انتشار این مقاله


پیوند مدفوع می‌تواند به جلوگیری از رد پیوند اعضا کمک کند

کلید جلوگیری از رد پیوند ممکن است در محل دور از انتظاری مانند روده نهفته باشد. با انجام پیوند مدفوع، موش پیوند قلب متعاقب را بیشتر تحمل می‌کند.

کلید جلوگیری از رد پیوند ممکن است در محل دور از انتظاری مانند روده نهفته باشد. با انجام پیوند مدفوع، موش پیوند قلب متعاقب را بیشتر تحمل می‌کند.


مقاله مرتبط: پیوند اعضای خوک به انسان چندان دور نیست


توضیح این پدیده می‌تواند باکتری‌هایی در روده باشد که به تنظیم سیستم ایمنی کمک کرده و آن را از آغاز حملات علیه بافت پیوند شده بیگانه، باز می‌دارند. مطابق اظهارات Jonathan Bromberg از دانشگاه Maryland، یافتن مکانیسم این روند می‌تواند به تولید داروهای جدیدی برای جلوگیری از رد پیوند بیانجامد. “این، روشی برای پایین آوردن درجه حساسیت سیستم ایمنی است.”

پیوند اعضا برای افرادی که اعضای آنها مانند قلب، کلیه یا کبد دچار نقص می‌شود، انجام می‌شود. دریافت کنندگان پیوند باید داروهای قدرتمندی برای جلوگیری از رد پیوند توسط سیستم ایمنی مصرف کنند، ولی با این حال اغلب پس از گدشت چندین سال، این عضو بدلیل حمله ایمنی با درجه پایین، به آرامی دچار التهاب و اسکار می‌شود.

مطالعه پیشین نشان داده‌است افرادی که پیوند اعضا در آنها رد می‌شود، باکتری‌های مشخصی در روده خود دارند. با اینکه رد پیوند توسط باکتری‌ها یک توضیح برای این مورد است، برعکس آن نیز صادق است- رد پیوند باعث افزایش رشد این باکتری‌ها می‌شود.

برای یافتن توضیح صحیح، تیم Bromberg به تعدادی موش، پیوند مدفوع حاوی باکتری از موشهای باردار (باور بر این است سیستم ایمنی در زمان حاملگی، سرکوب می‌شود و علیه جنین، پاسخ ایمنی ایجاد نمی‌شود) انجام داد. دیگر گروه‌ها، پیوندهای مدفوعی از موشهای غیر باردار یا مبتلا به کولیت (بیماری که روده دچار التهاب می‌شود) دریافت کردند.

سپس این موشها، پیوند قلبی از یک حیوان غیر مرتبط دریافت کردند. این پیوند در شکم موشها و بدون خارج کردن قلب اصلی آنها انجام شد. این، روشی معمول برای بررسی داروهای پیوند جدید است. همچنین موشها، داروهایی برای سرکوب نسبی سیستم ایمنی دریافت کردند.

قلب دوم به مدت ۴۰ روز در هر یک از ۵ موشی که پیوند را از موشهای باردار دریافت کرده بودند، زنده ماند. در دو گروه دیگر، میزان بقای قلب پیوندی، ۱ به ۵ و ۳ به ۴ بود.

Bromberg می‌گوید این باکتری‌ها در دیواره روده، با سلولهای ایمنی در تماس هستند و فعالیت آنها را افزایش یا کاهش می‌دهند. گام بعدی وی، کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تاثیر پیوند مدفوع بر این روند و امکان پذیری شبیه سازی آن توسط داروها است.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید