انتشار این مقاله


واکسن آزمایشی برای درمان بیماری سلیاک

محققان استرالیایی در حال کار بر روی واکسن جدیدی هستند که به مبتلایان سلیاک امکان مصرف گلوتن را می‌دهد.

یک واکسن آزمایشی بیماری سلیاک برای ارزیابی در یک آزمایش بالینی جدید آماده شده است تا ببینیم آیا این درمان می‌تواند از بیماران مبتلا به این بیماری در برابر اثرات خوردن گلوتن محافظت کند یا به عبارت دیگر به این بیماران اجازه خوردن گلوتن بدون ایجاد خطر را می‌دهد یا نه. این درمان به نام Nexvax2 که توسط کمپانی بیوتکنولوژی ImmusanT Inc ساخته شده است، به گفته این محققان نوعی ایمنوتراپی است که هدفش برنامه ریزی مجدد سیستم ایمنی برای سازگاری با گلوتن است.

بیماری سلیاک مشکلی است که در آن سیستم ایمنی افراد به طور غیرطبیعی به گلوتن (پروتئینی است که در گندم، چاودار و جو یافت می‌شود) واکنش نشان می‌دهد و این واکنش باعث تخریب پوشش روده باریک می‌شود. حدودا یک نفر از هر ۱۰۰ نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا هستند.


مقاله مرتبط: بیماری سلیاک


در حال حاضر تنها راه برای مدیریت بیماری سلیاک برای این بیماران پرهیز دائمی از خوردن غذاهای حاوی گلوتن است اما با وجود افزایش عمومیت غذاهای بدون گلوتن همچنان دنبال کردن چنین وعده‌هایی سخت است و ممکن است بیماران سهوا در معرض این پروتئین قرار بگیرند. جیسن تای-دین، محقق مطالعه و سرپرست تحقیق بر روی سلیاک در Walter and Eliza Hall Institute of Medical Research واقع در ملبرون در استرالیا در بیانه‌ای در تاریخ ۳۰ اکتبر گفت:

حتی کوشاترین بیماران نیز می‌توانند از اثرات منفی در معرض قرار گرفتن تصادفی رنج ببرند.

نحوه عملکرد Nexvax2 مشابه تزریقات ضدآلرژی است. این درمان که شامل هفته‌ای دو تزریق طی یک دوره ۱۶ هفته‌ای است، از مولکول‌هایی به نام پپتید ساخته شده که پاسخ ایمنی را در بیماران مبتلا به سلیاک کاهش می‌دهد. به صورت نظری قرار گرفتن در معرض این پپتیدها در طولانی مدت می‌تواند به برنامه ریزی مجدد سلول‌های ایمنی به نام T cell ها کمک کند تا گلوتن را تحمل کنند و گلوتن دیگر محرک یک پاسخ ایمنی نباشد. این می‌تواند به بیماران اجازه دهد که ضمن داشتن بیماری سلیاک غذاهای حاوی گلوتن بخورند.

براساس گفته این کمپانی، این واکسن برای مبتلایانی ساخته شده است که یک ژن سیستم ایمنی به نام HLA-DQ2.5 که در حدود ۹۰ درصد افراد درگیر وجود دارد را داشته باشند.

در آزمایش قبلی Nexvax2 که بر روی گروه کوچکی از افراد انجام شده بود، محققان نشان دادند که این واکسن بی خطر است و تحمل خوبی در میان افراد مبتلا به بیماری سلیاک به وجود می‌آورد. این مطالعه جدید که شامل حدودا ۱۵۰ بیمار می‌شود اهدافی فراتر از بی خطری مانند تاثیرگذاری درمان خواهد داشت. تای-دین گفت:

این آزمایش جدید از آن لحاظ حائز اهمیت است که اثبات بالینی این تفکر برای یک درمان فوایدی فرای وعده‌های غذایی بدون گلوتن فراهم می‌کند. (اثبات تفکر به این معناست که این آزمایش نشان می‌دهد که درمان همان طور که انتظار می‎رفت عمل می‌کند)

براساس ClinicalTrials.gov، این کمپانی در حال ثبت نام بیماران در استرالیا، نیوزلند و ایالات متحده است تا در این آزمایش شرکت کنند.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید