انتشار این مقاله


آیا یادگیری در طی خواب امکان پذیر است؟

توانایی یادگیری در طی خواب با امواج آهسته کاهش می‌یابد. در این زمان مغز قادر به دریافت صدا‌ها می‌باشد؛ ولی نمی‌تواند آن‌ها را دسته بندی کند.

توانایی یادگیری ما در طی خواب با امواج آهسته کاهش می‌یابد

گروهی از محققان به رهبری Philippe Peigneux در موسسه علوم اعصاب ULB، به این نتیجه دست یافتند که توانایی یادگیری ما در طی خواب با امواج آهسته کاهش می‌یابد. با به کار بردن روش عکس برداری مغناتیسی از مغز (MEG)، نشان دادند که در حالی که مغز ما قادر به دریافت صدا‌ها در طول خواب است؛ ولی قادر به دسته بندی این صدا‌ها براساس ترتیب‌شان نمی‌باشد.


بیشتر بخوانید: فیزیولوژی خواب


هیپنوتیزم یا توانایی یادگیری در خواب در کنار دیستوپیا (شرایط بد در خواب)، از دهه‌ی ۶۰ رواج پیدا کرد. به اینصورت که افراد در طول خواب به وظایف خود در آینده مشغول هستند. این تصور به علت کمبود شواهد علمی قابل اعتماد که توانایی یادگیری در خواب را تایید کند، رها شده است.

اخیرا، مطالعات جدید نشان می‌دهد که ارتباطات اساسی مانند رفلکس تحریک و پاسخ، هم در انسان و هم در حیوانات در طی خواب امکان پذیر است. با این حال، این که شکل‌های پیچیده‌ای از یادگیری در طی خواب اتفاق می‌افتد، هنوز کاملا واضح نیست.

مقاله به تازه منتشر شده در Scientific Reports در ۶ آگوست، از موسسه علوم اعصاب ULB) UNI)، نشان می‌دهد تا زمانی که مغز، در طول خواب مانند حالت بیداری قادر به دریافت صدا‌ها است، توانایی دسته بندی صدا‌ها بر اساس ترتیب‌شان فقط در حالت بیداری اتفاق می‌افتد و در حالت خواب کاملا ناپدید می‌شود.

FNRS به سرپرستی پروفسور Philippe Peigneux در دانشکده روان شناسی و موسسه  Université libre de Bruxelles, ULB به کمک تصویر برداری مغناتیسی از مغز (MEG) فعالیت مغز در بازتاب گروهی از صدا‌های دریافتی را در فردی به نام  Juliane Farthouat ثبت کرد. این ثبت هم در طی خواب با امواج آهسته (بخشی از خواب که در آن فعالیت مغز بسیار هماهنگ است) و هم در طی بیداری کامل انجام گرفته است.


بیشتر بخوانید: آیا آموختن در خواب امکان‌پذیر است؟


در طی خواب، شرکت کنندگان در معرض جریان سریع صدا‌های خالص قرار گرفتند. بعضی از این صدا‌ها به شکل تصادفی و برخی به شکل منظم؛ به صورتی که سیستم شنوایی آن را در ۳ دسته سازمان دهی کند، در اختیار فرد قرار دادند.

 بررسی‌های MEG نشان می‌دهد که در طی خواب، مغز صدا‌های جداگانه را دریافت می‌کند؛ ولی هیچ پاسخ منعکس شده‌ای مبنی بر دسته بندی این صدا‌ها طی خواب مشاهده نشد.

در طی بیداری کامل، همه‌ی شرکت کننده‌ها قادر به ظهور پاسخ‌های MEG بودند که این نشان دهنده‌ی دسته بندی صدا‌ها در ۳ گروه است.

نتايج اين مطالعه نشان می دهد محدودیت‌های مهمی در طی موارد جدید یادگیری‌ در خواب با امواج آهسته وجود دارد.این یافته‌ها توانایی مغز برای یادگیری در خواب را به اجزای مرتبط کوچکی محدود می‌کند.

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید