بهتر است که فرد راهکارهایی برای کنترل احساسات خود بیاموزد.

همه‌ی ما احساسات مختلفی را در رویارویی با اتفاقات متنوع موجود در زندگی تجربه کرده‌ایم. با تجربه کردن این اتفاقات مختلف احساسات درونی انسان شدت و قدرت گرفته و از کنترل فرد خارج می‌شوند پس بهتر است راه‌های به کنترل درآوردن این احساسات را فراگرفته و از آن‌ها استفاده کنیم.

راهکارهای مختلفی برای کنترل احساسات وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به توانایی مثبت اندیشی، توانایی ارزیابی و انعطاف‌پذیری اشاره کرد. البته باید دانست که این روش‌ها نیاز به تمرین بسیار زیادی در مدت طولانی دارد. ممکن است که برای شروع نتوانید تصمیم بگیرید که باید چه کارهایی را انجام دهید بنابراین در ادامه به بررسی چند نکته در این‌باره می‌پردازیم؛

۱.از منفی‌نگری دوری کنید؛

هنگامی که اتفاق بدی در زندگی فرد می‌افتد به دنبال آن افکار منفی نیز شکل می‌گیرند. متاسفانه فرد با نشخوار کردن این افکار منفی ذهن خود را آلوده کرده و احساساتش را بیش از پیش تحریک می‌کند. بدین معنی که بیشتر از اینکه خود اتفاق باعث آشفتگی ذهن فرد شود نشخوار کردن این افکار منفی باعث این آشفتگی است.

بنابراین برای کنترل این احساسات بایستی از شکل گیری این افکار منفی جلوگیری کرد هرچند گفتن این حرف خیلی راحت‌تر از عمل کردن به آن است!

کنترل احساسات

یکی از روش‌هایی که به این امر کمک می‌کند نامیدن اشیای پیرامون فرد است. این روش شاید احمقانه به‌نظر بیاید اما با نامیدن اشیا ذهن خود را مشغول کار دیگر کرده و اجازه‌ی نشخوار کردن افکار منفی را به آن نمی‌دهید.

راهکار دیگر برای منحرف کردن ذهن خود انجام کارهای دیگر است بدین معنی که هنگام بروز این افکار خود را مشغول کار دیگری مانند پیاده‌روی یا کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید کنید تا به ذهن خود فرصت دهید که در مسیر درستی قرار گیرد.

۲. نفس عمیق بکشید؛

این روش ممکن است یک کار بسیار ساده به‌نظر بیاید اما با کشیدن نفس عمیق اعصاب پاراسمپاتیک فعال شده که باعث کاهش شدت و قدرت بروز احساسات مربوط به افکار منفی مانند استرس و خشونت می‌شود. بنابراین این عمل باعث کنترل هرچه بهتر مشکلات مربوط به احساسات می‌شود.

اگر این افکار منفی را به‌عنوان راننده‌ی یک ماشین فرض کنیم و خود ماشین ذهن فرد باشد باید این نکته را ذکر کرد که با وجود این راننده ذهن هیچ‌گاه نمی‌تواند تصمیمات درست و عاقلانه‌ای بگیرد بنابراین بهتر است قبل از تصمیم‌گیری چند نفس عمیق بکشید.

پس هنگامی که احساسات شما شروع به قدرت گرفتن کرد صبر کنید! یک نفس عمیق بکشید و اجازه دهید تا افکار منفی از جایگاه راننده خارج شده و سپس با آمادگی کامل  اقدام به انجام کاری بکنید.

۳. افکار مثبت خود را قدرت بخشید؛

هنگامی که ذهنتان آرام شده و آماده‌ی تصمیم‌گیری هستید، بهترین روش این است که اجازه‌ی ورود افکار مثبت را به ذهن خود صادر کنید! چراکه با ورود افکار مثبت افکار منفی عقب نشینی کرده و ذهنتان راحت‌تر می‌تواند تصمیم بگیرد.

کنترل احساسات

برای اینکار بهتر است به بعد و جنبه‌ی مثبت هر کار فکر کنید. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.آیا رئیس‌تان از شما خواسته تا کاری را که قبلا انجام داده‌اید را دوباره انجام دهید؟؟؟ طبق این راهکار می‌توانید به جنبه‌ی مثبت این کار فکر کنید بدین صورت که با خودتان بگویید که شاید با انجام این کار به فردی موفق‌تر و با تجربه‌تر در حرفه‌ی خود تبدیل شوید.

۲.آیا از کاری که همسرتان انجام داده ناراحت هستید؟؟؟ بهتر است به این فکر کنید که این اتفاق می‌تواند عاملی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی در رابطه شده و حتی رابطه‌ی بین شما و همسرتان بهتر از پیش شود.

پیدا کردن جنبه‌های مثبت در هر کاری سخت و دشوار است اما با تمرین می‌توان این افکار مثبت را تقویت کرد.

راهکاری دیگر برای تقویت افکار مثبت می‌تواند دیدن فیلم یا ویدئو کمدی و یا عکسی الهام‌بخش باشد. انجام همین کارهای کوچک می‌تواند تغییرات قابل توجهی در فرد به‌وجود بیاورد. پس بهتر است هنگامی که احساس ناراحتی می‌کنید از این راهکارهای شادی‌بخش کوچک استفاده کرده و افکار منفی را از ذهن خود برانید.

۴. پذیرفتن را یاد بگیرید؛

این‌طور به نظر می‌رسد که پذیرفتن اتفاقاتی که ما را آزار می‌دهند عاقلانه نباشد اما پذیرفتن چیزهایی که فرد نمی‌تواند آن‌ها را تغییر دهد برای کنترل احساسات بسیار مفید است. مهم نیست که در پی اتفاق افتاده احساسات ما چقدر تغییر می‌کنند چرا که این تغییر احساسات هیچ چیز را عوض نخواهد کرد بنابراین عاقلانه‌ترین راه پذیرفتن اتفاق افتاده خواهد بود.

پس در این مواقع از خود بپرسید کدام قسمت از این شرایط موجود غیر قابل تغییر است؟ سپس تصمیم به پذیرفتن آن کرده و انرژی خود را صرف تغییر شرایط قابل تغییر دیگر در جهت بهتر کنید.

۵. از نوشیدن قهوه و مواد کافئین دار بپرهیزید؛

درست است که کافئین انرژی بخش بوده و انرژی برای بدن بسیار لازم و مفید است اما باید بدانید که با نوشیدن بیش از حد آن انرژی حاصله بر روی سیستم عصبی نیز تاثیر گذاشته و حسی شبیه به حس استرس را ایجاد می‌کند. بنابراین هنگامی که احساس می‌کنید استرس بیش از حد داشته و علت آن را نمی‌توانید پیدا کنید ممکن است علت آن ساده باشد؛ مصرف کافئین!

کنترل احساسات

اگر در حال حاضر درباره‌ی چیزی استرس دارید نوشیدن قهوه و مواد کافئین دار می‌تواند این احساس منفی شما را تقویت کند بدین صورت که کافئین اثر منفی بر خواب داشته و اگر فرد خواب کافی نداشته باشد نمی‌تواند احساسات خود را به درستی کنترل کند بنابراین با پرهیز از نوشیدن بیش از حد قهوه می‌توان از بروز این اتفاق پیشگیری کرد.

۶. ضربان قلب خود را با ورزش بالا ببرید؛

اگر با انجام موارد گفته شده باز هم موفق به کنترل احساسات خود نشده‌اید بهتر است ورزش‌کردن را امتحان کنید چراکه فعالیت‌های ورزشی تاثیر بسیار خوبی بر روی خلق انسان دارند. برای انجام ورزش بهتر است به انجام حرکات ورزشی بپردازید که ضربان قلب شما را بالا ببرند زیرا که با انجام حرکات ورزشی سنگین ضربان قلب بالا رفته و این تغییر فیزیولوژیکی به‌وجود آمده در بدن منجر به تبدیل این راهکار به عنوان بهترین روش در افزایش توانایی فرد در کنترل احساسات خود می‌شود.

با عمل به این روش توانایی فرد در اجام راهکارهای دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *