انتشار این مقاله


شواهد تاریخی نشان دهنده ارتباط سیگار کشیدن و پوسیدگی دندان

محققان دانشگاه اوتاگو و دانشگاه ملین بلالاست در ایرلند طی تحقیقات خود روی قربانی‌های قحطی ایرلند ارتباط پوسیدگی دندان و سیگاری بودن را کشف کردند. این تحقیق بر روی دندان های ۳۶۳ قربانی بالغ قحطی ایرلند بزرگ انجام شد که در سال ۱۸۴۷ تا ۱۸۵۱ در اتحادیه کارخانه کیلکنی درگذشتند . باقی مانده های آنها در […]

محققان دانشگاه اوتاگو و دانشگاه ملین بلالاست در ایرلند طی تحقیقات خود روی قربانی‌های قحطی ایرلند ارتباط پوسیدگی دندان و سیگاری بودن را کشف کردند.

این تحقیق بر روی دندان های ۳۶۳ قربانی بالغ قحطی ایرلند بزرگ انجام شد که در سال ۱۸۴۷ تا ۱۸۵۱ در اتحادیه کارخانه کیلکنی درگذشتند . باقی مانده های آنها در سال ۲۰۰۵ توسط باستان شناسان کشف شد.

یافته‌ها وضعیت سلامت دهان و دندان قربانیان را بسیار ضعیف گزارش کردند ۸۰ درصد از بزرگسالان دارای پوسیدگی دندان بوده و بیش از نیمی از دندان هایشان از دست رفته بود. همچنین نشانه هایی از علائم سیگار کشیدن در دندان‌هایشان وجود داشت.

این نخستین تحقیق در نشان دادن رابطه سیگارکشیدن و پوسیدگی دندان با استفاده از یک نمونه باستانی تاریخی است.

پروفسور آلین مورفی از دانشکده محیط زیست طبیعی در دانشگاه ملین بلفاست توضیح می دهد که این تحقیق بسیار مهم است زیرا در حال حاضر نحوه تاثیر سیگار بر سلامت دهان به طور کامل درک نمی شود و این مطالعه به درک بیشتر این مباحثه کمک می‌کند.

پروفسور مورفی می گوید: علاوه بر این، این مطالعه بینش منحصر به فردی در مورد شرایط زندگی و کلاس کار در جامعه ایرلند در زمان قحطی بزرگ به ما می‌دهد.

او می‌گوید:طبق شواهد سیگار کسیدن بخش مهمی از زندگی این افراد بوده است، عادتی برای لذت بردن علیرغم وجود شرایط بداجتماعی و زندگی سخت! اما این عادت سبب بیماری و به خطر انداختن سلامت همه آنان شد.با وجود شمار زیادی از پرونده های تاریخی که از قرن نوزدهم باقی مانده است، اطلاعات در مورد شرایط زندگی فقرا و طبقه های کارگر بسیار کم است.

کتر جانی جابر، از گروه آناتومی دانشگاه اتاگو می گوید:ما معتقدیم وضعیت بد دندان‌ها در اثر سیگار کشیدن هم در مردان و هم در زنان به دلیل وجود سیگار فراوان در برنامه روزانه و عدم وجود شیر و یا سیب زمینی در رژیم غذاییشان است چرا که در قرن بیستم نیز سیگاری‌های فراوانی وجود دارند که علیرغم زیاد سیگار کشیدن به دلیل وجود این موارد در رژیم غذاییشان این شدت از ضعف سلامت دهان و دندان را نشان نمی‌دهند.

تحقیقات ما نشان می‌دهد که در واقع تنها رژیم‌غذایی نیست که بر سلامت دهان و دندان تاثیر می‌گذارد بلکه فاکتورهای متعددی وجود دارد که سیگار کشیدن یکی از تاثیرگذارترین آنها در جمعیت کیلکنی است.

دیده شدن ته سیگارهای متعدد و آثار فشار دادن سیگار بین دندان‌ها روی فسیل اسکلت‌های باقیمانده شواهدی قوی برای اثبات سیگار کشیدن زیاد زنان و مردان آن دوران می‌باشد.

مطالعه فعلی به شواهد رو به رشدی افزوده می شود که نشان می دهد که سیگار کشیدن نه تنها برای سلامتی شما آسیب رسان است، بلکه برای دندان هایتان نیز مضر است.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید