انتشار این مقاله


راهی جدید برای درمان بیماری‌های نورودژنراتیو

سلول های پشتیبان مغز محافظت از نورون‌ها مى‌توانند مورد استفاده قرار بگيرند و راهی برای توسعه داروهای جدید برای درمان بیماری های نورودژنراتيو ايجاد كنند.

تحقیقات جدید نشان داده است که سلول های پشتیبان مغز برای درمان و محافظت از نورون ها مى توانند مورد استفاده قرار بگيرند و راهی برای توسعه داروهای جدید برای درمان بیماری های نورودژنراتيو ايجاد كنند.
مبارزه با بیماری هاى نورودژنراتيو همچنان یکی از چالش های بزرگ پزشکی مدرن است. بسیاری از بیماری های مرتبط با سلول هاي عصبي (مانند صرع، آلزایمر و بیماری پارکینسون) کاهش تدریجی جمعیت نورون هاى عصبی را به همراه دارند زیرا نورون ها در مناطق آسیب دیده می میرند.اين مشكلات و هزينه هايي كه براى جامعه به بار مى آورد از جمله مباحث چالش برانگيز براى جامعه پزشکی است.
این تحقیق جدید از دانشگاه بریستول، که در مجله Glia منتشر شده است، نشان داده است که سلول های پشتیبانی ویژه ای از مغز به نام استروسیت ها (به علت ظاهر شکل ستاره ای) می توانند از نظر دارویی برای محافظت نورون ها از آسیب ها هدف قرار گیرند.
آستروسیتها جزو سلولهای پشتیبان در مغز هستند که متابولیسم مغز را کنترل می کنند، مواد شیمیایی ضروری را حمل می کنند و تركيب یون هارا تعادل می دهند.
نویسندگان ارشد تیم، پروفسور سرگی کسپاروف و دکتر Anja Teschemacher از دانشکده فیزیولوژی، فارماکولوژی و علوم اعصاب بریستول، دریافتند که آستروسسیت ها گیرنده های یک ترکیب طبیعی به نام پروستائوازین را دارند.
هنگامی که پروستائوازین بر روی این گیرنده ها عمل می کند، مکانیسم دفاعى سلول را فعال مى كند و اين سيستم از آنها محافظت كرده و از آسيب ديدن نورون های مجاور جلوگيرى مى کند.
محققان اظهار داشتند: “دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتى در حال تلاش برای پیدا کردن درمان های موثر علیه زوال عقل و بیماری های نورودژنراتیو هستند، اما پیشرفت در اين مسير به شدت آهسته است. به خاطر اينكه در اين استراتژى ها خود نورون ها مورد هدف هستند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید