انتشار این مقاله


تجربه حس‌آمیزی به کمک هیپنوتیزم

حس‌آمیزی بیش از آنکه به عنوان یک ناتوانی شناخته شود نوعی قدرت خارق‌العاده محسوب می‌شود، آیا می‌توان در افراد غیر مبتلا نیز آن‌ را ایجاد کرد؟

حس‌آمیزی تجربه‌ی عجیب ترکیب حواس، مانند حس کردن طعم کلمات یا شنیدن پرتوهای نور، بیش از آنکه به عنوان یک ناتوانی شناخته شود نوعی قدرت خارق‌العاده محسوب می‌شود. مطالعه جدید نشان می‌دهد می‌توان به کمک هیپنوتیزم توهمات بینایی‌ای ایجاد کرد که مشابه حس‌آمیزی است.
گروه کوچکی از محققان از دانشگاه Skövde در سوئد و دانشگاه Turko در فنلاند، دور هم جمع شدند تا به سوال نسبتا ساده‌ای پاسخ دهند: آیا تجربه‌های حس‌آمیزی ذاتی هستند یا می‌توان در افراد غیر مبتلا نیز آن‌ را ایجاد کرد؟
حس‌آمیزی به شکل‌های مختلفی دیده می‌شود، از صداهایی که رنگی هستند (chromosthesia) تا توانایی نادر احساس لمسی که توسط شخص دیگری تجربه می‌شود. نکته مشترک همه‌ی این حالت‌ها دریافت حسی است که در حالت معمول توسط محرک دیگری تحریک می‌شود. همچنان معلوم نیست که علت حس‌آمیزی چیست، وراثت تا چه اندازه در آن تاثیر دارد و آیا می‌توان بعدا آن را ایجاد کرد یا نه؟ فرضیه‌های اخیر حاکی از این است که احتمالا برخی تقاطع‌های عصبی که طی تشکیل مغز ایجاد می‌شوند موجب حس‌آمیزی می‌شوند.


مقاله مرتبط: حس‌آمیزی (Synesthesia)


برخی محققان سعی کردند به کمک مواد شیمیایی تجربه‌های حس‌آمیزی را ایجاد کنند اما تلاششان موفقیت‌آمیز نبود. اما مطالعات پیشین نشان داده‌اند که اثرات مشابهی می‌توانند به کمک هیپنوتیزم ایجاد شوند.
برای بررسی روش هیپنوتیزم محققان ۶۱ داوطلب را از طریق تست حساسیت به هیپنوتیزم انتخاب کردند. پس از بررسی تست‌ها، ۸ نفر تحت اثر تست رایج ادراکی به نام اثر استروپ۱ بودند، نصف آن‌ها از نظر هیپنوتیزمی قابل پیش‌بینی بوده و نصف دیگر گروه کنترل یا کسانی بودند که به راحتی هیپنوتیزم نمی‌شدند.
تست شامل نام بردن رنگ‌های تصاویر روی مانیتور بود. در ادامه این تست شرکت‌کنندگان تحت تاثیر هیپنوتیزمی که در جلسات قبل انجام شده بود قرار می‌گرفتند. پس از گفته شدن عبارت: «به زودی تا عدد سه خواهم شمرد..» آن‌ها شکل‌ها را بدون توجه به رنگ اصلی‌شان به رنگ‌های مشخصی می‌دیدند. عکس‌العمل‌های آن‌ها ثبت و چشم‌های آن‌ها بوسیله نرم‌افزار ردیاب حرکات چشم، دنبال می‌شد.

حس‌آمیزی
از گروهی که بیشتر از بقیه تحت‌تاثیر هیپنوتیزم قرار می‌گرفتند، ۳ نفر از طریق پاسخ‌های کلامی و حرکات چشمانشان، ارتباطی کاملا مشابه به حس‌آمیزی، بین شکل‌ها و رنگ‌هایشان نشان دادند.
نکته‌ی عجیب این بود که تجربه‌ی هر یک از آن‌ها متفاوت بود. Sakari Kallio، متخصص اعصاب دانشگاه Skövde، گفت:

دو نفر از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که شکل‌ها را به رنگی که طی هیپنوتیزم تلقین شده بودند دیدند، یکی از این افراد در شرایط آگاهی کامل بود. نفر سوم در نام بردن رنگ‌ها اندکی دچار مشکل بود.

اخطارهای متعددی درمورد این مطالعه وجود دارد این مطالعه فقط زمینه‌ای برای مطالعات بیشتر است و باید در گروه‌های بزرگتری تکرار شود، بنابراین نباید نتیجه‌گیری قطعی از آن داشت.
اگرچه نتایج مطالعه تشابهاتی به حس‌آمیزی دارد اما به طور قطع نمی‌توان بین هیپنوتیزم و حس‌آمیزی ارتباطی متصور شد. اما با ترکیب این مطالعه با دیگر مطالعات می‌توان بین ادراک و حواس به نتایج هیجان‌انگیزی رسید.


۱. در روان‌شناسی، نمایشی از دخالت در زمان واکنش یک کار است.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید