انتشار این مقاله


آیا فکر کردن کالری می‌سوزاند؟

شما روز جمعه‌تان را صرف بازی کردن، گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی و نگاه کردن به تلویزیون میکنید.اما روز شنبه داستان دیگری دارد، سرکار میروید و باید ایده‌های خلاقانه ارائه دهید و فعالیت‌های مغزی بیشتری انجام دهید.اما آیا این استفاده از مغز کالری بیشتری نسبت به روز جمعه‎‌تان مصرف میکند؟ پاسخ اصلی بله است. مغز […]

شما روز جمعه‌تان را صرف بازی کردن، گشت زدن در شبکه‌های اجتماعی و نگاه کردن به تلویزیون میکنید.اما روز شنبه داستان دیگری دارد، سرکار میروید و باید ایده‌های خلاقانه ارائه دهید و فعالیت‌های مغزی بیشتری انجام دهید.اما آیا این استفاده از مغز کالری بیشتری نسبت به روز جمعه‎‌تان مصرف میکند؟


پاسخ اصلی بله است.
مغز برخلاف بسیاری از اندام‌های دیگر بدن، با استفاده از سوزاندن گلوکز کار میکند و بهمین دلیل است تفکر شدید نیاز به گلوکز بیشتر دارد .
در طی یک روند حفظ کردن که سخت است، قسمت‌های مختلف مغر که مربوط به تمرکزند بیشتر کالری مصرف میکند، ولی سایر قسمت‌ها افزایش خاصی نشان نمیدهند.
شما در واقع در هنگامی که به سختی مشغول تفکر هستید نسبت به وقتی که دارید تلویزیون نگاه میکنید کالری بیشتری مصرف میکنید.البته فکر کردن به مسائل مختلف مقدار مختلفی کالری لازم دارد که این اختلاف چندان قابل توجه نیست.
اگر به دقت مقدار کالری مصرف شده توسط جمجمه را بررسی کنیم متوجه میشویم که کالری زیادی صرف این میشود که بدن درک کند چگونه باید انرژی بدست آمده را مصرف کند.
مگر اینکه شما یک ورزشکار حرفه‌ای باشید، در اینطورت مقدار کالری مصرف شده توسط بدنتان خیلی به فعالیت بدنی تان ربطی ندارد.
یک غذای نسبتا سفت برای هضم شدن مسیری را در زمانی نسبتا کوتاه طی میکند در حالی که زمان و زحمت بیشتری لازم است تا این مواد غذایی به اندام‌های بدن انرژی بدهد و شما را زنده نگه دارد.و هیچ عضوی از بدن بیشتر از مغز کالری نمیسوزاند.
بعنوان مصرف کننده انرژی مغز پرهزینه‌ترین عضو بدن است.این در حالی است که تنها ۲ درصد وزن کل بدن را شامل میشود ولی حدود ۲۰ درصد کالری‌های بدن یک شخص توسط مغزش مصرف میشود.
این بدین معنی‌ست که یک شخص بطور متوسط در طول یک روز ۳۲۰ کالری انرژی برای فکر کردن میسوزاند.
کارها و حالت‌های مختلف میتواند مقادیر متفاوتی از انرژی را لازم داشته باشد.اگر ما میتوانستیم بطور مستقیم داخل بدن را نگاه کنیم در حالی که جلوی تلویزیون نشسته‌ایم یا داریم جدول حل میکنیم، اگر در همین حال به تفکر در رابطه با چیزی میپرداختید فورا بدن کالری بیشتری را مصرف میکرد.
اگر فکر میکنید شما کم کالری مصرف میکنید، باید بگویم کاملا اشتباه میکنید .چون مغز کالری بسیار زیادی را میسوزاند، و هر تغییر کوتاهی در حالت تفکر و مغز بلافاصله انرژی مصرف میکندو شاید حدود ۵ درصد به ازای هر کار کوچکی که انجام میدهید.
حتی اگر شما کارهای بسیار سختی را به مغزتان بسپارید باز هم این ۵ درصد تغییر چشم‌گیری نخواهد داشت.
میزان مصرف کالری توسط مغزتان به میزان هوشیاری، آگاهی و محیط اطراف بستگی دارد.
براساس مصرف انرژی هزینه تفکر برای یک شخص بسیار ارزان است ولی این ارزان بودن بسیار خرج بردار است.
دانشمندان قبول دارند که مغز در هنگام انجام کارهای تفکری سخت نسبت به کارهای آسانتر خیلی بیشتر انرژی مصرف نمیکند.اگر شخصی به مدت ۸ ساعت کارهای سخت و چالش‌برانگیز انجام دهد حدود ۱۰۰ کالری بیشتر از شخصی مصرف میکند کههمان زمان را در تماشای تلویزیون میگذراند.اگر شما کاری بسیار چالش‌برانگیز مانند یاد گرفتن یک آلت موسیقی را انجام میدهدی ممکن است حدود ۲۰۰ کالری بیشتر مصرف کند.اما این در صورتی است که فعالیت حدود ۷ ساعت طول بکشد.
حتی در این حالت فرضی نیز، توانایی مغز برای یادگیری با کاهش مقدار گلوکر کاهش می‌یابد.
با این حال هنوز هم میگوییم افرادی که در طول روز کارهایی انجام میدهند که بیشتر از مغزشان کار میکشند کالری بیشتری را مصرف میکنند.حتی اگر شما هر روز مقدار خیلی جزیی کالری بیشتر میسوزانید میتواند در زمان طولانی(یعنی ۵۰ تا ۶۰ سال) تاثیرات بسیار خوبی داشته باشد.
پس ارزش دارد که بیشتر از مغزتان کار بکشید

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید